Contentmarketing strategie: het behalen van jouw doelen doe je zo!

Content marketing

Inhoudsopgave

Contentmarketing bestaat al zo lang als dat wij bestaan. Het doel van een contentmarketing strategie is om de juiste informatie en inspiratie bij de juiste doelgroep te krijgen. Vroeger werd dit gedaan door middel van flessenpost en tegenwoordig doen we dit massaal via bijvoorbeeld social media platformen. Voor een organisatie is het daarom belangrijk om de juiste strategie te hebben met relevante content voor de doelgroep!

Wat is contentmarketing?

Een contentmarketing strategie verschilt in de basis sterk van traditionele marketing. Contentmarketing is namelijk gebaseerd op een pull strategie, terwijl traditionele marketing gebaseerd is op een push strategie. Bij een pull strategie gaat een merk of organisatie een dialoog aan met de doelgroep. Hiermee wordt een community opgericht en hieruit volgt een fanbase. De juiste contentmarketing strategie zorgt ervoor dat er content wordt gemaakt voor die doelgroep en hen weet te bereiken.

Doelstellingen voor een contentmarketing strategie

De doelstellingen voor een contentmarketing strategie kan je het beste opdelen in langetermijndoelen en kortetermijndoelen. Denk bij langetermijndoelen aan het verbeteren van de reputatie van een merk of het vergroten van de autoriteit die je als deskundige online weet uit te stralen. De kortetermijndoelstellingen kunnen vaak sneller in beeld worden gebracht. Bijvoorbeeld het vergroten van de naamsbekendheid, het creëren van interactie of stijging van de omzet.

contentmarketing strategie

Doelstellingen in de praktijk

Ook voor deze website zijn doelstellingen opgesteld voor onze contentmarketing strategie. De langetermijndoelstelling is om de autoriteit en deskundigheid te ontwikkelen bij de online doelgroep op het gebied van social media marketing. Hierbij horen de kortetermijndoelstellingen om meer bereik te creëren, traffic naar de website te genereren en meer verkoop van social media trainingen. Deze doelstellingen kun je natuurlijk veel diepgaander uitwerken om jezelf nog duidelijkere kaders mee te geven.

Doelen koppelen aan thema’s

De opgestelde doelstellingen moeten worden omgebogen in diverse thema’s, zodat deze geserveerd kunnen worden richting de doelgroep. Dit geeft jezelf en de doelgroep houvast met behulp van een content planning. Het geschikte thema dat wij hebben gekoppeld aan de opgestelde doelstellingen is: aandacht creëren bij de doelgroep. Andere thema’s kunnen zijn: financieel resultaat, naamsbekendheid of interactie creëren.

Het creëren van een content planning

Deze thema’s moet je vervolgens verwerken in een content planning. Hierdoor wordt de concrete content inzichtelijk die voorgeschoteld kan worden aan de doelgroep. Met deze content krijgt de doelroep informatie of inspiratie en voert een actie uit. Op die manier wordt de doelgroep een daadwerkelijke consument. Varieer met het soort content, zodat jij de doelgroep blijft boeien. Bijvoorbeeld met behulp van onderstaande content soorten:

  • Laatste trends op het gebied van jouw branche
  • Do’s en don’ts van jouw specialisme
  • Voorbeelden van jouw specialisme die goed zijn doorgevoerd, of juist niet
  • Q&A’s voor interactie met de doelgroep
  • Video’s waarin jij onderwerpen binnen jouw branche bespreekt

Aan de slag met een contentmarketing strategie

De bovenste praktische tips kunnen jou helpen om een contentmarketing strategie te ontwikkelen. Kan jij een extra helpende hand gebruiken? Met onze social media trainingen helpen wij je graag om een relevante strategie te ontwikkelen waarmee jij direct aan de slag kan!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Jens

Jens

Jens is een gedreven en enthousiaste online marketeer, en sinds 2019 mede-eigenaar van Monkeys & Bananas. Binnen Monkeys & Bananas houdt hij zich voornamelijk bezig met content marketing.

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!