LinkedIn voor bedrijven: een complete gids met praktische tips

LinkedIn voor bedrijven

Inhoudsopgave

Ben jij een LinkedIn beginner of een expert? Hoe dan ook, wij hebben 5 tips om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen. LinkedIn is een platform dat hard groeit, ten opzichte van vorig jaar zijn er weer 300.000 nieuwe gebruikers bij gekomen namelijk. LinkedIn voor bedrijven is dan ook mega interessant. Tijd dat jij deze “superpower” ook gaat inzetten voor jouw organisatie!

Wat is LinkedIn?

Even back to basic, wat is LinkedIn? In het kort, LinkedIn is een zakelijk platform om jouw netwerk uit te breiden. Het is niet echt het medium om te melden dat “je hond een nieuwe roze halsband” heeft, maar meer dat jij als “carrière tijger” op zoek bent naar een nieuwe baan of nieuwe updates over je organisatie.  

Daarnaast is het ook de kans om leads te genereren. Een lead is een potentiële klant die jij door het juiste gebruik van LinkedIn, zo maar eens binnen kunt hengelen. Zoals je al leest, kan LinkedIn voor bedrijven je heel wat voordelen op leveren.

Functies van LinkedIn

  • Je kunt je eigen CV erop zetten
  • Je contactgegevens zijn altijd up-to-date
  • Je kunt je collega’s een aanbeveling geven (of niet ;))
  • Lid worden van bepaalde groepen die je interesseren
  • Vacatures zoeken, plaatsen en solliciteren daarop

Je kunt ook een bedrijfsprofiel maken voor jouw organisatie. Dit is handig, als je op zoek bent naar een nieuwe telefoniste, business analist, marketeer of sustainability manager, dan maak je een tof bericht en plaats je deze op LinkedIn. Het platform zorgt ervoor dat jij daardoor in contact komt met de juiste mensen en voor je het weet, is je functie vervuld. Dat in contact komen is niet alleen handig voor nieuwe medewerkers, maar ook voor nieuwe klanten. 

Dit zijn de voordelen van LinkedIn voor bedrijven

  • Snel in contact met de juiste mensen
  • Leads generen voor je website
  • Potentiële klanten vinden
  • De zichtbaarheid van je bedrijf vergroten

Tips om LinkedIn voor jouw bedrijf te boosten

1. Een sterk profiel (zowel bedrijfsprofiel als het persoonlijke profiel)

LinkedIn voor bedrijven is de kans om jouw eigen verhaal te vertellen. Je ziet dat er mooie reacties komen op persoonlijke verhalen of juist “behind the scenes” shots. Je kunt jouw verhaal vormgeven, waardoor jouw bedrijf in de spotlight komt. Onze tip; neem mensen mee in jouw verhaal. Dit start bij je profiel. 

  • Een foto van je goede kant of in dit geval je logo
  • Een leuke banner werkt ook altijd
  • Pakkende beschrijving van je bedrijf 
  • Contactgegevens, je wilt namelijk dat mensen contact met je kunnen opnemen
  • Last but not least; Medewerkers die hun persoonlijke profiel inzetten op jouw bedrijf te promoten.

Dus, wilde jij je doelgroep altijd al meer vertellen over jouw organisatie? Het zakelijk gebruiken van LinkedIn is daar een uitgelezen kans voor. Zorg dat je basis sterk staat, met een goed profiel.

LinkedIn profiel

2. Vlotte posts (authenticiteit is key)

Heb je ooit van perkamenten gehoord? Misschien wel, dat zijn van die boekrollen van de Grieken en Romeinen. Dit is dus een voorbeeld van wat je niet wil. Vlotte teksten die jouw doelgroep aanspreken, dat helpt om de juiste leads te vinden. Daarnaast helpen de juiste hashtags ook, je weet wel “##” die dingen. 

Tips voor een sterke post:

  • Met stipt op 1 staat het gebruiken van ‘echte’ en ‘authentieke’ content, LinkedIn is een sociaal kanaal!
  • Houd het kort maar krachtig
  • Geef bruikbare informatie door op een leuke manier
  • Gebruik storytelling, dit is een leuke manier waarop je klanten informeert over nieuwe dingen binnen je bedrijf. Dit kan je doen door bijvoorbeeld metaforen te gebruiken of iets schrijven, waardoor je klanten aan een visueel beeld denken (dit blijft goed hangen is wetenschappelijk bewezen;). 
  • Gebruik hashtags, gebruikers van LinkedIn volgen bepaalde hashtags waardoor deze in je persoonlijke feed kunnen voorkomen. 
  • Gebruik smileys of visuals.

Vind je dit leuk om te doen voor jouw organisatie? Kijk dan eens naar onze kennisclips voor Qredits. Dit is onze video over hoe je een marketing strategie kan bouwen, die je ook kan gebruiken op LinkedIn.

3. Call to action

“Wil je meer weten? Stuur me dan gerust een berichtje”. Dit noem je een call to action, je zorgt ervoor dat een gebruiker iets gaat doen wat jij wil. Dit klinkt misschien luguber, maar dit helpt wel. LinkedIn voor bedrijven is een mooi medium om interactie met je doelgroep te krijgen.

Schrijft jouw bedrijf gave blogs? Of heb je een DIY (Do It Yourself)? Denk aan een whitepaper of iets anders. Biedt dit aan je klanten aan, zodat zij gaan denken “hey maar dit is interessant!” of “Dat wil ik ook!”. (P.S ben je superslim dan gebruik je de email om de whitepaper te mailen, zodat je deze leads meteen op de hoogte kan houden van de ontwikkelingen van je bedrijf). 

4. Beat het algoritme 

Misschien heb je wel eens van een algoritme gehoord, Facebook Instagram en honderden andere apps werken hier ook mee. In Jip en Janneke taal is het een soort programma dat zorgt, dat voor jou de meest relevante informatie boven aan staat (die ken je wel toch? Een paar schoenen zoeken en die vervolgens tussen je facebook feed vinden, oeps..). 

Oh ja, zorg ervoor dat je collega’s jouw berichtje ook delen, zo wordt je ook zichtbaar buiten je eigen netwerk. Let wel op; laat hen het zelf plaatsen i.p.v. klakkeloos doordelen. Niet alleen LinkedIn zal dit afstraffen, maar ook wij als consument hebben meer met berichten die iemand vanuit zichzelf plaatst. Het volgende is misschien een cliché; liken, reageren en engagen, dit werkt enorm goed. Daarnaast is de tijd waarop je het beste kan posten afhankelijk van jouw doelgroep, maar als we zelf even eerlijk zijn; zijn we niet iedere dag van de week online en misschien zelfs meerdere keren per dag? altijd te bereiken dus

5. Statistieken van LinkedIn  

Je kunt via jouw LinkedIn bedrijfspagina direct inzichtelijk krijgen hoe jou berichten scoren en wie jouw doelgroep is. Wie is jouw doelgroep nou eigenlijk (de monkey vraag van vandaag…..)?

We gaan even terug in de tijd, niet naar de middel eeuwen, maar een tijd geleden waarin de krant ‘het’ medium was. Stel je voor je plaatst een advertentie bij een krant, je selecteert de plek, de kleur en heel de mik mak. Je weet van te voren hoeveel oplages de krant heeft, aan de hand daarvan besluit jij als organisatie of je de advertentie wil plaatsen ja of nee. Tegenwoordig zijn we meer bezig met het “mooi maken” van de post, zonder dat we kijken of die post wel echt aankomt. Dus hou dat ook in gedachten wanneer je een post doet.

Je weet als het goed is dus nu of je post wel echt bekeken wordt. Het is ook belangrijk om te weten “wie” je post bekijkt, hierop kan je jouw content aanpassen. Stel dat namelijk je posts veel bekeken wordt door mensen die wat jonger zijn en dat je doelgroep is, dan kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een wat “hipper” taal gebruik of door relevante onderwerpen aan te bieden. Misschien scoor jij zo wel een nieuwe sale, klus of iets anders!

LinkedIn zakelijk profiel

Wat heel fijn is, is dat je meteen kan zien hoeveel mensen het hebben gezien. Stel dat er weinig mensen reageren of je hebt weinig views, dan weet je meteen dat je misschien iets kan veranderen aan de manier waarop je berichtjes opstelt. Probeer gewoon uit wat het beste voor jouw bedrijf werkt! Vergeet niet, “niet geschoten, is altijd mis”.

LinkedIn voor bedrijven en organisaties

Neem je klanten mee in je bedrijf, geef regelmatig updates over interessante dingen of deel kennis met je doelgroep. Misschien nog wel de meest belangrijke tip, heb er een beetje plezier in. Het is een mooie kans om jouw bedrijf op de kaart te zetten, maar laat dat niet de reden zijn dat je het niet doet!

Denk je alsnog, dat LinkedIn voor bedrijven, dat is niets voor mij? Wij helpen je gerust met een van onze trainingen, zodat je door de bomen de jungle weer gaat zien. Misschien tot snel?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Eva Ubben

Eva Ubben

Enthousiaste, energieke en creatieve online marketeer. Gespecialiseerd in het overbrengen van kennis door letters en visuals. Eva haar expertise ligt op het gebied van Pinterest, Instagram en LinkedIn. Zij kijkt met een frisse blik naar organisaties, werkt nieuwe marketing concepten uit en zet in op het laten groeien van bedrijven. Daar wordt Eva blij van!

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!