Bloggen: het ultieme middel voor meer bezoekers op jouw website

Inhoudsopgave

Als een potentiële klant op zoek is naar een oplossing voor een bepaald probleem, dan gebruikt deze persoon waarschijnlijk Google om het antwoord voor dit probleem te vinden. Een bedrijfsblog speelt in op deze vragen en biedt op die manier waarde aan een potentiële klant. Eenmaal een bezoeker op jouw website, heb je de kans om deze potentiële klant om te zetten naar een daadwerkelijke klant. Het grote voordeel hiervan is dat je weet dat deze bezoeker geïnteresseerd is in het onderwerp dat past bij jouw product of dienst. Wij leggen in dit artikel uit waarom bloggen een waardevol middel is!

Wat is bloggen?

Bloggen is ooit begonnen als een persoonlijk dagboek op internet. Tegenwoordig is het veel meer dan dat en maakt een groot deel van de bedrijven gebruik van een blog. Het is een sterk middel om in de customer journey te zorgen voor meer bewustzijn van het merk, overtuiging te creëren bij potentiële klanten en ondersteuning te bieden aan huidige klanten in de vorm van nuttige informatie.

Geschiedenis van zakelijk bloggen

De eerste blog werd in 1994 opgericht door de Amerikaanse journalist Justin Hall. Deze blog noemde hij Links.net en bestaat nog altijd. Een pionierblogger is Justin Hall dus zeker. Voor de duidelijkheid: Google Search werd pas opgericht in 1997 en SEO speelde toen dus nog geen rol. Eind jaren negentig kwam de opkomst van blogplatforms, zoals Blogger en LiveJournal. Beide platforms werden opgericht in 1999, waarmee bloggen toegankelijker werd. Niet enkel voor persoonlijke dagboeken, maar ook voor bedrijven.

Justin Hall
Links.net van Justin Hall

Bloggen op WordPress is enorm populair

Begin jaren ’00 zagen bedrijven de kansen van bloggen en werden de eerste bedrijfsblogs opgezet. Zo was de Amerikaanse website Gizmodo, over onder andere technologie en wetenschap, een van de eerste blogs (opgericht in 2002). De echte boost van bloggen kwam met de opkomst van WordPress, waarmee het middel nóg toegankelijker werd. Inmiddels wordt WordPress op 40% van alle websites op het internet gebruikt en heeft het een marktaandeel van 64% binnen alle content managementsystemen.

Bloggen voor bedrijven

Beginnen met bloggen: zo ga je aan de slag!

Een bedrijfsblog moet inspelen op de behoefte van de potentiële klant. Bedrijven die al langer actief zijn in de markt zullen de doelgroep beter kennen, omdat zij weten aan wie hun producten of diensten worden verkocht en vaker met hen in gesprek zijn. Zo zijn ze op de hoogte welke benamingen hun klanten (en dus ook potentiële klanten) geven aan hun problemen, kansen, producten of diensten. Deze termen zijn enorm belangrijk voor de focus binnen een bedrijfsblog. Een startend bedrijf zal deze woorden minder goed voor ogen hebben. Het is op dat moment nog belangrijker om het juiste onderwerp van een blog te bepalen.

Hoe bepaal je het onderwerp van jouw blog?

Jij kent als het goed is jouw product, dienst, bedrijf en organisatie. Dat is een perfect startpunt om het onderwerp van jouw blog te bepalen. De blog die je momenteel leest is onderdeel van het online marketingbureau Monkeys & Bananas. De diensten die wij aanbieden hebben onder andere betrekking op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website. Bloggen is daarvoor een perfect middel en daarom lees jij nu op een van onze websites een artikel over bloggen. Het zou vreemd zijn als wij opeens een blog schrijven over hoe je het glas van een smartphone vervangt. Dat is voor ons totaal niet relevant, omdat wij daarmee een andere doelgroep zouden aanspreken.

Bloggen en SEO: onlosmakelijk met elkaar verbonden!

Heb jij het onderwerp bepaald? Dan is het goed om het maandelijkse zoekvolume van voor jou relevante woorden in kaart te brengen. Het zoekvolume heeft betrekking op het aantal keer per maand dat exact dezelfde zoekopdracht wordt ingevoerd in Google. Een belangrijk element, want je wilt natuurlijk wel dat jouw bedrijfsblog gevonden wordt in Google om zo leads naar jouw website te krijgen. Hoe hoger de positie in Google, hoe meer potentiële klanten zullen doorklikken naar jouw website. Zonder SEO (zoekmachine optimalisatie) zal jouw blog in mindere mate vindbaar zijn en weinig extra leads opleveren. Eerder schreven wij al over praktische SEO content tips, waardoor jouw blog beter vindbaar kan worden.

Hoe bepaal je het zoekvolume van zoekwoorden?

De gratis tool Ubersuggest biedt de mogelijkheid om per dag het zoekvolume van drie zoekwoorden te bekijken. Hierbij zijn een aantal gegevens belangrijk: het keyword (zoekwoord), de vol (het maandelijkse zoekvolume) en de SD (geschatte concurrentie in organisch zoeken). Bij de geschatte concurrentie geldt: hoe hoger het getal, hoe hoger de concurrentie. ‘Suggesties’ en ‘gerelateerd’ geven je inspiratie om relevante zoekwoorden in jouw blog te verwerken.

Ubersuggest

Het kiezen van de juiste zoekwoorden

Kies verstandig en ga voor een middenweg van zoekvolume en organische concurrentie. Te hoge concurrentie zal namelijk eindigen in dat je concurreert met bedrijven en organisaties met enorme budgetten, waardoor het behalen van een hoge positie binnen de gratis zoekresultaten van Google (organische zoekresultaten) lastiger zal worden. Een lagere mate van concurrentie (waarmee waarschijnlijk een lager zoekvolume gepaard gaat), zal juist zorgen dat je inspeelt op een specifieker zoekwoord. Als dat specifieke zoekwoord relevant is voor jouw merk levert dat enkel voordelen op: minder concurrentie, hogere posities en relevantere leads.

Tips voor bloggen: op naar meer bezoekers!

Heb jij een website via WordPress? Dan helpen plugins als Yoast of RankMath je bij het schrijven van een blog. In de onderstaande blog over Clubhouse gebruikten wij de plugin RankMath en hebben wij het artikel geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Zo wijzig je met ‘Edit Snippet’ de manier waarop een zoekresultaat in Google verschijnt. De beschrijving in een zoekresultaat (de meta-description) moet prikkelend zijn voor de potentiële klant, zodat hij eerder naar jouw webpagina klikt. Daarnaast vul je een ‘focus keyword’ in, waarna vervolgens RankMath sterke punten en verbeterpunten toont. Een zeer praktische plugin waarmee je belangrijke elementen voor vindbaarheid van jouw blog optimaliseert.

RankMath

Bloggen: een kans voor jouw bedrijf of organisatie?

Het starten van een bedrijfsblog is een sterk middel voor iedere organisatie waarbij de doelgroep een zoekmachine gebruikt tijdens het aankoopproces. Van het oriëntatieproces waar de potentiële klant kennismaakt met het onderwerp tot aan specifiekere vragen waarbij de koopintentie groter is. Bekijk bijvoorbeeld eens het zoekvolume van verschillende relevante termen voor jouw organisatie of bedrijf via Ubersuggest. Het zoekvolume zal laten zien of er kansen liggen voor jouw bedrijf!

Aan de slag met online marketing?

Het online marketing bureau Monkeys & Bananas helpt je graag! 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Luuk

Luuk

Drie jaar geleden begon Luuk met het schrijven van artikelen voor gevestigde online magazines. Hij maakte hier kennis met online marketing en SEO. Ondertussen verbreedt Luuk voortdurend zijn kennis door in de praktijk bezig te zijn. Niet alleen websites van klanten, maar ook eigen websites ziet hij stijgen in de zoekmachine. Ook jij hebt zo te zien geklikt!

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!