Pinterest voor bedrijven: een complete gids met praktische tips

Pinterest voor bedrijven

Inhoudsopgave

Prikbord, magneetbord, karton, schaar, punaises, plakband en vier ton aan tijdschriften. We kunnen hier wel de conclusie uittrekken dat je een moodboard, inspiratiebord of een papier-maché sculptuur gaat maken. Pinterest zorgt er eigenlijk voor dat je dit allemaal digitaal kan doen. Okey, als je een papier-maché sculptuur wilt maken, betekent dit nog steeds dat je dat echt zelf moet doen (helaas). Wij nemen je mee in Pinterest voor bedrijven. We leggen de basics aan je uit, geven je tips, vertellen hoe je leads kan genereren, kan adverteren en nog veel meer.

Pinterest zakelijk gebruiken

Pinterest is dus eigenlijk een online social media platform om inspiratie te verzamelen voor je nieuwe badkamer, keuken, slaapkamer, je wereldreis, honderd verschillende DIY-projecten (Do It Yourself) of life hacks. Het is een sociale media, doordat je met Pinterest:

  • Inspireert
  • Informeert
  • Relevant blijft, omdat de publicatie datum minder belangrijk is bij Pinterest dan bij andere social kanalen.

Het leuke aan Pinterest is dat je op dit platform je mensen kan inspireren. Door bijvoorbeeld mooie foto’s, DIY’s of infographics te plaatsen kan jij jouw bedrijf in de spotlights zetten. Het is namelijk een platform, waar je foto’s en korte filmpjes op kunt zetten. Dit helpt jou als bedrijf veel traffic te genereren. Oh ja, en het is helemaal gratis (we houden allemaal wel van een koopje, toch?).

Goed om over na te denken, voordat je helemaal mega enthousiast aan Pinterest begint. Past Pinterest bij jouw doelgroep? En hoe ga je Pinterest voor bedrijven inzetten? 

De basics van Pinterest voor bedrijven

Misschien wist je niet eens dat Pinterest bestond, dan stellen we je graag voor. We vertelden net al dat Pinterest dus eigenlijk een soort online platform voor verzamelborden is. Het platform heeft 416 miljoen gebruikers over heel de wereld, waarvan 3.5 miljoen Nederlandse gebruikers. Het is zelfs 10% gegroeid ten opzichte van afgelopen jaar volgens een recent onderzoek van Newcom. Klinkt al goed toch?

Hier wat begrippen. We snappen, zeker als je nieuw bent, dat je misschien onwennig bent met diverse termen.

  • Een Pin, dit is een foto, visual of kort filmpje
  • Bord, dit is een plaats die je een titel geeft om al je inspiratie en andere leuke dingen met hetzelfde thema te verzamelen
  • Pinnen, dit is een actie waar je een pin opslaat op je bord (niet die waarop je spruitjes liggen vanavond 😉
  • Repin, dit is iets wat je op iemand anders z’n bord vindt dat jij kan repinnen naar jouw eigen bord 
Pin board Pinterest

Okey, leuk, maar hoe werkt het dan? We leggen de functies van Pinterest uit aan de hand van wat voorbeelden:

  • Je kunt een bord aanmaken met bijvoorbeeld inspiratie voor je toekomstige (mini)vakantie. Hierop verzamel je dan allerlei dingen die er mee te maken hebben. Dit doe je door de foto (Pin) ingedrukt te houden waardoor er verschillende functies naar boven komen. Je kan op de punaise klikken en het bord selecteren waar jij deze onder wilt verzamelen. Het leuke is, dat je meer ideeën krijgt aangeboden door Pinterest die je waarschijnlijk aan zullen spreken op basis van wat je al gepind hebt.
  • Mensen, bedrijven en borden volgen. Wanneer je je aanmeldt voor Pinterest vraagt het platform “wat vind je leuk”, op basis daarvan gaat Pinterest relevante Pins voor je zoeken en voorstellen.

Hoe begin ik een Pinterest voor bedrijven profiel?

Okey nu weet je een beetje wat de basics zijn is het tijd om aan de slag te gaan. Wij geven een aantal praktische tips hoe je Pinterest voor bedrijven gebruikt!

1. Zorg voor een goed profiel

Maak een bedrijfsprofiel aan en zet je bedrijf neer zoals jij wil dat jouw klanten het zien. Zorg ervoor dat je logo of beeldmerk op je profielfoto staat. Dit is hét herkenpunt van jouw bedrijf. Je ziet hier je gebruikersnaam, contact gegevens, website en biografie. Personaliseer deze ook naar jouw eigen bedrijf. Goed om te weten, de meeste gebruikers bedienen Pinterest vanaf hun telefoon.

2. Borden aanmaken

Maak een aantal borden aan. Stel je voor dat je een lifestyle winkel bent, kun je ervoor zorgen dat je bord met keuken en badkamer inspiratie aanmaakt. Denk vanuit je klant, wat wil hij of zij zien? Wat vindt je klant interessant? Het doel van Pinterest is echt inspireren, probeer die boodschap ook echt door te geven.

Het leuke is dat 97% van zoekopdrachten van Pinterest geen merknaam bevat. Zo zorg je ervoor dat de doelgroep echt naar je wordt getrokken door wat zij interessant vinden. Dit is dus jouw kans om te laten zien wat je in huis hebt en klanten aan te trekken die echt geïnspireerd worden door jouw bedrijf!

3. Pinnen en meerwaarde

Pinterest is eigenlijk een beetje oppervlakkig. Je bewaart wat je leuk vindt en stiekem bewaar je vaak wat je er mooi uit vindt zien (maar dit kan jij in je voordeel laten werken). Zet foto’s, filmpjes en visuals in om jouw doelgroep te trekken. Hoe je dat doet? Lees hieronder wat tips.

  • Maak inspirerende foto’s, denk aan sfeerbeeld, een lifestyle beeld of visuals (P.S. een product in gebruik daar houden Pinterest gebruikers van)
  • Laat je logo zien in je pin
  • Gebruik een verticale afbeelding (bijv. 1000 x 1500 pixels) voor de beste kwaliteit pin
  • Maak je merk hét middelpunt van je pin, verkoop je kleding? Zorg dan dat dit er op een aantrekkelijke manier op staat
  • Zorg dat de tekst die je bij je pin voegt, zorgt voor een duidelijk “beeld” van de pin, waardoor je pin makkelijker wordt gevonden
  • Gebruik beelden met woorden ter ondersteuning, om jouw boodschap sterk over te brengen

4. Pinterest Business

Pinterest Business is “zakelijke Pinterest”, het is een platform waarop je advertenties bij kan houden en plaatsen. Pinterest voor bedrijven werkt met bepaalde tools dat je doelgroep target door middel van de pins bewaren.

Pinterest is een medium waarop advertenties worden gezien als “inspiratie”. Daarnaast is het een effectief medium waarop advertenties goed worden bekeken. Het leuke aan Pinterest is wanneer je de interesse hebt gewekt van een gebruiker, dat de gebruiker kan doorklikken naar de website die erachter hangt, waardoor je dus traffic genegeerd. Je kan namelijk door linken naar een filmpje, blog, recept of wat dan ook. Je kan dit aan je pin linken, zo biedt je meerwaarde aan je klant. 

Leads genereren via Pinterest

Een lead is eigenlijk een potentiële klant, dit kunnen verschillende mensen zijn. Maar doordat je je pin door kunt linken naar je website, product pagina of wat dan ook is het voor gebruikers van Pinterest gemakkelijk om op jouw pagina te belanden. Maak gebruik dit voordeel ook vooral (easy peasy ;)). 

Doordat je content plaatst dat past bij je doelgroep, trek je die automatisch aan. Erg handig aangezien je gewoon gratis meelift op het algoritme van Pinterest.

Algoritme van Pinterest

Ja, ook Pinterest werkt met een algoritme. Misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien ook niet. Het is een soort structuur waardoor een platform filtert wat het meest relevant is voor jou. Denk aan die paar schoenen die je opzoekt en ineens oppoppen tijdens je werk (oeps). 

Pinterest werkt met een voorspellingsalgoritme. Als je een bericht gepind hebt of gezocht op een bepaald onderwerp dan past Pinterest meteen je startpagina aan. Zo krijgt de gebruiker de meest relevante content. Het handige is, wanneer een gebruiker je content leuk vindt biedt het algoritme automatisch meer van dat soort dingen aan. 

Pinterest voor bedrijven: een effectief middel voor jou?

Pinterest is een sociaal medium, dat geschikt is om in te zetten voor jouw organisatie. Mits, dit natuurlijk bij je doelgroep past ;). Het is een geschikt medium om nieuwe leads binnen te hengelen door gave content te plaatsen met de link naar jouw website erachter. Je kunt meerwaarde bieden door DIY’s te plaatsen of een blog, zodat je je doelgroep inspireert. Eigenlijk is dat het hele bananen eten van Pinterest, mensen inspireren. Denk je nou dat wil ik ook doen voor mijn bedrijf? Dan is Pinterest het medium voor jou!

Wil je meer weten over (P)interessante tips of hoe je dit in kunt zetten voor jou bedrijf om je doelgroep te inspireren? We kunnen je helpen met behulp van een Pinterest training. Op die manier word ook jij een professional in het gebruik van Pinterest voor bedrijven. Tot snel? 😉 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Eva Ubben

Eva Ubben

Enthousiaste, energieke en creatieve online marketeer. Gespecialiseerd in het overbrengen van kennis door letters en visuals. Eva haar expertise ligt op het gebied van Pinterest, Instagram en LinkedIn. Zij kijkt met een frisse blik naar organisaties, werkt nieuwe marketing concepten uit en zet in op het laten groeien van bedrijven. Daar wordt Eva blij van!

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!