Instagram Reels: alles wat je wilt weten over deze functie!

Instagram Reels

Inhoudsopgave

Instagram heeft sinds een tijdje de functie ‘Reels’. Deze Instagram Reels zijn kort filmpjes met muziek met een tijdsduur van 15 of 30 seconden. Hierin wordt vaak een challenge, een dansje of lifehack getoond. De korte filmpjes waren al bekend van TikTok, maar nu heeft Instagram ze ook toegevoegd aan haar eigen functies. We leggen je uit hoe het werkt en hoe jij het kan inzetten voor je eigen organisatie. Benieuwd? Blijf lezen! 

Wat is Instagram Reels?

Reels zijn zoals we al zeiden korte filmpjes. Hoe kort? Het antwoord is 15 tot 30 seconden. Wat uniek is aan Reels is dat het om het ‘fun’ aspect gaat, zelfs wanneer je een informatieve Reel wil maken. Door de korte duur en het fun aspect houden de filmpjes de aandacht van je volgers vast. 

Een sterke eigenschap van een Reel is de manier waarop je de filmpjes kijkt. Je navigeert namelijk door naar boven of beneden te swipen voor een ander filmpje. Daarnaast is creativiteit een belangrijk aspect, waardoor kijkers geboeid blijven. Door TikTok zien we dat bedrijven op een hele andere manier de aandacht van hun doelgroep vast moeten houden. Namelijk door echte en authentieke content. Reclame wordt namelijk niet meer geaccepteerd.

Reels Instagram

De impact van een Instagram Reel

Instagram Reels hebben een positieve impact gehad op het engagement van volgers. De cijfers laten zien dat sinds de introductie van Reels er 280% meer engagement is op pagina’s. Daarbij laten statistieken zien dat het gebruik van Reels voor een sterke groei in volgers zorgt. Het is daarmee een interessante functie om jouw bedrijf op Instagram meer zichtbaar te maken.

Hoe ga je aan de slag met Instagram Reels?

Op Instagram is er een aparte ‘timeline’ die enkel bestemd is voor Reels. Je herkent een Reels door dit icoontje:

Reels Instagram icoon

Wanneer jij een Reels gemaakt hebt, is deze op je eigen feed te zien tussen je ‘normale’ feedposts en onder het Reels icoontje. Je kunt er ook voor kiezen om je Reels alleen te laten zien in de ‘Reels’ timeline of ook op je normale timeline.

Reels Instagram tab
Swipe Instagram Reels

Een Reels maken in 5 stappen

Stap 1 – Ga naar de Reels creator, dit kan op een aantal manieren

  • In het midden van de optie balk onder in je scherm zit een blokje met een plusje. Wanneer je hierop tikt, krijg je direct jouw galerij te zien en helemaal onder in staan verschillende opties. Swipe twee keer naar links om naar Reels te gaan.
  • De tweede manier is door rechtsboven in het scherm op het blokje met het plusje te klikken. Nu zie je ‘bericht’ staan, maar we willen naar ‘Reels’. Swipe daarvoor van ‘Bericht’ naar ‘Verhaal’ en dan naar ‘Reels’
  • Er is ook een derde manier door direct naar links te swipen, wanneer je timeline zichtbaar is (je begin scherm van Instagram).
Reels Instagram maken

Stap 2 – Kies muziek uit

Binnen een Reels staat muziek centraal. Kies daarom van te voren een muziekje uit of achteraf pas. Het handigste is om het vooraf te kiezen, zodat je het filmpje daarop kunt afstellen. Bij het muziek icoontje kun je jouw muziek kiezen.

Creator mode

Stap 3 – Upload een filmpje vanuit je filmrol of maak een filmpje

Om een Reels te maken heb je natuurlijk eerst content nodig. Tik daarvoor linksonder in je scherm om uit je foto/videobibliotheek, de juiste filmpjes of foto’s te selecteren. Je kan meerdere filmpjes selecteren, deze worden aan elkaar gemonteerd wanneer je klaar bent met het selecteren van je filmpjes. Dit doe je door een filmpje uit je foto bibliotheek te selecteren en op ‘toevoegen’ te klikken. Vervolgens ga je weer naar je filmrol en selecteer je het volgende filmpje. 

Media uploaden Instagram Reels

Je kunt ook filmpjes maken in het menu van Reels. Dit doe je door het ronde Reels icoontje vast te houden. TIP! Wil je een filter gebruiken, dan kan je ervoor kiezen om al te filmen met een ‘filter aan’. Dit doe je door links op de sterretjes te tikken. Je krijgt dan een filter menu te zien, kies jouw filter en filmen maar!

Stap 4 – Editen!

Editen is natuurlijk een vak apart, maar Instagram heeft het makkelijk gemaakt voor ons door middel van de Reels Creator mode. Je kunt verschillende opties aan jouw video toevoegen. Onder in de foto zie je wat voor opties je hebt om je Reels te editen.

Instagram Reel maken

Nog een tip: wanneer je iets uitlegt, zorg ervoor dat je ondertiteling toevoegt aan jouw Instagram Reels. Zo maak je het toegankelijk voor heel veel meer mensen, zoals doven, slechthorende of voor mensen die in een volle trein zitten.

Je hebt bij het editen bijna dezelfde functies als voor het ‘editen’ van jouw Instagram Story. In het artikel over Stories vind je een uitgebreid overzicht hoe je alle edit functies van Instagram kunt gebruiken. Daarnaast heb je bij Reels achteraf de keuze om ook nog een ‘voice over’ of ondertiteling toe te voegen.

Stap 5 – Delen maar! 

Wanneer je helemaal tevreden bent met jouw Instagram Reels, is het tijd om hem te delen. Je kunt jouw Reels trouwens ook ‘Opslaan als concept’. Klik dan onder de grote blauwe knop op ‘Opslaan als concept’.

Hoe deel je jouw Reels?

Klik op ‘volgende’ rechtsonder in je scherm. Dan krijg je een menu waarin je de details voor je Reels in kan vullen. 

  • Je kan een bijschrift toevoegen, dit zien mensen als tekst onder je Reels wanneer ze dit bekijken.
  • Je kan ervoor kiezen om ‘delen in overzicht’ aan te zetten, dit betekent dat de Reels zowel in je feed wordt weergegeven als onder de Reels tab. Wanneer je dit aanzet levert het meer engagement op.
  • Je kan de profielfoto (van de Reels) bijsnijden of een omslag kiezen.
  • Mensen taggen.
  • Audio toevoegen (dit is weer goed voor het algoritme van je Reels, doen dus!).

Wanneer je klaar bent met de finishing touch, druk je op delen en klaar!

Instagram Reels delen

Tips voor jouw Instagram Reels 

Om jouw Instagram Reels nog beter te maken, vertellen wij hieronder wat tips!

  • Maak een verticale video, het format van een Reels is ook verticaal (het algoritme let hierop).
  • Zorg voor een scherpe resolutie en een hoge kwaliteit Reels.
  • Gebruik muziek uit de Instagram muziekbibliotheek.
  • Deel jouw Reels in je Instagram story, dit zorgt voor meer views! Wil je weten hoe je dit doet? Lees hier onze post over het delen van berichten in jouw Instagram Story.
  • Voeg hashtags toe, dit zorgt ervoor dat gebruikers jouw Reels makkelijker vinden.

Hoe werkt het Reels algoritme?

Instagram heeft haar timeline heringedeeld, waardoor Reels direct te zien zijn bij het openen van de app. Je vindt deze Reels onder in je scherm bij de functiebalk. Maar hoe zorg je ervoor dat je Reels de meeste zichtbaarheid heeft?

Do’s

Hoewel Reels binnen het algoritme prioriteit krijgen, zoekt Instagram binnen Reels wel naar ‘kwalitatieve’ Reels. Waar let Instagram dan op? Instagram legt het uit:

  • De Reels moet gebruikers vermaken (houdt de aandacht vast, maakt gebruikers aan het lachen of heeft een leuke verassing).
  • De Reels is inspirerend (het start een trend waar andere gebruikers makkelijk op in kunnen haken).
  • De Reels maakt gebruik van muziek uit de Instagram muziekbibliotheek. Je ziet namelijk ook ‘muziek tags’ staan bij Reels, dit zorgt ervoor dat jij alle Reels kunt vinden die dezelfde muziek gebruiken. Dit zorgt weer voor extra zichtbaarheid. Zie daarvoor de onderstaande afbeelding!
Muziek tag Instagram Reels

Don’ts

Wat moet je vooral NIET doen met betrekking tot Instagram Reels?

  • Post geen korrelige Reels.
  • Post geen Reels die afkomstig zijn van andere apps, bijvoorbeeld TikTok. Dit ziet Instagram aan het watermerk dat er dan in de Reels te zien is.
  • Post geen Reels waar een kader omheen zit.
  • Zorg dat de tekst die je in je Reels zet niet heel de video of afbeelding bedekt. Het gaat juist om het visuele aspect. Ook met deze ‘eis’ laat Instagram zien hoe belangrijk het is om ‘echte’ content te posten en het ‘reclame’ gevoel te mijden.

Deze factoren hebben allemaal te maken met het algoritme. Nog 1 tip uit de jungle: er zijn verschillende ‘onofficiële onderzoeken’ gedaan, die laten zien dat het belangrijk is om je Reels onder je Reels tab in je feed te posten. Op deze manier wordt er meer engagement verkregen!

Heb jij alles op de Reels?

Hopelijk heb je nieuwe inzichten gekregen hoe jij jouw bedrijf zichtbaarder kan maken door middel van Instagram Reels. Het is echt een functie om meer engagement te verkrijgen, wat automatisch leidt tot meer zichtbaarheid. Wees niet bang om iets nieuws uit te proberen of een grappige invalshoek te gebruiken voor een Reels, dit vinden gebruikers alleen maar leuker.

We zijn heel benieuwd hoe deze nieuwe functie jouw bedrijf gaat helpen! Dikke apengroet uit de Jungle!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Eva Ubben

Eva Ubben

Enthousiaste, energieke en creatieve online marketeer. Gespecialiseerd in het overbrengen van kennis door letters en visuals. Eva haar expertise ligt op het gebied van Pinterest, Instagram en LinkedIn. Zij kijkt met een frisse blik naar organisaties, werkt nieuwe marketing concepten uit en zet in op het laten groeien van bedrijven. Daar wordt Eva blij van!

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training!