Google Voice Nederland: de toekomst of een overgewaaide trend?

Google Voice Nederland

Inhoudsopgave

Virtuele assistenten, stemgestuurde opdrachten en slimme speakers: trends die al jaren in opmars zijn, maar die pas sinds kort erg groot geworden zijn. Om als voorbeeld te nemen Google Assistent: deze virtuele assistent van Google is in 2016 al uitgebracht en trapt daarmee het tijdperk af van Google Voice Nederland. Een assistent als Siri bestaat zelfs al vanaf 2011.

Waarom zijn deze trends dan pas in de laatste jaren zo groot geworden? En is het verstandig om er als consument of ondernemer in mee te gaan of zullen deze stemgestuurde assistenten in hetzelfde tempo weer verdwijnen?

Voice trends in Nederland

Uit onderzoek van de Smart Home Monitor blijkt dat Nederlanders in 2020 al voor 438 miljoen euro aan slimme speakers gekocht hebben. Deze speakers staan in maar liefst 1,5 miljoen huishoudens! Vooral de speakers van Sonos, Google en JBL zijn erg populair in Nederland. Niet alleen het aantal slimme speakers en virtuele assistenten zoals Apple’s Siri en de Google Assistent nemen toe, het aantal spraakopdrachten is tussen 2008 en 2016 al met 3500% gestegen.

Stijging van aantal spraakopdrachten

Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat 81% van de gebruikers een spraakopdracht doet met een smartphone en 25% via een slimme speaker. Gebruikers hebben dus overal, zowel onderweg als thuis, toegang tot een virtuele assistent en gebruiken deze ook steeds vaker voor allerlei verschillende doeleinden. Denk aan het aanzetten van muziek via Spotify, het navigeren in Google Maps, het doen van een zoekopdracht in de zoekmachine of het bestellen van een pizza terwijl je op de bank ligt.

Virtuele assistents op een rijtje

Steeds meer techgiganten zoals Amazon, Microsoft, Apple en Samsung hebben hun eigen virtuele assistent op de markt gebracht. Toch is de Google Assistent by far de meest populaire virtuele assistent in ons land. Dit komt voornamelijk doordat bijvoorbeeld Amazon’s Alexa pas sinds kort in het Nederlands verkrijgbaar is en Microsoft’s Cortana nog niet eens naar het Nederlands vertaald is. De smart home applicaties van Apple’s Siri zijn nog niet zo uitgebreid als de mogelijkheden met de Google Assistant, dus ook deze grote naam heeft nog wat tijd nodig om te groeien. Dit zal met de jaren zeker veranderen. De verwachting is dat in 2022 het aantal spraakgestuurde opdrachten alleen maar zal toenemen. Dat biedt kansen voor Google Voice Nederland!

Stemgestuurde zoekopdrachten in Google

Iedereen met een online onderneming zal zich nu waarschijnlijk afvragen: ‘Hoe kan ik hier nu op inspelen?’. Een voorbeeld van een bekende verandering is het stijgende aantal zoekopdrachten dat in Google stemgestuurd gedaan wordt in plaats van dat het wordt ingetypt. Wanneer het doel van je website is om mensen te informeren, dan kun je slim inspelen op stemgestuurde zoekopdrachten of ‘voice search’. Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande screenshot uit Google.

Google Voice

Voorbeeld van voice zoekopdracht

Als voorbeeld heb ik de zoekopdracht “What is the distance to the moon” ingevoerd in de zoekmachine. Deze zoekopdracht is als een natuurlijke vraag geformuleerd: een vraag die je normaal ook aan een persoon kunt stellen. Een opvallende verandering aan stemgestuurde zoekopdrachten is het feit dat lange zoektermen, of ‘long tail keywords’, steeds vaker voorkomen. Zoekopdrachten worden vaker als normale zinnen gesteld. Wanneer je tegen je telefoon praat, voelt het veel fijner om een normale vraag te stellen dan “Hey Google: distance moon” te roepen.

Je ziet dat Google zelf het antwoord op de vraag al geeft in het automatisch gegenereerde tekstblok dat we de ‘search snippet’ noemen. Inclusief een verwijzing naar de bron. Als we dan iets verder naar beneden scrollen wordt het pas ècht interessant.

Stemgestuurde zoekopdrachten

Positie één wordt minder belangrijk

Je ziet hierboven dat de website, waar Google zijn antwoord vandaan heeft, het vierde zoekresultaat is. Dit laat zien dat bij stemgestuurde zoekopdrachten het niet meer om het bovenste resultaat gaat, maar om het resultaat dat, volgens Google, de vraag het beste beantwoordt. Je ziet zelfs dat het derde resultaat de vraag ook beantwoordt, maar toch kiest Google ervoor het vierde resultaat aan haar gebruikers voor te schotelen.

Een extra bezoeker of juist niet?

Het beantwoorden van vragen door te focussen op long tail zoekwoorden, FAQ’s en Q&A’s kan dus interessant zijn als je graag in de search snippet wil verschijnen. Toch is dit verraderlijk. Google laat namelijk wel zien waar het antwoord op de vraag vandaan komt, maar waarom zou een bezoeker nog doorklikken naar jouw website? De vraag is immers al beantwoord door Google. Je moet jezelf dus goed afvragen of je hier veel tijd aan wil besteden. En hoe je eventueel de bezoeker kunt verleiden toch nog jouw website te bezoeken. Een grote factor waar je rekening moet houden bij Google Voice Nederland.

Actions on Google

Een trend die veel potentie biedt, is het ontwikkelen van zogenaamde Actions on Google. Actions on Google is hét ontwikkelaars platform voor de Google Assistant. Zo wordt het voor iedereen mogelijk om een toevoeging te doen aan de database van de Google Assistant. Steeds meer grote Nederlandse merken gaan met deze trend mee, waardoor Google Voice Nederland groter wordt. 

Praten met merken via Google Assistant

Door een Action on Google te ontwikkelen en toe te voegen aan de database van de Google Assistant, wordt het voor gebruikers mogelijk om te communiceren met jouw merk via hun virtuele assistent. Door een spraakopdracht te openen met de zin “Praat met Merk A” wordt de link gelegd. Vervolgens kan men een vraag stellen. Een aantal voorbeelden zijn;

  • “Praat met MediaMarkt: Wat is de aanbieding van de dag?”
  • “Praat met PostNL: Wanneer wordt mijn levering bezorgd?”
  • “Praat met Rabobank: Wat is mijn saldo?”

De mogelijkheden zijn eindeloos en iedereen die zijn Action on Google naar zijn klanten kan overbrengen, kan hier aan meedoen. Zo kun je zelfs als kleine webshopeigenaar of bakker om de hoek meespelen in de trend die voice search heet. Google Voice Nederland biedt daarom zeker kansen voor bedrijven.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Jordy Hoeke

Jordy Hoeke

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!