Een webdesign: meer dan alleen een ‘mooie website’?

Het belang van een goed webdesign

Inhoudsopgave

Een webdesign. Het eerste wat je op zal vallen wanneer je een website opent. Het is te vergelijken met liefde op het eerste gezicht, de eerste indruk zal de bezoeker moeten overtuigen om op de website te blijven.

First things first: hoe is dit allemaal ontstaan?

In 1991 werd de allereerste website online gezet door Berners-Lee, deze heet info.cern.ch. Deze website is nog steeds online te vinden. In de tussentijd is er een hoop veranderd, 20 jaar later zijn er namelijk zo’n 4 miljard actieve gebruikers van het internet en staan er maar liefst 1,5 miljard websites online. De gemiddelde bounce rate van alle websites staat op 58,1%. Dit is het percentage bezoekers die op de site landen en direct weer vertrekken.  

Wat is het belang van een goed webdesign?

Het is dus van groot belang dat jouw webdesign er écht uit springt voor de bezoeker, zodat jij indruk kan maken op jouw doelgroep en zij dus op de website blijven. Een bezoeker kan namelijk veranderen in een klant. Mocht de ervaring écht goed bevallen. Kan de klant veranderen in een vaste klant of zelfs in een ambassadeur (mond-tot-mond reclame). 

De eerste twee onderdelen van een webdesign die een doorslag kunnen geven zijn: kleuren en de typografie. Het lijkt simpel, maar bij een webdesign wordt overal goed over nagedacht.

Kleuren bij een webdesign

Met kleuren kan goed emotie overgebracht worden bij de gebruiker. Als merk moet goed nagedacht worden: wat wil ik uitstralen? Hoe wil ik dat de consument zich bij mij voelt? Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, komt duidelijk naar voren dat gele merken vaak optimisme uit willen stralen, oranje merken staan voor vriendelijkheid en blauwe merken kracht en vertrouwen uit willen stralen.

Zelfs bedrijven die dezelfde producten of diensten leveren kunnen kiezen voor andere kleuren. Voorbeeld: Texaco, BP en GULF bieden allemaal brandstof. Echter kiest Texaco voor een brutale, rode kleur. BP wil juist vreedzaam en gezond overkomen. GULF wil graag vriendelijkheid en vrolijkheid uitstralen. 

de invloed van kleuren in een webdesign

Het belang van een goed lettertype

Naast de kleuren is het lettertype erg belangrijk, dit wordt vaak onderschat. Leesbaarheid is daarvan een belangrijk punt. Wanneer de leesbaarheid slecht is (dit gebeurt vaak in combinatie met kleur). Een lettertype kan de uitstraling van het merk enorm veranderen. Kijk naar onderstaand voorbeeld, links straalt luxe en exclusiviteit uit. Rechts straalt vertrouwen uit. 

het verband tussen lettertype en branding
de invloed van lettertype op het merk

Naast deze twee aspecten zijn er nog veel dingen waar rekening mee gehouden kan worden. Het is belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is en hoe jij als merk daar jouw identiteit omheen wilt bouwen. Het is daarom aan te raden om een online marketingbedrijf in te schakelen.

Op deze manier zou jij samen kunnen kijken naar: Wie is mijn doelgroep? Wat zoekt mijn doelgroep? Hoe kan ik op deze manier mijn merkidentiteit en positionering op aanpassen? Wil ik luxe en status of juist kracht en vertrouwen uitstralen? Wil ik brutaal of juist kalm overkomen? En nog veel meer dingen die van belang zijn voor een sterk merk. 

Wanneer je al deze informatie centraal hebt, kun je hier een passend en goed webdesign omheen bouwen. Zodat jouw doelgroep in één opslag verliefd is op jouw website. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Max Klijs

Max Klijs

Als mediavormgever houdt Max zich bezig met het designen van websites, het editen van video's en het bewerken van beeldmateriaal. Zijn creativiteit en kennis worden gebruikt om te komen tot unieke creaties!

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!