Als je als bedrijf op zoek bent naar een training social media dan kun je verschillende kanten op. In veel gevallen wordt er gelijk naar een van de middelen doorgepakt, bijvoorbeeld een training LinkedIn of Instagram. Dit kan goed zijn als het gaat om een “knoppentraining”, waarbij je leert hoe een social media kanaal “technisch” werkt. Als je nog zoekende bent is er een andere aanpak nodig. Een intake gesprek is de eerste stap om vervolgens een op maat gemaakte training aan te bieden gericht op het doel en pas daarna de tool.
Verschillende versies social media training
Steeds vaker treffen wij aan dat men nog zoekende is naar verschillende platformen en hoe je als bedrijf of als persoon (jij bent natuurlijk ook een merk!) een social media kanaal kunt inzetten om bij te dragen aan de doelstellingen. Een specifieke training over één platform kan ervoor zorgen dat andere kansen niet overwogen worden. Wij geven daarom een training die meer gericht is op het effectief omgaan met social media, waarbij we in de intake kijken wat iemand nu écht nodig heeft. Dan pas maken we de training en spitsen we het verhaal toe op eerst het doel en daarna de tool.
A fool with a tool is still a fool
Je kunt wel weten hoe LinkedIn werkt, maar je zal dan ook moeten begrijpen hoe LinkedIn omgaat met content en bezoekers. Enkel de techniek begrijpen heeft dan geen zin. Een social media kanaal als LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube werken min of meer op een gelijksoortige manier. Het is daarom zinvol om eerst te begrijpen hoe deze (social media) platformen werken, voordat je aan de slag gaat met een specifiek platform.

Het algoritme begrijpen van een social media kanaal
In een groepstraining gaan we eerst in op de werking van het algoritme en het business model van een platform. Met deze informatie wordt het een stuk duidelijker hoe wat jij doet bijdraagt aan HUN succes. Als jij namelijk bijdraagt aan hun succes, krijg je het podium wat voor JOU bijdraagt aan het succes. Voor veel mensen geldt dat zij deze informatie niet weten en daardoor niet weten hoe je het platform effectief kunt inzetten. Door juist over deze kennis te beschikken, wordt voorkomen dat je lukraak (en dus zonder effect) berichten plaatst op jouw bedrijfspagina of persoonlijke pagina. Dat zou zonde van je tijd zijn: je weet wel hoe het moet, maar niet hoe het écht werkt.
In-Company versus online social media training
Er worden logischerwijs veel online trainingen gegeven. Een in-company training op locatie (als het verantwoord kan) is nog steeds het beste voor een samenhangend resultaat. Als je namelijk een groep mensen bij elkaar zet, heb je niet alleen tijd voor de uitleg hoe de platformen werken, maar kun je het ook in verband brengen met de bedrijfsdoelstelling en het als teambuilding oppakken. Op die manier wordt het verband gemaakt waarom de kennis uit de training zin heeft voor jouw bedrijf. Uit onze ervaringen kunnen wij zeggen dat onze in-company trainingen veel extra waarde bieden.
Een online training geeft veel concrete waarde voor trainingen in kleine groepen. Deze training wordt vaak gebundeld met een intake en nazorg, waarbij wordt gekeken naar de werkzaamheden en resultaten van de twee maanden na het bijwonen van de training. Er wordt concrete positie en verbeteringsfeedback gegeven op de resultaten. Op die manier blijft het onderwerp warm en wordt het kanaal effectief ingezet!