Wat is de beste tijd om te posten op Facebook?

beste tijd om te posten op facebook

Inhoudsopgave

Je zit te stuiteren achter je scherm, want je hebt super gave content die je graag wilt delen met jouw volgers op Facebook! Het blijft een vraag die elke social media specialist en gebruiker zich bezighoudt; Wat is de beste tijd om te posten op Facebook? Het maken van goede content is namelijk net zo belangrijk als het posten van jouw content op het juiste tijdstip.

Beste tijd om te posten Facebook

Je volgers dagelijks bombarderen met content heeft niet zoveel zin. Je verbetert er je online zichtbaarheid niet mee en je ‘straft’ er ook nog eens je vorige post mee waardoor je minder bereik en engagement krijgt. Maar wanneer is dan het moment om jouw post te laten shinen?

Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan naar wat de beste tijd is om op Facebook te posten. Ik kan me voorstellen dat je door al deze verschillende onderzoeken, meningen en adviezen soms door de bomen de jungle niet meer ziet, maar relax!

Wat is de beste tijd om te posten op Facebook?

Het antwoord, het perfecte tijdstip om een bericht te plaatsen op Facebook bestaat niet. Ik hoor je denken, hè is er geen beste tijd om te posten op Facebook? Nee, waar het namelijk echt om draait, is jouw doelgroep! Wanneer zijn zij online? Je wilt tenslotte je doelgroep bereiken en niet de apen. ?

Focus op je doelgroep

Tuurlijk zijn er richtlijnen, maar de beste tijd om te posten op Facebook is afhankelijk van jouw doelgroep. Je wil een band opbouwen met je publiek, daarom is het goed om duidelijk in kaart te hebben wie jouw doelgroep is en wanneer zij zich op Facebook bevinden.

Door je doelgroep duidelijk in kaart te hebben kom je achter de juiste informatie om je producten en diensten goed aan te kunnen bieden. Met een goed overzicht van je doelgroep, kun je makkelijker bepalen wat het beste tijdstip is om de meeste kijkers en betrokkenheid te genereren.

Maar hoe krijg je dan jouw doelgroep in kaart? Volg je concurrenten op social media, wanneer plaatsen zij en hoe reageert hun publiek hier op. Of ga in gesprek met jouw klanten of volgers, wanneer zijn zij actief, en waar liggen hun interesses en gewoontes. Verder kun je natuurlijk gebruik maken van Facebook statistieken, hiermee kun je veel gegevens van jouw doelgroep inzien. Later in deze blog meer hier over!

Belang van het algoritme

Het algoritme is een formule die bepaalt wat een Facebook gebruiker wel en niet te zien krijgt. Het algoritme weet wat jij interessant vindt om te zien, welke mensen je het leukst vindt en bij welke content jij blijft hangen. Alles draait om bereik. Ik hoor je denken, als ik een post op Facebook plaats komt deze post toch bij al mijn volgers terecht?

Niet dus, het algoritme bepaalt hoeveel mensen je post bereikt op basis van interactie of ook wel engagement genoemd. Het start met het tonen van de post aan de, door het algoritme bepaalde, eerste 10% van je volgers.

Zodra deze post in de smaak valt bij deze groep zal deze verder uitgeserveerd worden naar de volgende 20% en ga zo maar door, tot dat je al je volgers bereikt hebt en zelfs meer. Facebook wilt natuurlijk dat je zo lang en zo vaak mogelijk op het platform blijft en dit werkt alleen met relevante content vandaar dat zij met zoiets als het algoritme werken.

Engagement

Bij engagement spreken we letterlijk over betrokkenheid. Likes, reacties en deelacties zorgen er voor dat het engagement verhoogd wordt. En hoe hoger het engagement hoe groter de kans dat jouw post meer mensen bereiken. Door een hoge betrokkenheid kom je er ook achter dat de geserveerde content jouw doelgroep bereikt.

Tips om zichtbaar te blijven op Facebook

Er mag dan geen beste tijd om te posten op Facebook zijn, maar er zijn zeker wel een aantal tips om zichtbaar te blijven op Facebook. Deze tips ontdek je hieronder of lees je in onze uitgebreide blog over Facebook Marketing!

1. Authentieke content

Authentieke content is geloofwaardig en echt. Maar hoe zorg je dan voor authentieke content? Maak influencers van je eigen medewerkers. Een handige tip hierbij, gooi niet teveel in de edit 😉 Ik snap heel goed dat je als bedrijf zijnde bepaalde richtlijnen hebt, omdat je zo goed mogelijk voor de dag wilt komen maar het heeft een averechts effect.

Reclamische/opgemaakte foto’s kunnen er namelijk voor zorgen dat de geloofwaardigheid van jouw posts verdwijnen en dat is niet wat je wilt, het is aan jou om de authenticiteit te bewaken! Onderstaand een voorbeeld van reclamische content v.s. authentieke content, Je ziet meteen een enorm verschil in het aantal likes, puur omdat authentieke content mensen aanspreekt.

2. Engagement

Wat je vaak ziet, is dat bedrijven een post hebben gedaan en daarna in de handen klappen; zo dat is klaar! ? Helaas werkt het zo niet. Zorg dat je actief blijft, wie liked de post, wie reageert er. Reageer ook op alle reacties terug.

Posts met interactie krijgen voorrang in het algoritme. Zorg er wel voor dat je niet nadrukkelijk vraagt om reacties, want dit zorgt er ook weer voor dat je post minder zichtbaar zal zijn.

3. Wees actief

Het social media landschap is niet meer weg te denken, we staan er mee op en we gaan er mee naar bed. Wanneer klanten zien dat je als bedrijf actief bent op social media, krijgen zij een positief beeld van jouw onderneming.

Wees daarom consequent in het aantal keer posten, als je regelmatig post zullen klanten terug komen, met als gevolg dat de betrokkenheid met de klant aanzienlijk zal versterken. Maar let op, zet jezelf niet continu voor aap zodat volgers je beu raken. ? ?

4. Hashtags

We kennen het allemaal wel, ‘het hekje #’ genaamd Hashtags. Door het inzetten van hashtags vergroot je jouw bereik. Door hashtags te gebruiken bereik je ook mensen die jouw account nog niet volgen. Hashtags is een label wat ervoor zorgt dat een woord een link wordt, het advies is om tussen de 5 en 10 stuks op Facebook te gebruiken.

Door het gebruik van relevante hashtags worden je posts gezien door mensen met dezelfde interesses, wat weer zorgt voor meer interactie. Voordat je een hashtag gebruikt, kijk goed naar je post. Het heeft geen zin om een hashtag te gebruiken die niks met je post te maken heeft, tevens is dit ook vervelend voor bezoekers, want ze komen bij een post uit die niks te maken heeft met de bijhorende hashtag.

Daarbij is het waardevol om personen te taggen in jouw post. Waarom? Nou, als jij een persoon tagt krijgen de volgers van de getagde persoon de post ook weer sneller te zien, wat weer zorgt voor een groter bereik. Aangezien zij diegene volgen, zal deze post ook wel in de goede smaak vallen, it’s all about algoritme ?

5. Inhakers

Weet wat er speelt in de wereld, zo kun je met jouw bedrijf inspelen op het laatste nieuws. Als er iets is wat makkelijk bekijks heeft en babbelt, dan zijn het gebeurtenissen die op dat moment plaats vinden.

Zodra jij hier als bedrijf op inspeelt, zul je ook een groter publiek bereiken. Zo haakte Hoogvliet supermarkten in op 1 april met een leuke grap en dit wordt meteen beloond met een boost aan likes en reacties! 🙂

beste tijd om iets op facebook te posten

Hoe maak je gebruik van Facebook statistieken?

Algoritme, engagement, je weet het nu allemaal, maar hoe weet je nou welke berichten van jouw bedrijf in het verleden goed gescoord hebben? Meten = weten, als je een zakelijk account op Facebook hebt krijg je de mogelijkheid tot je statistieken. Hier kun jij inzicht krijgen in jouw pagina, je paginaberichten en het allerbelangrijkste, jouw doelgroep!

Hierdoor is het waardevol om je Facebook statistieken in de gaten te houden. Ik kan me goed voorstellen dat als jij nog nooit jouw bedrijfsstatistieken hebt bekeken dat je niet zo goed weet waar je moet beginnen. Met onze blog Facebook Business Manager & Suite ben jij binnen no-time op de hoogte van deze tool.

Posten maar!

Uiteindelijk blijft het spelen met speelzones. Blijf testen met wat wel en niet werkt op Facebook. Hopelijk heeft deze blog je geholpen met meer inzicht te krijgen over de beste tijd om te posten op Facebook. Kom je er nog steeds niet helemaal uit? Wellicht is onze Facebook training dan iets voor jou!

Liefs vanuit de Jungle! ? ?

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lois

Lois

Enthousiaste en creatieve Social media manager die up to date is met de laatste trends binnen in Social media! Voor meerdere klanten is Loïs dagelijks actief op alle kanalen. Een verandering ziet Loïs dan ook snel. Waar Loïs echt energie van krijgt? Kennis delen! En dat heb je net zelf mogen ervaren! :)

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief