SEO en content: praktische tips voor betere posities en vindbaarheid

SEO tips

Inhoudsopgave

SEO: je hebt de term vast wel eens voorbij horen komen. Dat het iets met zoekmachineoptimalisatie is weet je ook, maar hoe jij zelf praktisch aan de slag gaat met SEO en content is voor jou een grote vraag. Het blijft een specialisatie waarbij het verstandig kan zijn om een expert in te schakelen. Weet dat het een lange termijn strategie is en hoge posities niet binnen een maand (of twee of drie) behaald zijn.

Door een aantal praktische tips door te voeren in jouw content zorg je ervoor dat de basis van je website sterk is en Google beter begrijpt waar jouw artikel over gaat. De start van betere posities en vindbaarheid! Bij Monkeys and Bananas is een nieuwe SEO Monkey aangekomen, hieronder vier waardevolle aspecten van SEO en content uitgelicht door Monkey Luuk.

Waardevolle content voor de lezer

Je wilt gevonden worden op een bepaald zoekwoord, schrijft binnen een uurtje een tekst en verwerkt jouw zoekwoord er erg vaak in. Vroeger kon je hier nog mee wegkomen, maar inmiddels is dat niet meer het geval. De vele zoekwoorden zorgen er namelijk voor dat artikel minder prettig is om te lezen. Er geldt nu daarom: schrijf voor de lezer en niet voor de zoekmachine. Zodra het artikel voor jouw lezer waardevol is, zal Google dat snel opmerken en belonen. Daarvoor zal je tijd én kennis moeten steken in het artikel. SEO en content zijn daarom onlosmakelijk met elkaar verbonden!

H1-, H2- en H3-titels: hoe werkt het?

Als je met een CMS werkt zoals WordPress ben je vast wel eens verschillende soorten titels tegengekomen. Je ziet een H1, een H2, een H3 en dit loopt zelfs door tot en met een H6. Het gebruik van deze titels heeft invloed op vindbaarheid van jouw artikel. Er geldt hierbij dat H1 de meest belangrijke titel is en de waarde van een titel afloopt in de richting van een H6. Verwerk daarom de zoekterm waarop je focust in de H1-titel. Vervolgens kan je in de H2-titels synoniemen gebruiken en H3-titels om dieper in te gaan op een specifiek onderwerp. Het gebruik van titels geeft niet alleen structuur voor de lezer, maar ook voor Google. Win-win!

Afbeeldingen leesbaar maken  

Google kan net als een bezoeker van jouw website teksten lezen om te bepalen waar een artikel over gaat. Daarnaast zie jij in één oogopslag wat er te zien is op een afbeelding in een artikel, maar daar heeft Google meer moeite mee. Daarom is het verstandig om de zoekmachine een handje te helpen. Hiervoor is de alt-tag in het leven geroepen. In WordPress kan je deze bijvoorbeeld invullen onder het kopje ‘alternatieve tekst’. Een korte beschrijvende tekst met daarin jouw zoekwoord zorgt ervoor dat Google kan begrijpen wat er op de afbeelding te zien is. Hierdoor kan jouw artikel voortaan ook in Google Afbeeldingen worden getoond!

Aan de slag met online marketing?

Het online marketing bureau Monkeys & Bananas helpt je graag! 

Opvallend zoekresultaat met structured data

Bij het invoeren van een zoekopdracht in Google krijg jij verschillende zoekresultaten te zien. De positie van iedere website wordt bepaald aan de hand van de waarde voor de lezer. Hoe meer gebruikers namelijk waardevolle zoekresultaten te zien krijgen, hoe meer tevreden de gebruikers van Google zullen zijn. Waar je eerst alleen zoekresultaten zag met een titel, URL en een beschrijving, zie je voortaan ook resultaten die meer opvallen. Bijvoorbeeld met een broodkruimelspoor, een FAQ, afbeeldingen of productprijzen. Op WordPress kan je hiervoor plug-ins gebruiken als RankMath, waarmee je eenvoudig gestructureerde data kan ingeven. Het is daarmee geen garantie dat jouw zoekresultaat wordt verrijkt, maar de kans vergroot je er sowieso mee!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Luuk

Luuk

Drie jaar geleden begon Luuk met het schrijven van artikelen voor gevestigde online magazines. Hij maakte hier kennis met online marketing en SEO. Ondertussen verbreedt Luuk voortdurend zijn kennis door in de praktijk bezig te zijn. Niet alleen websites van klanten, maar ook eigen websites ziet hij stijgen in de zoekmachine. Ook jij hebt zo te zien geklikt!

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!