Gezichtsboek, nee, Facebook! Facebook bestaat al een hele lange tijd en heeft maar liefst 6,9 miljoen dagelijkse gebruikers. Facebook is een ideaal social media platform om jouw doelgroep bekend te laten maken met jouw bedrijf. In deze gids leggen we je alles uit over Facebook Marketing, waaronder Business Suite, Facebook Ads, Facebook Shopping en Meta AI!
Waarom Facebook zakelijk gebruiken?
Facebook zakelijk inzetten heeft verschillende voordelen voor jouw organisatie. Creëer bijvoorbeeld merkbekendheid, zodat jouw doelgroep weet van jouw bestaan. Of stimuleer juist extra verkeer naar jouw website om zo relevante leads om te zetten naar klanten. Aanwezig zijn op Facebook kan op die manier een positief effect hebben op jouw sales of overige conversies. Ben je benieuwd of jouw doelgroep op Facebook aanwezig? Bekijk hieronder dan de meest recente cijfers!
- De meeste Nederlandse gebruikers zijn tussen de 25-34 jaar oud
- 46,7% van de Facebook gebruikers zijn vrouwen (in Nederland)
- Er zijn ongeveer 10,3 miljoen gebruikers in Nederland
Facebook voor bedrijven: de basics
Jouw bedrijf op Facebook? Dan is de eerste stap het aanmaken van een zakelijk account. Volg daarvoor het onderstaande stappenplan en jij kunt Facebook zakelijk gebruiken!
- Om jouw bedrijf op Facebook zichtbaar te maken, moet je een zogeheten Facebook bedrijfspagina aanmaken. Dit doe je door eerst een eigen account aan te maken.
- Vervolgens kan je een bedrijfspagina toevoegen aan jouw eigen persoonlijke account. Zie de foto hieronder. Klik hiervoor op de zes bolletjes en daarna op ‘Pagina maken’.
- Vul de juiste gegevens in van jouw organisatie of bedrijf.
- Voeg een foto en omslag toe om een visueel aantrekkelijke pagina te creëren.
- Er zijn verschillende contact buttons die je kunt gebruiken. Denk aan ‘reserveren’, ‘bellen’ of ‘stuur een bericht’. Kies de optie die het best past bij jouw doel en organisatie, en voeg deze toe aan jouw profiel. Hiervoor maak je het voor jouw doelgroep nog eenvoudiger om contact op te nemen.
Het publiceren van berichten op Facebook
De vervolgstap na het creëren van een zakelijke Facebookpagina, is het tijd om jouw doelgroep te bereiken met relevante posts. Op de onderstaande manier publiceer jij een bericht!
- Tik op ‘Waar denk je nu aan’
- Typ een berichtje, plaats een foto of combineer tekst met beeld!
- Voeg emoji’s toe om extra gevoel bij het bericht te creëren.
- Tijd om jouw bericht te publiceren.
- Gefeliciteerd, jouw eerste post is een feit!
Houd jij jouw Facebook zakelijk bij met meerdere mensen uit jouw organisatie? Maak dan deze Facebook gebruikers ‘beheerder’ van jouw bedrijfspagina. Hierdoor kunnen ook deze medewerkers de pagina bewerken en bijhouden. Het is mogelijk om een beheerder minder rechten te geven dan de eigenaar, zodat dit lid enkel de handelingen kan uitvoeren die van toepassing zijn.
Vraag jij je af op welk tijdstip je het beste een post kan plaatsen? Lees dan het antwoord op de vraag: wat is de beste tijd om te posten op Facebook?
Facebook zakelijk: alle relevante begrippen op een rijtje
Om je helemaal mee te nemen in de mogelijkheden van Facebook zakelijk, hebben wij relevante begrippen met uitleg op een rijtje gezet. Hierdoor ontdek jij de functies en mogelijkheden van Facebook voor bedrijven!
Alle begrippen op een rijtje! |
Facebook zakelijk Dit is een Facebook bedrijfspagina die jij inzet voor het zakelijk gebruik van Facebook. |
Facebook Business Suite Business Suite is een plek waar je de regie van je verschillende bedrijfsaccounts beheert. Je ziet de content, meldingen en advertenties vanuit Facebook. |
Facebook Business Manager Facebook Business Manager helpt adverteerders om Facebook Marketing activiteiten te integreren in jouw bedrijf en in samenwerking met externe personen. Je houdt hiermee jouw advertenties en pagina’s bij. |
Facebook Ad Manager Dit is een tool die je helpt om advertenties op te zetten, in te richten en te managen. Je ziet hier ook de voortgang en de resultaten. |
Facebook Pixel Een Facebook Pixel wordt gebruikt om bepaalde acties te meten, zoals een voltooide aankoop. Hierdoor krijg jij een nog duidelijker beeld van jouw doelgroep. |
Timeline Een overzicht met verschillende berichten van personen en pagina’s die je volgt. Dit zie je wanneer jij Facebook opent. |
Verhaal Dit is een foto of video die je in jouw verhaal kunt zetten en 24 uur blijft staan. Deze kun je onder andere aanvullen met stickers, gifjes, locatie filters en tags. |
Post Video’s, tekst en/of foto’s deel je in een post. |
Ruimte Met Facebook Ruimte kun je live gaan in een bepaalde ‘room’, waarbij je gebruikers kunt uitnodigen. |
Zoeken Hier kun je onder andere zoeken naar gebruikers, posts en pagina’s. |
Messenger Messenger is een aparte app van Facebook, waar je persoonlijke chats naar iemand kunt sturen. |
Vrienden Hier zie je wie jou volgt of een volgverzoek heeft gestuurd. |
Watch Via Facebook Watch kan je door video’s van verschillende gebruikers scrollen. Dit zijn vaak personen die jij niet kent om zo nieuwe gebruikers te ontdekken. |
Facebook Marktplaats / Facebook Shopping Dit zijn producten die worden aangeboden of gevraagd door gebruikers. Je kan het zien als een marktplaats van Facebook, waarbij je gericht kunt filteren naar producten. |
Meldingen In deze sectie krijg je meldingen te zien van activiteiten van jouw connecties en andere updates. |
Groepen Als gebruiker van Facebook kun je jezelf ook aansluiten bij groepen, waardoor jij content in jouw timeline krijgt passend bij jouw interesses. Het is mogelijk om zelf een groep aan te maken. |
Facebook Live Facebook Live is een livestream die jouw volgers kunnen bekijken. Als volger kun je deze livestream bijwonen en reacties plaatsen. |
Facebook Live Shopping Met Facebook Live Shopping kun je producten verkopen tijdens een livestream. |
Facebook storing & problemen Ook Facebook heeft soms wel eens last van een storing of andere problemen. Benieuwd naar de meest voorkomende oplossingen? Lees het in ons artikel over Facebook storing en problemen! |
Facebook Business Suite en Manager
Facebook Business Suite en Facebook Business Manager vertonen sterkte overeenkomsten. Facebook Business Manager wordt uiteindelijk overgenomen door Facebook Business Suite, zodat je via één tool alle functies kunt gebruiken. Business Suite is automatisch gelinkt aan jouw bedrijfspagina’s, waardoor je hier direct gebruik van kunt maken. Doordat Facebook en Instagram tot hetzelfde bedrijf behoort, kun je de statistieken bekijken van beide platformen.
Facebook Ad Manager
Adverteren op Facebook doe je via de tool Facebook Ad Manager. Deze is ook te vinden in de Facebook Business Suite. Zodra jij een account hebt op Facebook, heb jij automatisch de mogelijkheid voor het maken van advertenties. Je scherpt deze advertenties aan op doelgroep, plaats, leeftijd, interesses en overige factoren. Hierdoor bereik jij specifieke personen die relevant zijn voor jouw organisatie.
Facebook Marketing: onze tips op een rijtje!
Facebook is enorm waardevol voor jouw online marketing strategie. We geven je tips en tricks hoe jij dit platform effectief kunt inzetten voor jouw organisatie!
1. Focus niet direct op het krijgen van 1.000 volgers
Het opbouwen van een grote groep volgers duur lang. Een focus op het verkrijgen van een grote community kan daarom ervoor zorgen dat je het gevoel van de toegevoegde waarde van Facebook verliest. Ga eerst eens aan de slag met het aanmaken van een bedrijfspagina en bijbehorende instellingen. Volgers komen wel! Je kan starten met het verzamelen van volgers door alle werknemers jouw bedrijfspagina te laten volgen.
2. Creëer interactie met jouw doelgroep
Facebook is een sociaal media platform. ‘Zend’ daarom niet alleen informatie, maar probeer eerst een conversatie te starten met jouw doelgroep. Doe dit bijvoorbeeld door aansprekende content te creëren en hashtags te gebruiken.
3. Post met regelmaat
Probeer routine te vinden in het posten van jouw content. Je hoeft niet iedere dag stipt om 5 uur een bericht te posten, maar probeer minimaal twee keer in de week iets te posten.
4. Post verschillende soorten content
Teksten hoeven natuurlijk niet het enige te zijn dat je post. Probeer eens een video, een quote of zet een foto in jouw verhaal. Dit helpt allemaal met het zichtbaarder maken van je bedrijf.
5. Gebruik echte content
Zorg ervoor dat je content post van echte mensen. Een foto hoeft namelijk niet perfect te zijn met veel bewerkte elementen. Juist door dicht bij jouw doelgroep te staan, voelen zij zich aangesproken!
6. Instagram koppelen aan Facebook
Waarom zou je Instagram koppelen aan Facebook? Dit heeft meer voordelen. Zo kan je een Instagram post automatisch plaatsen op Facebook. Op die manier ben je minder tijd kwijt om meerdere kanalen te onderhouden.
Meta AI
Meta AI is de nieuwe chatbot van Meta. Meta koppelt een geavanceerde zoekfunctie in de social media platformen direct aan informatiebronnen van grote zoekmachines zoals Google en Bing.
Met Meta AI kun je onder andere in je Facebook-feed direct over de berichten die je ziet een vraag stellen. Wil je hier meer over lezen? We hebben een heel blog over Meta AI geschreven!
Best practices van bedrijven op Facebook
Een hele reeks aan merken gingen je al voor bij het zakelijk inzetten van Facebook. Bekijk daarom eens de best practises van onderstaande merken en laat je inspireren voor jouw organisatie. Zo heeft AirBnb Facebook gebruikt om online boekingen te stimuleren. HP wilde haar sales laten stijgen en ook zij hebben dit gedaan door middel van Facebook.
Facebook zakelijk inzetten voor jouw bedrijf
We snappen dat het veel informatie is in één keer. Don’t worry! Maak eens een account aan en bekijk in de praktijk hoe Facebook zakelijk werkt. Op die manier ontdek jij de verschillende functies. Door jouw bedrijf zichtbaar te maken op Facebook en regelmatig te posten, creëer je meer merkbekendheid. Tijd om dus een bedrijfspagina te creëren. En zie je door de bomen de jungle niet meer, dan zijn wij er altijd om je te helpen met een Facebook training!