Instagram voor bedrijven: een complete gids voor zakelijk gebruik

Instagram voor bedrijven

Inhoudsopgave

Liken, scrollen, delen en swipen. Hele dagelijkse termen voor de meesten van ons. Klinkt het jou niet bekend in de oren? Dan willen we je graag voorstellen aan Insta of Instagram voor bedrijven. Instagram is een sociaal medium, waarop meer dan 1 miljard accounts zich bevinden. Uit onderzoek van NewCom blijkt dat ongeveer 3,7 miljoen mensen Instagram dagelijks gebruiken. Instagram inspireert en informeert gebruikers. Dit medium staat dicht bij je doelgroep, waardoor je “snel” in contact met hen kan staan. Dat klinkt allemaal interessant, maar hoe pak ik dat aan?

Hoe werkt Instagram zakelijk?

In deze blog leggen we je de basics uit van Instagram, hoe je dit in kunt zetten voor jouw bedrijf, hoe je interactie kan aangaan met je doelgroep en nog veel meer. Nog even wat feiten vanuit Instagram voor bedrijven, voor het geval je nog niet helemaal overtuigd bent:

  • 90% van de gebruikers volgt een bedrijf op Instagram
  • 2 op de 3 mensen geven aan dat Instagram interactie met merken mogelijk maakt
  • 50% van de mensen geven aan meer interesse in een merk te hebben, wanneer ze hier een advertentie van hebben gezien.
  • De leeftijdsgroep 15-19 en 20-39 gebruikt Instagram intensief

Oh ja goed om te bedenken, zit jouw doelgroep op Instagram en past dit bij het karakter van je doelgroep? 

Instagram voor bedrijven: alles over de feed

Wat is Instagram nou precies? Het is een social media platform waar je foto’s/video’s op kunt delen. Mensen kunnen posts liken, reageren en opslaan (bijvoorbeeld een recept dat je volgende week wilt maken, smullen!) op hun persoonlijke account. 

Instagram voor bedrijven werkt vrij simpel (vinden wij, maar goed dit is de Instagram generatie), je hebt een ‘home-feed’, hierin zie je allerlei posts van mensen/bedrijven die jij volgt. Vervolgens kan je een post/bericht liken of reageren erop. Je kunt deze post ook doorsturen naar andere mensen voor een cadeau idee (ideaal voor alle mannen ;)). Hieronder zie je in een visual de functies uitgelegd.

Instagram timeline

Alle termen die je als bedrijf op Instagram moet kennen

Om je helemaal mee te nemen in de Instagram experience, hier even het Instagram woordenboek uitgelegd:

  • Post: is de term voor een bericht dat je plaatst, dit kan een foto zijn of een video inclusief caption (tekst onder de post).

  • Story/je verhaal: dat is een korte foto of video van maximaal 15 seconden, die 24 uur te zien is op Instagram (deze succesvolle functie is overgenomen vanuit Snapchat). Een story heeft altijd een 9:16 formaat, ofwel het ‘staande telefoon’ formaat.
Story instagram
  • Highlights: dit is de plek waar je een story kan opslaan, zodat je volgers dit permanent terug kunnen kijken. Meestal verdeel je de highlights onder in diverse categorieën, zodat een story kan worden opgeslagen in de juiste categorie.

  • Reels: een kort filmpje wat je op Instagram kunt zetten met een challenge aspect. Duur van een Instagram Reels is maximaal 15 óf 30 seconden. Dit doet ons sterk denken aan de populariteit van TikTok. 😉
  • Live: je kunt op Instagram live gaan om interactie met jouw doelgroep te vergroten. Hierdoor leer je hen echt kennen en bouw je aan een community.

  • IGTV: staat voor Instagram Television en dit is in het leven geroepen zodat men niet vanuit Instagram voor langere video content doorverwezen wordt naar YouTube. Een IGTV moet minimaal 1 minuut duren en kan tot 60 minuten duren (hiervoor moet je het wel via het internet uploaden).

  • Winkel/shopping: tegenwoordig is er bij Instagram ook de mogelijkheid om te shoppen op Instagram. De producten van webshops zijn dan getagd in een foto waardoor je de producten makkelijk terug kunt vinden. Niet onbelangrijk, hiervoor dien je dus een webshop + product catalogus te hebben.

  • DM of Direct Message: dit zijn berichten die je volgers of andere gebruikers je privé kunnen sturen, via de chatfunctie van Instagram.

Okay nu je de basics kent, kunnen we je helpen met je bedrijfsaccount opzetten en klaar maken om je volgers binnen te hengelen. 

Instagram zakelijk gebruiken: zo ga je aan de slag!

1. Maak op Instagram een Professioneel account aan

Dit klinkt meteen vrij theoretisch, maar geen zorgen. Een Instagram zakelijk of professioneel account is een type account op Instagram, zodat jij als ondernemer net wat meer inzichten krijgt in hoe je Instagram het beste kunt inzetten. Het is goed om te weten dat een Professioneel Instagram account altijd openbaar is, dus iedereen kan al je posts zien. Volgens mij ligt dat dicht bij wat wij, als ondernemers willen, bereik! Een business account is gratis, onze tip (als het bij je doelgroep past) maak het aan en kijk eens hoe het werkt. 

Een van de voordelen van een zakelijk Instagram account is het feit dat je inzicht krijgt in de hoeveelheid mensen die je hebt weten te bereiken per post. We hebben hier wat foto’s geplaatst om je een kijkje in de keuken te geven. Daarnaast heb je de mogelijkheid om je website aan je Instagram account te linken, waardoor je makkelijk traffic en leads kan genereren. Een lead is een gebruiker die even op je site rondsnuffelt en mogelijk een aankoop doet.

Statistieken van Instagram
Functies voor bedrijven op Instagram

2. Alles start bij het instellen van je Instagram bedrijfspagina

Gebruikers, klanten of nieuwsgierige aapjes die op jouw bedrijfspagina zoeken moeten direct een idee kunnen krijgen wat je precies doet. 

  • Start met een profielfoto, je logo of beeldmerk, die moet meteen goed zichtbaar zijn
  • Zorg dat je Instagram biografie beschrijft wat je doet of waar je voor staat, beschrijf het kort maar krachtig
  • Zet in je bio je website of link je website aan je profiel
  • Op je profiel staan alle posts die jij geplaatst hebt, stel je voor dat je een bepaalde merkstijl hebt die je wil uitdragen kun je dit doorzetten op Instagram. 

Ook goed om te weten, Instagram voor bedrijven is erg laagdrempelig. Je kunt gemakkelijk een account aanmaken en posten het heeft dezelfde werking als een ‘standaard’ Instagram account. Tuurlijk is het belangrijk dat je in gedachten houdt wat je doelgroep leuk vindt, maar je hoeft niet heel je bedrijf om te gaan gooien, omdat je “social media proof” wilt zijn. Probeer en test uit wat goed bij jouw bedrijf en doelgroep past, zo leer je het het allerbeste. 

3. Posten met Instagram marketing tools

Het draait uiteindelijk allemaal om content maken en interactie aangaan met jouw doelgroep. Het kan lastig zijn om in te schatten wie je doelgroep is en wat je doelgroep leuk vindt. We hebben wat tips voor je verzameld om dit een stuk makkelijker én vooral ook leuker te maken.

  • Zorg voor een regelmatig post-ritme, zo houd je je volgers op de hoogte en blijf je relevant. Maak bijvoorbeeld een post planning (content planning) waarin je nadenkt over wanneer je wat gaat posten. Dikke apen tip: gebruik Trello, dit is een digitaal bord waar je met meerdere mensen kunt samenwerken. Je kunt communiceren over de captions, data toevoegen, media implementeren en afstemmen wanneer iets geplaatst mag worden.

  • Het is leuk om verschillende soorten content te plaatsen. Zoek een mix wat bij jouw bedrijf past. Voor onze Apenheul werken we met thema’s die we terug willen zien in onze socials, bijvoorbeeld posts over de Monkeys of cases van klanten. We hebben 7 thema’s die onder dit model vallen. Voor onze eigen socials gebruiken we namelijk de contentstrategie volgens “het 3H-Model”. Dit is een mix tussen inspirerende content, reguliere content en relevante content. Deze strategie passen wij toe op al onze social media kanalen.

  • Echte en authentieke content, we weten allemaal wel dat sociale media, soms een iets vertekend beeld kan geven. Influencers gooien ook wel eens een kop koffie over hun stylish outfit. We zien dan ook een trend ontstaan dat we als consumenten liever echte content te zien krijgen i.p.v. reclamische content, want daar zijn we met z’n allen iets teveel aan blootgesteld. It’s all in the name: social media, dus hoe sociaaaaaaaler, hoe beter!

  • Misschien wil je een prachtige stuk content maken, maar heb je geen design programma’s niet of snap je er niets van (begrijpelijk). Onze tip: gebruik Canva, dit is een easy designmiddel, waarmee je kwalitatief goede dingen kunt maken in een handomdraai. Let wel op, niet teveel aan je authentieke afbeelding of video ‘tweaken’ want dan wordt het weer meer richting een reclame.

  • Caption, ook wel een onderschrift onder een post genoemd. Onze tip; houd het kort maar krachtig. Schrijf geen boekrol vol, maar schrijf een krachtige tekst. Zo houd je jouw volgers geïnteresseerd. Gebruik emoij’s en begrijpelijk taal dat bij jouw doelgroep past. Ook # spelen een grote rol bij jouw caption, zorg dat de hashtags die je gebruikt overeenkomen met wat je wilt vertellen in jouw post.

  • Maak gebruik van Instagram Stories. Sociale mediatrends vertellen dat dit veel impact heeft. Laat dit vooral in je voordeel werken. Via de story kun je ontzettend goed in contact komen met jouw doelgroep, en als je het goed aanpakt kunnen zij jou van waardevolle informatie voorzien. Daarnaast kun je ook een Instagram post delen in jouw Story.

Focus je vooral niet op honderden likes en comments als je start met je bedrijfs/professionele account. Dit willen we natuurlijk allemaal, maar wees realistisch. Stel van te voren een doel op voor de post en kijk vervolgens of dit doel behaald is. Door dit inzichtelijk te hebben kun je blijven leren en groeien op Instagram en zul je steeds beter jouw doelgroep begrijpen én het algoritme van Instagram (daarover later meer).

4. Het krijgen van volgers op Instagram

Je hebt nu dus een profiel en hebt als het goed is wat gepost. Dit is de basis, maar hoe ga je dan verder? Hiervoor heb je volgers nodig.

  1. Zorg dat collega’s het bedrijfsaccount volgen
  2. Kijk naar andere bedrijven in jouw sector, volg hen en hoop dat ze jou terug gaan volgen.
  3. Zijn er gebruikers met veel volgers die iets in jouw sector betekenen, klik dan maar op de volg button 😉
  4. Plaats relevante content voor jouw doelgroep, mooi meegenomen als jouw doelgroep dit weer deelt met hun achterban (potentiële nieuwe volgers). Misschien de mensen bij punt 1 lief aankijken.
  5. Gebruik hashtags, zo verschijn je in andere mensen hun timeline. Je kunt “populaire” hashtags gebruiken of “niche” hashtags, zo bereik je de mensen die relevant zijn voor jouw pagina

Maar, meet je succes niet af aan je aantal volgers of likes. Je kunt natuurlijk wel KPI’s (Key Performance Indicators) opstellen, als er groeipotentieel zit in Instagram voor jouw bedrijf. Stel je voor dat je volgende maand 500 volgers wilt, dan kan je gerichte stappen zetten. Onze tip: hou het relevant en haalbaar. Oh ja, en dan nog iets; you got this! Het liefst willen we nu Nike quoten, je weet wel “just do it”, maar daar krijgen we misschien gezeur mee ;). 

De volgende tip helpt ook bij het “krijgen” voor volgers. 

5. Interactie en afstemming op je doelgroep

Als je weet dat je doelgroep op Instagram bevindt is het natuurlijk leuk om interactie en engagement met je doelgroep op te zoeken. Dit kan je doen door de juiste captions, vragen en content te plaatsen. Instagram staat er namelijk om bekend dat het een medium is waar veel consumenten kennismaken met “merken/bedrijven”. 

Story instagram

Instagram voor bedrijven: meer leads!

Instagram staat bekend als het medium waarop je o.a. kennis maakt met merken en bedrijven. Dit gebeurt doordat je makkelijk kunt zoeken en in een oogopslag kan zien en voelen wat een bedrijf/merk doet. Stel je voor dat je geïnteresseerd bent in dameskleding, dan biedt Instagram na jouw zoekopdracht automatisch andere geschikte accounts aan die je kunt bezoeken. Daarnaast zijn ambassadeurs op Instagram vaak het verlengde van veel bedrijven/merken, die vriendin met dat leuke truitje of die influencers met die té gekke sneakers zijn eigenlijk wandelende reclameborden die jou ook al te graag die instagram shop in krijgen.

Je kunt ook adverteren op Instagram, je hebt namelijk “gesponsorde posts en stories”. Let maar eens op als je straks gaat scrollen op Instagram, dan zie je onder boven een foto ‘gepromoot of sponsored’ staan. Deze verschijnen in je feed en tussen je story’s door. Dit is een ingewikkeld werkje, maar dit is een optie Instagram business account. 

Algoritme van Instagram

Een algoritme, wel eens van gehoord? Dit is een systeem (rekenformule) waar Instagram en heel veel andere social platforms mee werken. Zo’n algoritme zorgt er eigenlijk voor dat er voor gebruikers de relevantste content bovenaan staan, zodat iedere consument zo lang mogelijk spendeert op het desbetreffende kanaal (want tja, dat is de manier waarop een social account geld verdient, zo lang mogelijk de aandacht van een consument vasthouden zodat er zoveel mogelijk advertenties getoond worden. De grootste concurrent van Instagram is dan ook ‘aandacht’)

Instagram werkt met een voorspellingsalgoritme. Instagram voorspelt dus eigenlijk (magisch hé?) wat je leuk vindt. Hierdoor krijg jij relevante dingen aangeboden. Instagram krijgt de informatie van acties die gebruikers uitvoeren, dus bijvoorbeeld een post liken, reageren of delen. Instagram kijkt ook naar actualiteit en wat je relatie is tot het account van wie de post is. Goed om te weten, het algoritme verandert continu. Probeer en leer om de beste mix voor jouw bedrijf te vinden. 

Instagram zakelijk gebruiken: op naar de praktijk!

Instagram is dus een mooi medium om de bekendheid van jouw bedrijf te vergroten, jouw verhaal te vertellen, jouw unieke kanten als bedrijf te laten zien en misschien nieuwe klanten te werven. Instagram voor bedrijven is dus een gave kans! 

Ga aan de slag met je Instagram bedrijfsprofiel, posten en volgers verzamelen. We willen je aanmoedigen en uitdagen om dit te proberen. Probeer een aantal uurtjes per week te reserveren. Maar, probeer het alleen als je denkt dat dit bij je doelgroep past en je hier groeimogelijkheden in ziet. Zie je toch door de bomen de jungle niet meer, dan helpen wij je graag verder. Geen apenstreken maar gewoon een Instagram training op jouw niveau. Tot snel? 😉

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Eva Ubben

Eva Ubben

Enthousiaste, energieke en creatieve online marketeer. Gespecialiseerd in het overbrengen van kennis door letters en visuals. Eva haar expertise ligt op het gebied van Pinterest, Instagram en LinkedIn. Zij kijkt met een frisse blik naar organisaties, werkt nieuwe marketing concepten uit en zet in op het laten groeien van bedrijven. Daar wordt Eva blij van!

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training!