Interactie op social media: het gaat niet (alleen) om volgers

Waarom mag het aantal volgers niet leidend zijn, maar moet er meer gekeken worden naar interactie op social media?

Inhoudsopgave

Hoewel er bij alle social media platformen een relatie zit tussen succes en het aantal volgers, is het niet de belangrijkste factor. Interactie op social media is vele malen belangrijker. Dat terwijl veel mensen juist aan het jagen zijn naar de volgers en ze daar hun succes aan afmeten. Wij beantwoorden de vraag waarom het aantal volgers niet leidend mag zijn, maar moet er meer gekeken worden naar interactie op social media!

Het algoritme van social media

Een algoritme is de formule die bepaalt welke berichten worden getoond aan een gebruiker. Vaak is deze gebaseerd op de interactie op social media. Zo beoordelen platformen (zoals LinkedIn, Facebook en Instagram) ook de waarde van jouw profiel.

Wat is de samenhang tussen volgers en interactie?

Het aantal volgers/connecties/vrienden bepaalt in eerste instantie je bereik. Een post op facebook wordt echter niet aan al je vrienden getoond, maar aan een klein percentage van je vrienden. Hierbij kan je uitgaan van 10-20%, maar exacte cijfers worden niet openbaar gemaakt door de platformen. Als je 100 connecties hebt zien slechts 10 tot 20 connecties jouw bericht. Dit weten veel mensen niet en er wordt dan aangenomen dat volgers hetzelfde is als bereik.

Meer bereik door interactie op social media

Social media laat in de eerste instantie verschillende mensen een posts van je zien. Als iemand hierop reageert (liken, delen of letterlijk reageren), zal deze persoon meer berichten te zien krijgen van deze organisatie. Doe je er niets mee, dan krijg je er minder van te zien. Als veel mensen dus reageren op je posts gaat je bereik omhoog (en dat staat dan nog los van je aantal volgers).

social media interactie

De waarde van een profiel

Als je interacties op je posts toenemen (verhouding volgers en reacties) dan stijgt je profiel in waarde en zien meer mensen je posts. Daar zit nog het volgende verschil bij: als mensen je bericht liken krijg je er een beetje waarde bij. Als ze reageren (is meer moeite) dan krijg je er nog wat meer waarde bij. Als ze het delen (is het meeste werk en men vind het dus waard om op de eigen tijdlijn te zetten!) dan krijg je de meeste bonuspunten op je profielwaarde.

De voordelen van reageren op posts

Het uitlokken van reacties op je posts heeft twee voordelen. Ten eerste verrijkt het je profiel en vertoningspercentage. Het tweede voordeel is dat de berichten aan een deel van de volgers/vrienden worden getoond van degene die reageert. Bij dat tweede voordeel heb je ook weer kans dat er vrienden/volgers bijkomen waardoor je bereik weer stijgt. Hierdoor bereik jij een zo groot mogelijke groep. Precies wat je wilt!

Het krijgen van volgers

Volgers krijgen lijkt niet moeilijk: je koopt gewoon 20.000 volgers erbij. Het zal je niet verbazen dat dit de verkeerde strategie is. Doordat deze nepvolgers geen actieve profielen zijn, verlagen zij de verhouding tussen volgers en reacties. Dit heeft het gevolg dat jouw profielwaarde daalt. Dit staat nog los van de negatieve publiciteit die je krijgt als het uitkomt.

Interactie op social media: de juiste strategie

Social media gaat om het plaatsen van leuke, interessante, actuele of humoristische content. Deze content is afhankelijk van het social media platform. Denk aan een mix van kennis, inhakers, iets van jezelf of de organisatie. Publiceer niet enkel humoristische content op LinkedIn of juist wetenschappelijke content op Facebook. Dit zijn beide andere kanalen met andere doelen van gebruikers. Om zeker te weten dat jij het juiste kanaal inzet voor jouw doelgroep biedt een social media training uitkomsten. Aan de hand van jouw doelgroep bepalen onze specialisten het juiste platform en wordt er een training op maat gemaakt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Farah

Farah

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training!