Wanneer en voor wie is SEO belangrijk?

voor wie is SEO belangrijk

Inhoudsopgave

SEO (Google vindbaarheid) kan je enorm helpen in bereik, commercieel resultaat en kostenverlaging van online marketing. Jouw website is een online visitekaartje. Dat kaartje wil jij laten zien aan potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw dienst of product. Door in de zoekmachine op te vallen kan jij inspelen op de behoefte van deze potentiële klant. Maar wanneer moet je in SEO investeren?

SEO, de basis voor je website

Als je als bedrijf een website hebt dan is in 95% van de gevallen Google (SEO) je beste vriend als het gaat om het verkrijgen van relevante bezoekers. Want het merendeel van het verkeer komt op die manier bij een oplossing voor hun zoekvraag. En als je dan in Google niet goed bekend staat omdat je technisch en/of inhoudelijk je site niet op orde hebt, dan ga je dus niet veel geld hiermee verdienen. Zelfs adverteren in Google (SEA) heeft minder zin als je SEO niet goed is. Google bevoordeelt namelijk ook bij adverteren de betere websites als het gaat om de kosten per klik (CPC).

SEO voor bedrijven

Wanneer heeft SEO op korte termijn geen zin?

Er zijn echter wel gevallen waarbij SEO niet je eerste prioriteit hoeft te zijn, en dat heeft te maken met je propositie en merkbekendheid. Als je een nog onbekend merk bent die een oplossing heeft voor een pijn die mensen wel hebben maar niet voelen (latente pijn) dan is er niets wat mensen in gaan geven in Google waarop jij SEO kunt doen. Er wordt “geen vraag gesteld waar jij het antwoord op bent”.

Dat maakt dit deel van online marketing erg lastig en dan moet je echt je toevlucht gaan nemen tot andere middelen zoals social media of gewoon de oldskool publiciteit zoals advertenties in print, radio of tv. Maar je weet dat de bedragen daar ook fors zijn. Influencers zijn dan tegenwoordig ook een goede manier om een bepaald publiek te bereiken.

Aan de slag met online marketing?

Het online marketing bureau Monkeys & Bananas helpt je graag! 

Hoe kan SEO hulp bieden?

Het optimaliseren van je site voor Google heeft zin op een aantal assen. Als allereerste as ga je de as van je merk op. Als je op je eigen merk van bedrijf en/of product niet vindbaar bent dan heeft de rest al geen zin. Dat is absoluut de eerste prioriteit. Als tweede as kun je nadenken over in welke categorie je zit. Dus voor een speciale fietstas ga je de diverse varianten van dat woord bedenken/opzoeken en daarop je site vindbaar maken.

Longtail zoekwoorden voor SEO

Een andere SEO slag kan gaan over de pijn of oplossing. Bijvoorbeeld “dingen meenemen op fietsdrager” of “kan niets op bagagedrager van sportfiets meenemen”. De laatste is wat lang maar het zal je verbazen waarop nog gezocht wordt. Het laatste is typisch een voorbeeld van een longtail zoekwoord. Dat is een vaak combinatie van woorden die een laag zoekvolume heeft maar die wel zo specifiek is dat mensen ver in het beslissingsproces zijn en er vermoedelijk qua SEO weinig concurrentie is wat het ook aantrekkelijk maakt, je scoort er immers betrekkelijk makkelijk op.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Stefan Schuyleman

Stefan Schuyleman

Stefan heeft met 25 jaar internationale commerciële ervaring en een marketing specialisatie veel verschillende trainingen gegeven. Variërend van (Online) Marketing Strategie tot aan praktische LinkedIn en SEO trainingen. Hij is goed in staat om gewoon praktisch verband te leggen tussen de theorie en de praktijk en sluit door ervaring makkelijk aan bij de praktijk van de deelnemers. Verbonden aan het NIMA als Register Marketeer geeft het hem de mogelijkheid om strategie, tactiek en operatie aan elkaar te verbinden en ook het grotere kader te blijven zien. "Verwar de tool niet met het doel" is één van de vele oneliners die hij kan bezigen. "Werk altijd naar een concreet bedrijfsdoel toe om te voorkomen dat wat je doet verloren tijd is."

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!