Snapchat voor bedrijven: alle functies en tips op een rijtje!

Snapchat voor bedrijven

Inhoudsopgave

Snapchat is een social media platform met veel waarde voor bedrijven. Het platform heeft dagelijks 1,6 miljoen gebruikers in Nederland en is daarmee een interessant platform om jouw bedrijf op te promoten. Snapchat voor bedrijven is ideaal om gebruiker op een informele en snelle manier kennis te laten maken met jouw merk. Daarnaast kun ook adverteren op Snapchat. We zetten alle functies en handige tips op een rijtje!

Wat is Snapchat?

Snapchat is een social media platform, waar je foto’s en video’s (Snaps) kunt delen met vrienden of groepen. Deze ‘Snap’ kun je maar voor een maximale tijd bekijken en is slechts één keer te bekijken. Het is daarmee een snelle weergave. Deze foto of video kun je bewerken met filters, stickers en geo tags.

Snapchat staat in de top 5 van dagelijks meest gebruikte social media platforms in Nederland. Wij zetten enkele statistieken onder elkaar!

  • Gemiddeld gebruiken 260 miljoen mensen Snapchat wereldwijd
  • 75% van de gebruikers van Snapchat zijn van de Z Generatie
  • Gemiddeld spenderen gebruikers 30 minuten op Snapchat per dag

Wie is de doelgroep van Snapchat?

Snapchat is vooral bekend onder de jongere generatie tussen de 14 en 30 jaar. Daarnaast blijken er ook meer vrouwelijke gebruikers te zijn dan mannelijke. Snapchat is een medium waar foto’s en video’s de belangrijkste focus hebben. De jongere generatie tussen de 12 en 24 jaar gebruikt Snapchat vooral voor het communiceren (via foto’s) met vrienden en familie. 

Hoe werkt Snapchat?

De eerste stap is het begrijpen van verschillende begrippen en functies van Snapchat. Wij hebben daarom een Snapchat woordenboek gemaakt. Zo wordt het een beetje makkelijker om het te ‘snappen’! 😉

Snapchat foto maken
Alle begrippen op een rijtje!
Een Snap
Een foto of video.
Je verhaal 
Dit is een plek waar al je vrienden op Snapchat jouw snap kunnen bekijken. Deze Snap blijft 24 uur staan
Een chat 
Je kan naast het versturen van foto’s en video’s, ook communiceren via de chat met je vrienden.
Een snapchat groep
Een groep met vrienden die je kan aanmaken. Hierin kun je jouw Snap sturen. Zo wordt deze meteen naar alle personen in de groep gestuurd.
Herinneringen
Je kunt Snaps opslaan die je later terug kunt kijken. Zo krijg je bijvoorbeeld een herinnering als het een jaar geleden is dat je jouw opgeslagen foto of video hebt gemaakt.
Filter
Een Snapchat filter is een bewerking, waardoor een Snap een extra tintje krijgt.
Stickers
Stickers kun je op een Snap plakken. Enkele voorbeelden zijn een locatie tag, een tag van een persoon, een tijdstip of een leuke GIF.
Verkennen
Dit is een pagina binnen Snapchat waar je als bedrijf een story kan maken. Je kunt zelfs verschillende afleveringen van verschillende seizoenen bekijken. Denk aan korte afleveringen van Discovery Channel of inspiratie voor jouw maaltijd vanavond. Daarnaast is het mogelijk om te abonneren op jouw favoriete kanalen.
Locatie en snapkaart
Op Snapchat kan je ook zien waar je vrienden zijn op de kaart. Daarnaast geven de rode vlekken op de kaart aan waar veel activiteit op Snapchat is.
Snapchat kaart
Snapchat locatie en kaart

Snapchat voor bedrijven: hoe start ik?

Stap 1) Snapchat zakelijk account aanmaken

Je kunt een bedrijfsaccount aanmaken via Snapchat Business. Voer hier al je gegevens in. Zodra je al je gegevens hebt ingevoerd en alles geverifieerd is, kom je op de onderstaande pagina terecht waar je een advertentie kunt maken.

Snapchat Ad Manager

Stap 2) Download de Snapchat app

Wanneer je een bedrijfsaccount hebt aangemaakt, heb je ook automatisch een standaard account. Download de Snapchat app in de App Store/Play store en log in.

Stap 3) Voeg wat vrienden toe

Vrienden toevoegen doe je door op jouw profielfoto te klikken. Hierdoor kom je in een menu waar je op ‘Vrienden toevoegen’ kunt klikken. Zoek hier op gebruikersnaam of nummer.

Snapchat bedrijfsaccount

Stap 4) Een Snapchat maken

Vervolgens kun je jouw eerste Snap maken. Dit doe je door op het rondje te klikken. Vervolgens verstuur je jouw foto of video naar geselecteerde vrienden.

Snapchat openen
Snapchat versturen

Snapchat inzetten voor jouw bedrijf

Nu de basics zijn uitgelegd, is het tijd om eens te kijken hoe jij Snapchat kunt inzetten voor jouw bedrijf. Op Snapchat heb je verschillende manieren om als bedrijf op te vallen. We nemen deze manieren met je door:

1. Snapchat account

Je kunt een Snapchat account aanmaken waar mensen vrienden mee kunnen worden, zodat ze jouw Snapchats ontvangen. Het voordeel hiervan is dat het gratis is in tegen stelling tot bijvoorbeeld adverteren. Je kunt Snaps versturen naar gebruikers persoonlijk, of dit in je verhaal zetten.

2. Een Snapchat kanaal aanmaken

Je kunt een ‘kanaal’ aanmaken, waarin je verschillende afleveringen en video’s kunt laten zien. Gebruikers vinden dit dan onder het knopje verkennen. Deze kanalen worden aan gebruikers aangeboden door middel van een algoritme. Dit algoritme houdt onder andere rekening mee met wat je eerder hebt bekeken. Het kanaal dat je dan aanmaakt wordt ook wel een ‘publiekelijk account’ genoemd in de Snapchat wereld. Dit is een nieuwe functie en hier kun je dus zeker jouw voordeel mee doen!

Snapchat kanalen

3. Advertenties op Snapchat

Je kunt adverteren op Snapchat. Tegenwoordig heb je zelfs als je verhalen aan het bekijken bent dat je, net zoals bij YouTube, verplicht 3 seconden moet kijken. De kosten van de advertentie verschilt per adverteerdoel en aanpak daarvan. Het maken van advertenties doe je via een business account.

Snapchat gesponsord
Snapchat gesponsorde content

4. Stickers, filters en geotags

Je kunt stickers, filters en geotags aanmaken via de Snapchat Lens Studio. Deze verschillende mogelijkheden leggen wij hieronder verder uit!

Een sticker is iets om je Snap mee te versieren, bijvoorbeeld een sticker van een banaan of een GIF waar je een aapje ziet dansen.

Snapchat stickers

Een filter is iets waar je je foto ook mee kan op leuken. Sommige bedrijven sponseren een filter. Je kunt denken aan Puma die nieuwe sneakers gaat lanceren, dat mensen ze alvast kunnen bekijken. Een filter is ook iets wat je foto net een mooier kleurtje kan geven.

Snapchat filters

Een geofilter is een locatie-tag die je kunt toevoegen aan jouw Snap. 

Snapchat geofilter

Snapchat marketing: deze doelen bereik je!

Snapchat kan zorgen voor veel impact. Daarnaast is Snapchat een vrij ‘jong’ platform waar veel potentie in zit en waar we de komende tijd waarschijnlijk nog veel van kunnen verwachten. Zo zorgt Snapchat onder andere voor klantbinding, inspiratie, imago verbetering en zichtbaarheid.

Hoe zet je Snapchat zakelijk effectief in?

  • Een kijkje achter de schermen – gebruikers zijn erg benieuwd hoe jouw werkdag eruit ziet of hoe jij je werk aanpakt, dus maak eens een aantal Snaps hoe jouw dag eruit ziet.
  • Exclusieve content – gebruik Snapchat om exclusieve content te delen die je normaal niet zou posten. Het leuke van Snapchat is dat het niet in je feed blijft hangen (zoals bijvoorbeeld bij Instagram). Dus laat de behind de scenes zien van je campagne, een Instagram post of andere dingen.
  • Vragen van gebruikers beantwoorden – je kunt een vraag beantwoorden van een gebruiker en deze in je story zetten zodat iedereen de beantwoordde vraag ziet.
  • Sneakpeaks – zijn jullie met een nieuw project bezig? Maak er Snaps van om dit te delen en het enthousiasme te stimuleren.
  • Swipe up – deel snel nieuwe events, producten of gebeurtenissen door een link toe te voegen aan je Snap.

Best practices van Snapchat

Hieronder hebben wij een aantal voorbeelden van hoe bedrijven met Snapchat zijn omgegaan. Deze bereiken de doelgroep op een informele manier en raken daarmee de kern van Snapchat.

  1. Cisco gebruikt Snapchat voor een kijkje achter de schermen
  2. Taco Bell gebruikt een AR lens
  3. Het WWF startte een campagne met #LastSelfie
Snapchat Content Cisco
Snapchat Taco Bell AR lens
Snapchat WWF content

Snapchat voor bedrijven: Snap jij ‘m?

Nu je hebt gezien hoe je Snapchat gebruikt en de impact die het kan hebben op jouw bedrijf, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Wees creatief en kleur niet te veel binnen de lijntjes. Je ziet toch maar korte beelden van wat je wil laten zien en het aanwezig zijn alleen al heeft een grote impact op jouw volgers. Snapchat heeft in ieder geval veel impact en veel potentie om nog door te groeien!

Mocht je nou door de jungle het bos niet meer zien, dan helpen we je graag met een Snapchat training. Dikke apengroet en misschien tot snel!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Eva Ubben

Eva Ubben

Enthousiaste, energieke en creatieve online marketeer. Gespecialiseerd in het overbrengen van kennis door letters en visuals. Eva haar expertise ligt op het gebied van Pinterest, Instagram en LinkedIn. Zij kijkt met een frisse blik naar organisaties, werkt nieuwe marketing concepten uit en zet in op het laten groeien van bedrijven. Daar wordt Eva blij van!
Snapchat training workshop cursus

Snapchat training

Dit leer je van onze specialisten:

Recente berichten

Ontdek meer over

Volg ons

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training!

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!