Social media marketing: hoe zet je social media in voor jouw bedrijf?

social media marketing

Inhoudsopgave

Social media zijn natuurlijk al lang niet meer nieuw, maar we merken binnen bedrijven dat social media marketing niet vanzelfsprekend is. Zeker de generatie die niet met social is opgegroeid ziet minder makkelijk de waarde. Anderzijds weten ook millennials niet altijd hoe je het doelmatig inzet voor omzet of merkwaarde. Terwijl die laatste groep voor een veel groter deel actief is op social en ook minder twijfel heeft om te posten. Social media voor privégebruik werkt net wat anders dan zakelijk gebruik. Daar komt namelijk een juiste social media strategie om de hoek kijken!

Organische berichten voor bedrijven

Waar je voor eigen gebruik alleen het organisch posten (plaatsen van foto’s of content in je tijdlijn) gebruikt en daarbij je eigen bereik realiseert wat je vaak afmeet in likes, vraagt social media marketing net wat anders. Je kunt ook vanuit marketing perspectief organisch posten, maar moet daarbij meer denken aan “what’s in it for them” dan bij privé gebruik waar je het meer voor jezelf doet. Marketing blijft altijd draaien rondom behoeften en wensen van je gebruikers/klanten of in dit geval fanbase.

social media strategie

Adverteren op social media

Als je toch gewoon jouw boodschap wilt verkondigen en je hebt weinig hoop of kans op viraal bereik kun je ook gewoon bereik kopen via het sponsoren van posts (in LinkedIn of Facebook). Je betaalt dan op basis van bereik en soms kwaliteit voor deze plaatsingen. In de praktijd wordt ook vaak een combinatie van organische berichten en adverteren gebruikt.

De kracht van social media marketing

Het lijkt zo makkelijk, en zo kijkt het management er soms ook tegenaan, met name als ze het zelf niet gebruiken. Dan doe je het “er gewoon even bij”. Dat is zeker niet voldoende! Aan een receptioniste vraag je ook niet om “even een advertentie te knutselen” voor in de krant. Social media marketing op een goede manier is niet alleen posten en/of adverteren maar omvat ook luisteren, reageren en écht de interactie aangaan met je doelgroep. Diverse bedrijven hebben daar een heel team op zitten die op deze manier erg succesvol zijn op het gebied van social media marketing. Denk aan Bol.com, KLM of NS.

Aan de slag met social media marketing

Social media marketing is het gebruikmaken van een kanaal als een van de beschikbare middelen in de media mix. Het juist inzetten van deze kanalen is de enige juiste manier. Wij helpen je graag bij het ontwikkelen van een juiste strategie met behulp van een social media training. Denk bijvoorbeeld aan een Facebook training, een Instagram training of een LinkedIn training!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Jens

Jens

Jens is een gedreven en enthousiaste online marketeer, en sinds 2019 mede-eigenaar van Monkeys & Bananas. Binnen Monkeys & Bananas houdt hij zich voornamelijk bezig met content marketing.

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!