TikTok Ads: alles wat je wilt weten over advertenties!

Adverteren op TikTok

Inhoudsopgave

TikTok is het rijzende medium van 2021. Op TikTok wordt een verscheidenheid aan content en doelgroepen bij elkaar gebracht. Doordat de filmpjes allemaal een authentiek karakter en veel persoonlijkheid hebben, blijft het gebruikers aantal van TikTok stijgen.

Dit maakt dat TikTok Business interessant wordt, want op het platform kan je ook adverteren. Wij nemen je mee hoe jij als bedrijf, TikTok kan inzetten voor meer zichtbaarheid. Ontdek hieronder alles over TikTok ads!

Wat is de doelgroep van TikTok?

TikTok is inmiddels beschikbaar in meer dan 150 landen, heeft 1 miljard gebruikers en 200 miljoen downloads. Dit betekent dat de doelgroep is uitgebreid van ’13 jarige die dansjes doen’ naar moeders die tips delen over het ouderschap en studenten die tricks geven om je diploma rechten te halen Dit betekent dus dat er een hele verscheidene doelgroep zich op TikTok bevindt.

Hieronder zie je precies welke doelgroepen zich op TikTok bevinden.

doelgroep tiktok
Via: Statista.com

Alle soorten TikTok Ads op een rijtje

Op TikTok heb je naast authentieke content inzetten voor meer zichtbaarheid ook verschillende opties om te adverteren op TikTok. We lopen ze even langs. TikTok noemt trouwens de verschillende ads die zij aanbieden ‘formats’.

TopView Ads

Voorheen werd dit format advertentie een Brand Take Over genoemd, inmiddels noemt TikTok dit een TopView Ad.

TopView Ads, zijn advertenties die je meteen ziet wanneer je als TikTok gebruiker je TikTok opent. Dit betekent dus dat je voor 24 uur 100% zichtbaar bent. Daarnaast kunnen mensen meteen doorklikken naar je website, waardoor dit Ad format voor conversies kan zorgen.

Benieuwd hoe dat eruit ziet?

Topview Ad

In-Feed Ads

In-Feed Ads zijn Ads in de vorm van korte filmpjes. Deze TikTok filmpjes hebben een duur van ongeveer 5 tot 60 seconden.  als je het goed doet zal dit voor een gebruiker er eerst uitzien als organische content. Uiteindelijk zal er een link worden getoond, waardoor het karakter van een advertentie naar boven komt. De ads zijn afgestemd op de content die gebruikers al kijken.

Gebruikers kunnen in de video op je website of je TikTok account klikken, waaruit conversies kunnen ontstaan

Dat ziet er vaak zo uit.

TikTok advertentie

In-Feed One Day Max

In dit TikTok format wordt je advertentie meestal na 2 tot 3 organische TikTok video’s geplaatst. Dit zorgt ervoor dat deze Ad een van de eerste merken is wat gebruikers zien. Dit is een beetje een combinatie van een In-Feed Ad en een TopView Ad.

Dit zorgt ervoor dat je het eerste merk bent dat een gebruiker ziet, maar dat de advertentie toch op een ‘organische’ manier geplaatst lijkt te zijn.

In-Feed Advertentie TikTok

Branded hashtag Challenge en Branded effects

Naast de bovenstaande opties heb je op TikTok Ads ook een Branded hashtag Challenge en Branded effects. Dit zijn vormen van advertenties die zorgen dat je doelgroep echt in beweging komt.

Branded Effects

Een branded effect is een lens die je als bedrijf laat maken, die TikTokkers kunnen gebruiken in hun TikToks. Denk aan interactieve stickers of filters. Hieronder een voorbeeld.

Tiktok branded effect
Effect Branded TikTok

Branded Hashtag challenge

Wanneer je kiest voor Branded Hashtag challenge, wordt er zelfs een landingspagina aangemaakt voor je bedrijf, die twee maanden blijft bestaan. Op deze landingspagina staan alle TikTok’s die gemaakt zijn met de betreffende branded hashtag.

De hashtag wordt dus door een bedrijf bedacht en daar wordt een challenge aan verbonden.

Branded hashtag challenge 2
Branded hashtags
Branded Challenge hashtag

Hoe maak je TikTok Ads?

Deze formats klinken allemaal heel interessant, maar hoe maak je een TikTok ad als bedrijf? We nemen de stappen met je door.

1. Maak een TikTok Ad manager account aan

Wanneer je geïnteresseerd bent om te adverteren op TikTok, maak je een TikTok Ad Manager account aan. Vul hier je e-mail adres in en kies je wachtwoord.

TikTok ad manager inloggen
tikTok ad account aanmaken

2. Vul je informatie in

Vul vervolgens je branche, telefoonnummer, valuta en je bedrijfsnaam in. Vervolgens kom je in de ‘TikTok Ads manager’ terecht. Hier vul je resterende gegevens in.

Informatie aanvullen TikTok ads

3. TikTok Ad manager overzicht

Wanneer je dit hebt ingevuld kan je links bovenin op het logo van TikTok Ad manager klikken. Dan zie je een overzicht en als het goed is nog geen statistieken, want je bent net nieuw op TikTok Ad manager. Wanneer je een Ad wil maken klik je op campaign.

tiktok ads dashboard

4. Ga naar campaign

Daarna vraagt TikTok in welke modus jij jouw advertentie wil creëren. Klik op de modus die het beste bij jou past, maar je kan tussendoor ook switchen als je toch iets meer of minder assistentie wilt.

De simplified mode, is een modus waarin je gemakkelijker en sneller een advertentie kan creëren door middel van ‘hulp’ van TikTok. Dit is eigenlijk de ‘basis’, je hebt alle functionaliteiten, maar net wat makkelijker. Deze modus past beter bij je, wanneer je nog niet zo veel ervaring hebt in het maken van advertenties.

De custom mode, is een modus waarin je de specifiekere details zelf kan instellen. Deze modus past beter bij je wanneer je al ervaring hebt met het maken van advertenties.

Advertentie TikTok aanmaken

5. Kies je advertentie doel

Vervolgens vraagt TikTok, om je campagne een naam te geven en wat je advertentie doelstelling is. Kies de objective die het beste bij jouw doel past, klik dan op volgende.

Doelcampagne TikTok

6. Stel jouw TikTok Ads details in

In deze stap kan je jouw advertentie onder een advertentie groep schalen. Stel hier ook jouw doelgroep in en kies je budget. Klik dan op ‘volgende’.

Advertentie maken TikTok
TikTok advertentie aanmaken

7. Creeer jouw TikTok Ad

Vervolgens kun je jouw content uploaden. Een tip van ons, zorgt dat jouw advertentie zo authentiek mogelijk overkomt. Ze zeggen niet voor niets, make TikTok not Ads!

Kosten van adverteren op TikTok

Adverteren kost geld, alleen hoeveel geld, dat bepaal jij zelf.

De kosten van TikTok Ads bepaal jij zelf door middel van bieden, het ligt er helemaal aan waar je op wilt sturen. Dat bieden doet TikTok trouwens automatisch voor je hoor! Niet dat je denkt dat je de hele dag met een hamer in je hand moet zitten ;).

Resultaten bekijken TikTok advertenties

Als je geld ergens instopt, wil je natuurlijk ook resultaten zien. Wanneer je je resultaten wil bekijken, dan ga je eerst naar TikTok Ad manager en vervolgens naar ‘Dashboard’.

tiktok ads dashboard

Voorbeelden van TikTok Ads

Hieronder hebben we wat voorbeelden staan hoe andere bedrijven omgaan met het adverteren op TikTok.

TikTok Ad voorbeeld
Voorbeeld TikTok Ad
Advertentie TikTok voorbeeld

Zelf aan de slag met TikTok Ads!

TikTok geeft belovende cijfers met betrekking tot adverteren. Het stijgende aantal gebruikers en de authenticiteit waarmee merken aanwezig zijn maken dit de unieke combinatie. Jij als bedrijf kan hier enorm van profiteren! Wil je meer weten over Tiktok? Check dan vooral eens de mogelijkheden van een TikTok training.

Zien we je snel? Dikke apengroet uit de jungle! 😉

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lois

Lois

Enthousiaste en creatieve Social media manager die up to date is met de laatste trends binnen in Social media! Voor meerdere klanten is Loïs dagelijks actief op alle kanalen. Een verandering ziet Loïs dan ook snel. Waar Loïs echt energie van krijgt? Kennis delen! En dat heb je net zelf mogen ervaren! :)

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief