YouTube adverteren: kansrijk advertentiegebied of verloren moeite?

YouTube advertenties

Inhoudsopgave

Dat er veel geld te verdienen valt met YouTube, is nu ondertussen wel duidelijk. De zogenaamde ‘vloggers’ als Enzoknol verdienen bakken met geld aan kijkers, sponsoren en advertenties. Maar valt er als adverteerder ook makkelijk geld te verdienen door gebruik te maken van YouTube adverteren?

De kansen van online marketing

‘Er valt geld mee te verdienen, maar dat gaat niet vanzelf’, zegt Meraux de Schutter, Social Trainer bij Social Media Trainingen. ‘Ja, de internetmarketing wordt intensiever. De consument verplaatst zich meer naar online, en dus liggen daar nu veel kansen, maar online marketing werkt toch heel anders dan de gewone marketing. Vroeger had degene met het meeste geld, de meeste macht.

Hij moest hard schreeuwen en iedereen zou het wel horen. Nu moet je met online marketing eerst kijken waar de consument gaat zoeken en waar hij geïnteresseerd in is, voordat je hem kunt bereiken. Ook is de consument nu kritischer dan vroeger. Een merk moet zich eerst bewijzen voordat een advertentie kan aanslaan. Eigenlijk heeft de consument de macht binnen de online marketing.’

YouTube is de tweede zoekmachine ter wereld

Video-adverteren wordt steeds belangrijker. Mensen oriënteren zich steeds meer op online bewegend beeld. YouTube is namelijk inmiddels, na Google, de tweede zoekmachine ter wereld. Elke dag worden er honderden miljoenen uren aan video’s bekeken en miljarden weergaven gegenereerd op de filmpjeswebsite. Er is een grote markt voor video-advertenties en YouTube is (ook) een geschikte plek hiervoor. ‘Maar succesvol YouTube adverteren is niet zo gemakkelijk als dat het lijkt’, meent Meraux. 

YouTube adverteren: geschikt voor jouw organisatie?

‘YouTube raad ik niet aan bij alle bedrijven. Als je een klein bedrijf hebt, zijn de opstartkosten gelijk erg hoog voor YouTube. Met de hulp van een bureau kom je dan al snel op 3000 tot 5000 euro. Natuurlijk kun je ook zelf filmpjes in elkaar flansen en het is in theorie mogelijk dat dat een succes is, maar dat is niet waarschijnlijk en ook niet aan te raden. YouTube werkt namelijk erg ingewikkeld. Het is niet toegankelijk voor iedereen en dat heeft als gevolgen dat de adverteerder gevorderd moet zijn in de techniek achter online marketing’, laat Meraux weten.

YouTube social media

YouTube versus Facebook: de beste keuze

Facebook is veel toegankelijker dan YouTube. Het is daarom ook beter geschikt voor promotie van producten en werkt sneller dan YouTube. Het nadeel echter ten opzichte van YouTube adverteren is dat je advertenties minder goed kunt richten op de zoekresultaten van de kijkers. Facebook is geen zoekmachine, wat er dus voor zorgt dat de adverteerder niet kan linken aan interessante en gerelateerde onderwerpen voor de consument, maar dat het in het algemeen wordt geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het minder afgestemd is op de doelgroep dan YouTube.

De mogelijkheden van YouTube adverteren

De kloof wordt steeds groter tussen bedrijven die behendig met het internet om kunnen gaan en de bedrijven die daar (nog) geen kaas van gegeten hebben. Als de bedrijven die nu nog achterblijven toch een keer over gaan op een wat meer digitale manier van adverteren, kost ze dat tegen die tijd waarschijnlijk een hoop geld aan advieskosten en uitvoering. Om de kloof wat smaller te maken, geven we een inzicht in de mogelijkheden binnen YouTube adverteren: contentmarketing en advertentiefilmpjes.

1. Contentmarketing op YouTube

Een voorwaarde voor contentmarketing is een eigen YouTube-kanaal van een organisatie. Hierop worden filmpjes gezet over het bedrijf en over eventuele producten of diensten. Deze vorm van adverteren werkt goed voor het opbouwen en bekendmaken van een merknaam. Het is ook mogelijk om tegen betaling jouw filmpjes aan te bevelen aan de consument. Dat houdt simpelweg in dat het filmpje rechtsboven in beeld komt als iemand een ander filmpje aan het kijken is en zo eerder op het idee wordt gebracht om jouw filmpje aan te klikken. 

2. Adverentiefilmpjes op YouTube

De andere vorm zijn de advertentiefilmpjes voor een YouTube filmpje die de kijker echt heeft aangeklikt om te kijken. Deze filmpjes kun je of na 5 seconden wegklikken of hij duurt tussen de 15 seconden en 30 seconden en is niet weg te klikken. De adverteerder betaalt in het geval van deze filmpjes vijf tot zeven cent per afgekeken advertentie. Niet elke consument wacht deze filmpjes af. De YouTube kijkers van nu zijn soms zo ongeduldig dat ze het filmpje dat ze wilden gaan bekijken toch maar wegklikken door een te lang durende advertentie die niet weg te klikken is. Aan de andere kant worden wegklikbare video’s vaak, zodra mogelijk, weggeklikt.

YouTube adverteren

YouTube adverteren biedt kansen

‘Video-marketing wordt al jaren steeds groter. Groter dan YouTube alleen’, denkt Meraux.  ‘Het is dus een kansrijke hoek, maar deze wordt nog niet goed benut. Op dit moment vind ik dat er te weinig aandacht voor is. Het lijkt nog een beetje een schimmige en onbekende hoek binnen de online marketing.

Ik vraag me daarom af in hoe verre YouTube adverteren een goed middel kan zijn. Als je echt wilt verdienen met YouTube, lijkt het me beter om aan je merknaam op te bouwen dan dat je verwacht veel inkomsten te halen uit advertenties. Je moet YouTube niet gebruiken als middel om iets gelijk te willen verkopen. YouTube werkt daar niet snel genoeg voor. Als je moet kiezen tussen Facebook en YouTube, zou ik Facebook aanraden.’

De juiste keuze voor een organisatie

Ongeacht welk platform je wilt inzetten, is het meest belangrijke dat je eerst duidelijk hebt voor jezelf wat je met adverteren wilt bereiken. Wil je naamsbekendheid? Wil je een product verkopen? Het is de verkeerde volgorde om eerst een platform te bedenken en daarna de passende vorm van adverteren. Een fool zonder doel bereikt zelfs niets met een tool’, grapt Meraux. ‘Eerst moet je je dus afvragen wat je wilt, daarna pas bedenken en bekijken wat daar voor nodig is.’ Wil jij met jouw organisatie social media beter inzetten? Een social media training is dan gegarandeerd waardevol!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Jens

Jens

Jens is een gedreven en enthousiaste online marketeer, en sinds 2019 mede-eigenaar van Monkeys & Bananas. Binnen Monkeys & Bananas houdt hij zich voornamelijk bezig met content marketing.

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!