Is social media een aparte tak van marketing?

social media marketing

Inhoudsopgave

Social media wordt vaak gezien als een aparte tak van sport. Anderen zien het als een medium binnen (online) marketing. Wat is waar?

Van traditionele middelen naar online/offline

In de marketing communicatie wordt vaak trapsgewijs geredeneerd. Je bedenkt een doelstelling (vaak gedefinieerd in verandering in kennis, houding of gedrag) en bedenkt daar een boodschap bij. Deze vertaal je vervolgens door in alle in te zetten types “drager” van de boodschap. Dat was vroeger radio, tv, print, outdoor en als je de adressen tot je beschikking had Direct Mail. Dit tijdstip zijn we sinds de bredere beschikbaarheid van internet en e-mail al lang voorbij. Daarbij zijn we van de traditionele middelen naar online/offline middelen gegaan. Dat is zeker na corona ook weer op de helling gezet met de omnichannel boodschap dat tegenwoordig centraal staat.

Social media, meer dan zenden alleen! 

Dan komt ook gelijk het bijzondere van social media om de hoek. Dat is namelijk GEEN adverteerders medium. Het is namelijk een sociaal medium, bedoeld voor mensen om met andere mensen iets te delen of te consumeren. Bedrijven zijn er bij om alles te betalen, maar omdat het gedrag van mensen op een platform als Facebook of Instagram interactief is kun je gewoon als bedrijf niet volstaan met zenden. Interactie is daarom enorm belangrijk en kan bijvoorbeeld bereikt worden met Instagram Live.

Instagram Live

Wat kun je op social media dan nog meer doen? 

Eigenlijk is deze vraag al te smal. Het gaat niet meer om wat KUN je doen maar om wat je MOET doen op social media. Als je namelijk alleen zendt, en mensen reageren en doen er niets mee dan bereik je volledig het tegengestelde van wat je wilt: je drijft mogelijke klanten van je weg en zorgt voor een verslechterd imago. Dit is dan ook gelijk de reden waarom je niet zonder voldoende kennis en middelen social media op moet gaan als bedrijf. Zorg ervoor dat je weet wat je kunt doen op de verschillende aspecten en zorg desnoods voor een training social media als je beter beslagen ten ijs wilt komen.

Belangrijke aandachtsgebieden op social media:

  • Welk type boodschap leent zich voor social media
  • Hoe verpak je deze boodschap dat men nog kijkt?
  • Waar zet je de boodschap hoe op? (Bijvoorbeeld deel bij voorkeur geen links op social media)
  • Hoe kun je reageren op negatieve reacties?
  • Hoe pik je het op en reageer je als iemand je noemt?

Dit zijn allemaal essentiële zaken om succesvol je marketing ook op social media te doen. Maar je ziet aan bovenstaande al dat het een ecosysteem op zich is wat je niet zomaar onder de reguliere middelen kunt scharen. Het vereist een eigen aanpak die wel geïntegreerd is in je marketing mix om zinvol je (potentiële) klanten te bereiken en te beïnvloeden. Wat dat betreft is socia media veel beter te vergelijken met een mix tussen voorlichting en service. En goede service is goede marketing, want het veroorzaakt in veel gevallen een positieve impact op je imago. Je ziet immers zelf wat het doet als een klant positief over je praat als je zijn of haar verwachtingen hebt overtroffen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Stefan Schuyleman

Stefan Schuyleman

Stefan heeft met 25 jaar internationale commerciële ervaring en een marketing specialisatie veel verschillende trainingen gegeven. Variërend van (Online) Marketing Strategie tot aan praktische LinkedIn en SEO trainingen. Hij is goed in staat om gewoon praktisch verband te leggen tussen de theorie en de praktijk en sluit door ervaring makkelijk aan bij de praktijk van de deelnemers. Verbonden aan het NIMA als Register Marketeer geeft het hem de mogelijkheid om strategie, tactiek en operatie aan elkaar te verbinden en ook het grotere kader te blijven zien. "Verwar de tool niet met het doel" is één van de vele oneliners die hij kan bezigen. "Werk altijd naar een concreet bedrijfsdoel toe om te voorkomen dat wat je doet verloren tijd is."

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!