E-commerce bestaat niet meer

ecommerce in coronatijd

Inhoudsopgave

Lang is E-commerce door veel bedrijven als “extra” gezien naast de bestaande handel of winkel. Daar is afgelopen jaar mede onder druk van de corona maatregelen een behoorlijk kentering in gekomen, maar die veranderingen zijn nog lang niet klaar. De lockdown heeft veel bedrijven en instelling gedwongen om online te gaan communiceren of verkopen terwijl de noodzaak daarvoor niet door iedereen even goed werd gevoeld. Sterker nog: men deed de ogen af en toe dicht, want een online positionering neerzetten doe je niet zomaar. Dit is bij veel ondernemers en marketeers nog niet helemaal in de vingers gekomen, terwijl je E-commerce niet meer apart mag zien.

E-commerce in coronatijd

Dus daar sta je met je winkel en je bedrijf. Je hebt een slechte website, je social media bereik is minimaal en je ziet je inkomsten steeds harder krimpen. En dat vind je raar want jij bent toch veel groter? Die anderen zijn toch E-commerce partijen en zijn niet jouw directe concurrenten?

Dan ben je in 2020 wel wakker geworden, want van winkels ging het naadloos naar online. In een paar weken tijd. Twee maal in 2020 alleen al met een blijvend effect voor de periode erna. E-commerce werd zelfs bij ouderen, die voorheen uit de folders naar de winkel gingen, leidend. Pure players als CoolBlue “openden” versneld winkels. Daar ging de scheiding tussen online en offline. Digital First?

En toch vragen veel ondernemers of managers zich af of direct verkopen zin heeft. Want een kanaalconflict is immers zo gecreëerd. Je retailpartner (die dicht was en mogelijk ook geen online presentie had) heeft er immers een belang bij dat zijn leverancier niet rechtstreeks verkoopt aan consumenten. Maar deze partner heeft zelf mogelijk een ander belang om een ander product te verkopen (tegen betere marge?) en kan tegelijkertijd wellicht helemaal niets verkopen nu. En jij dus ook niet omdat je er afhankelijk van bent. Terwijl je als merk of leverancier een gebalanceerde relatie met je afzetkanaal wilt hebben met een wederzijds gelijk belang als het kan.

e-commerce

Online verkoop aanvullend op bestaand

Waarom pak je de consument dan niet rechtstreeks? En verkoop je tegen normale prijzen met eigen campagnes die ook je fysieke winkel vermelden aan de consument? Aanvullend op een eventuele verkoop heb je gelijk hun gegevens die je normaal niet had gehad en ben je zelfs in de gelegenheid rechtstreeks wat te leren van je doelgroep.

Mijn vaste overtuiging is dat direct verkopen helemaal geen ruzie hoeft op te leveren met je afzetkanaal. Die begrijpen het zeker wel mits je er maar duidelijk en eerlijk over bent en je hen in de gelegenheid stelt om de fysieke representatie en ook (betaalde) service te blijven doen. Er is nu eenmaal een verschil in aankoopprocessen die ook per product verschillen en per type klant. Dus er zou in theorie ruimte voor iedereen kunnen zijn.

Dus terug naar het uitgangspunt. Als je strategie duidelijk is en je een goede distributielogica hebt die je ook met je kanaal deelt, dan is E-commerce niet meer een apart onderdeel maar gewoon een manier om bij de eindklant te komen die aanvullend is op je bestaande kanalen. Een stap die niet bedreigend hoeft te zijn voor het kanaal, want die realiseren zich met tegenzin ook dat als zij niets toevoegen ze eigenlijk geen recht op de marge hebben. Een customer journey is een krachtig middel om de reis van de eindklant in kaart te brengen. E-commerce is dus niet meer dan een onderdeel van je strategie die voor veel merken en leveranciers een heel logische zou moeten zijn.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Stefan Schuyleman

Stefan Schuyleman

Stefan heeft met 25 jaar internationale commerciële ervaring en een marketing specialisatie veel verschillende trainingen gegeven. Variërend van (Online) Marketing Strategie tot aan praktische LinkedIn en SEO trainingen. Hij is goed in staat om gewoon praktisch verband te leggen tussen de theorie en de praktijk en sluit door ervaring makkelijk aan bij de praktijk van de deelnemers. Verbonden aan het NIMA als Register Marketeer geeft het hem de mogelijkheid om strategie, tactiek en operatie aan elkaar te verbinden en ook het grotere kader te blijven zien. "Verwar de tool niet met het doel" is één van de vele oneliners die hij kan bezigen. "Werk altijd naar een concreet bedrijfsdoel toe om te voorkomen dat wat je doet verloren tijd is."

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!