Instagram engagement verhogen? Dit zijn 4 effectieve manieren!

instagram engagement verhogen

Inhoudsopgave

Vraag jij je ook af hoe je engagement met jouw volgers kan verhogen met behulp van Instagram Marketing? Dan ben je niet de enige! Instagram is nog steeds een van de beste platformen om je product of dienst te vertegenwoordigen, volgers te creëren en een community op te bouwen. Hier zijn 4 manieren waarmee je jouw Instagram engagement kunt verbeteren!

Wat is Instagram engagement?

Instagram engagement gaat niet langer alleen over het verzamelen van likes, comments en shares. Ook zaken als betrokkenheid op jouw Stories, hashtags en Dwell time (aandacht die men besteedt aan jou content) zijn bepalende factoren om jouw engagement te verhogen. Het bereik én het gebruik van Instagram Stories blijft maar groeien en heeft inmiddels meer dan 400 miljoen mensen die elke dag berichten plaatsen of kijken. Daarmee zijn er voldoende kansen om jouw doelgroep te bereiken en interactie te creëren.

Instagram Stories: de engagement BOM!

Het algoritme van Instagram is veranderd, waardoor het enkel posten van berichten niet meer zoveel bereik oplevert als voorheen. Nu is er een perfecte oplossing om toch te blijven verschijnen in het overzicht van je volgers, namelijk het gebruik van Stories. Sommige gebruikers vinden Stories fijner en leuker om te bekijken, aangezien deze verhalen zich boven de feed bevinden en het makkelijker is om er doorheen te scrollen. 

Daarnaast vergroten Stories ook je engagement en Instagram heeft hier innovatief op ingespeeld door engagement stickers te creëren. Deze stickers zijn een geweldige manier om je volgers aan te moedigen om ervaringen met je te delen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een poll of een quizvraag!

6
2
4

Besteed meer aandacht aan jouw hashtags

Als je de Instagram engagement wil vergroten, is het erg belangrijk om te weten welke hashtags je kunt gebruiken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld zoeken naar gerelateerde berichten en inspiratie opdoen bij gebruikte hashtags. Sorteer de hashtags vervolgens in een bestand op basis van categorie. Analyseer hierna de resultaten van de gebruikte hashtags in jouw post, en geef in het bestand de mate van succes van de hashtags aan. Hierdoor maak je inzichtelijk welke hashtags de meeste betrokkenheid op jouw berichten genereren.

Bij een volgende post zoek je naar de overeenkomende categorie en gebruik je de meest krachtige hashtags uit het bestand. Vul de post eventueel aan met andere hashtags om zo nieuwe kansen inzichtelijk te maken. Op die manier leer jij zelf de meest waardevolle hashtags gebruiken. Zorg ervoor dat je geen hashtags gebruikt die al door veel gebruikers worden toegepast. Anders kan jouw post verdwijnen tussen alle andere berichten.

Reageer op reacties en privé berichten

Dit lijkt misschien eenvoudig, maar zoveel merken negeren nog steeds hun privé berichten en opmerkingen onder een post. Het maakt niet uit hoe groot jouw account wordt, zorg er altijd voor dat je tijd besteedt aan het reageren op zowel positieve als negatieve opmerkingen. Andere (potentiële) bezoekers zien vervolgens jouw betrokkenheid, waarmee je het gevoel van een community vergroot. Het bouwen van een community is namelijk bepalend in het succes van jouw kanaal!

Gevarieerde content op jouw account

Zodra je bereik groter wordt, wordt de drang ook groter om meer te gaan posten. Dit is niet altijd de goede manier om het bereik groot te houden. Varieer daarentegen met de soort content die je plaatst, zoals een kijkje achter de schermen, take overs, contests, tutorials of polls. Werkt één soort content enorm goed voor het vergroten van de Instagram engagement? Staar je dan niet blind op deze ene vorm, maar blijf juist variëren me de vormen.

Instagram engagement verhogen: aan de slag

De vier bovenste manieren zijn opties waarmee je jouw Instagram engagement kunt vergroten. Uiteraard kan het in de praktijk voor iedere organisatie anders zijn. Bekijk bijvoorbeeld eens het Instagram account van Monkeys & Bananas om te kijken hoe wij er in de praktijk mee omgaan of ontdek de mogelijkheden van een Instagram training.

Deel dit artikel

Foto van Meraux de Schutter

Meraux de Schutter

Energieke marketeer met kennis over de laatste trends in een snel veranderende social media wereld! Ik train graag en heb al veel organisaties mogen helpen met trainingen die varieren van algemeen social media training tot aan LinkedIN Sales navigator of Instagram.

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist Lisanne haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief