TikTok is een social media platform dat werd gelanceerd in 2017 en tot de dag van vandaag een van de populairste apps is geworden. Tegenwoordig ontdekken veel gebruikers muziek via het platform en in grote aantallen worden dansjes gekoppeld aan deze liedjes. Van dansvideo’s tot doe-het-zelf en komische sketches.
Het is daarmee een van de snelst groeiende kanalen in Nederland en groeit op het moment voornamelijk sterk onder twintigers. In deze gids leggen wij de reden uit dat TikTok in korte tijd zo groot is geworden en hoe je TikTok Business kan gebruiken!
Wat is TikTok?
TikTok is te onderscheiden van andere sociale media platformen door de korte filmpjes. Het platform was oorspronkelijk alleen voor dansfilmpjes, maar dit is al snel veranderd. Op het moment kun je allerlei soorten filmpjes maken: van een video met een leuke grap tot een kijkje in jouw leven. Het draait bij TikTok niet om perfectie, maar om de inhoud.
Hoe werkt TikTok?
Waarbij het begon met filmpjes van ongeveer 15 seconden, heeft TikTok besloten om de video’s te verhogen naar 3 minuten. Deze tijdsduur zorgt ervoor dat gebruikers de aandacht bij jouw filmpje blijven behouden. Een belangrijke functie bij TikTok is de timer, hiermee kun je filmen zonder de opnameknop ingedrukt te houden, ideaal voor al die kenmerkende dansvideo’s! 😉
Daarnaast maakt de lengte van de video’s het verleidelijk om door te blijven scrollen, waardoor je in plaats van 3 minuten opeens 3 uur op TikTok zit (oeps). Het voornaamste doel van deze filmpjes is het bereiken van jouw doelgroep. Daarnaast probeer je engagement te creëren en op de zogeheten de ‘for you’ page te belanden.
Alles over de ‘For You’-page van TikTok
De ‘For You’-pagina van TikTok is te vergelijken met de ‘Verkennen’-pagina van Instagram. Deze pagina op TikTok is gebaseerd op jouw persoonlijke interesses en vormt een tijdlijn. Wanneer je een bepaalde video liked of een persoon gaat volgen, heb je kans dat je veel meer van dat soort video’s te zien gaat krijgen. Het algoritme bepaalt vervolgens de filmpjes die op jouw ‘For You’-page belanden.
Welke doelgroepen zijn actief op TikTok?
TikTok is toch voor middelbare schoolkinderen? Dat is iets wat vele mensen dachten en misschien nog steeds denken, maar deze fase heeft TikTok nu al een tijdje gepasseerd.
TikTok lijkt een plafond te hebben bereikt onder de groep tot 15 jaar. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2022 is de groei vooral sterk te zien onder twintigers met een totaal van 695.000 gebruikers. Hierna volgen 20- t/m 24- jarigen met een totaal van 640.000. Pas daarna verschijnen 12- t/m 14-jarigen op de lijst met een totaal van 335.000 gebruikers. TikTok is daardoor al lang niet meer enkel interessant om een jonge doelgroep te bereiken!
TikTok Business: hoe ga ik aan de slag?
Is jouw bedrijf vooral gericht op jongvolwassene en wil je graag meer bereik? Dan is TikTok zeker iets om te overwegen. Sinds kort heeft TikTok Business namelijk een zogeheten ‘Pro-account voor bedrijven’. Wij leggen uit hoe jij dit account kan aanmaken!
- Ga naar ‘Account beheren’. Dit kun je vinden onder de drie stippen in rechterbovenhoek van je profielpagina.
- Selecteer ‘Overschakelen naar een Pro-account’.
- Kies jouw bedrijfssector.
- Je hebt nu een Pro-account met een analyse sectie.
Content creëren met TikTok Business
Heb jij een Pro-account aangemaakt op TikTok? Dan is de volgende stap het posten van content. Het advies is om dat in een constante stroom te doen. Hoe meer content, des te groter je bereik gaat worden. Om te zorgen dat deze constante stroom blijft werken, is het handig binnen je organisatie een content planning te maken. Wijs hierbij vaste mensen aan die zich bezighouden met het maken van de content.
Meer weten over TikTok video’s? Lees dan onze gids over TikTok filmpjes. En vergeet ook niet de juiste TikTok hashtags te gebruiken. 😉
TikTok business: laat jouw bedrijf zien!
Naast het promoten van producten en/of diensten is het belangrijk dat je een sfeerimpressie geeft van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de relatie tussen de verschillende medewerkers of afdelingen. Doordat je dat ene leuke dansje doet met een collega, kun je ervoor gaan zorgen dat mensen van jouw merk gaan houden.
Laat vervolgens verschillende medewerkers het opgenomen filmpje delen, en het bereik van jouw TikTok video zal naar verwachting stijgen. In dit geval worden jouw medewerkers gezien als zogeheten micro influencers. Daarnaast kun je jouw zichtbaarheid en interactie nog meer vergroten met behulp van TikTok Live.
Adverteren op TikTok
Naast het inspelen op trends en het gebruik van nummers die in je hoofd blijven hangen zijn er ook vier andere manieren om TikTok Business in te zetten. Hieronder hebben wij een aantal TikTok Ads mogelijkheden voor bedrijven op een rijtje gezet.
Het is daarbij belangrijk om te weten dat je niet zomaar een advertentie kunt plaatsen, maar dat het eerst goedgekeurd moet worden door het platform. Dit is vooral om de jonge doelgroep te beschermen tegen advertenties dat niet geschikt zijn voor hen.
Alle mogelijkheden op een rijtje! |
Branded Hashtag Dit is het opstellen van een eigen hashtag die ervoor zorgt dat je TikTok rond gaat op het platform en gelinkt wordt aan jouw bedrijf. |
Brand take over ads Dit is een advertentie dat direct verschijnt zodra gebruikers de app openen. Deze advertenties zijn prijzig en de advertentie is 3 tot 5 seconden zichtbaar. |
Brand lenses Je kunt via TikTok filters, 3D objecten en graphics maken die gelinkt zijn aan jouw bedrijf en door gebruikers kunnen worden gebruikt in video’s. |
In- feednative content Dit zijn advertenties die tussen de TikTok filmpjes van gebruikers staan. Dit is de meest gebruikte advertentie op het platform. |
TikTok Shopping ads TikTok Shopping is een functie waarmee je rechtstreeks kunt winkelen binnen de app. Alle mogelijkheden lees je in het artikel over TikTok Shopping. |
Alle voordelen en nadelen van TikTok
Ieder social media platform heeft zijn voor -en nadelen. Uiteraard is dit vaak afhankelijk van het soort bedrijf en de bijbehorende doelen van een social media strategie. Wat we wel in het algemeen kunnen stellen is dat TikTok meer voordelen dan nadelen heeft. Een van deze voordelen is dat het platform vrij nieuw is, waardoor de concurrentie nog niet heel groot is. In tegenstelling tot het aantal bedrijven heeft TikTok wel een grote gebruikersgroep. Deze mensen bevinden zich op verschillende plekken in de wereld. Ook voor internationale bedrijven het platform daardoor interessant. TikTok Business wordt steeds interessanter, doordat het platform blijft vernieuwen met onder andere gelokaliseerde marketing en micro influencers.
TikTok kent erg weinig nadelen. De nadelen die bekend zijn, hebben betrekking op het nieuws dat diverse keren naar buiten is gebracht omtrent privacyregels, cyberpesten en racisme. Het platform is nog altijd bezig om veranderingen door te blijven voeren, zodat gebruikers zich in een zo veilig mogelijke omgeving bevinden.
TikTok Business: interessant of juist niet?
Wil jij een doelgroep bereiken tussen de 12 en 24 jaar? Zou je graag samen willen werken met micro influencers? En zou je bovenal een groter bereik willen? Aarzel dan niet om eens een dansje te doen op TikTok, een TikTok challenge in het leven te roepen of een ander krachtig filmpje te maken. Wie weet beland je wel op de ‘For You’-page. Meer weten over TikTok Marketing? Bekijk dan eens de mogelijkheden van een TikTok training.