TikTok challenges voor bedrijven: een effectieve strategie

TikTok challenges

Inhoudsopgave

Inmiddels telt TikTok 800 miljoen actieve gebruikers en begeven ook steeds meer bedrijven zich op het video-based social media platform. Wie zich verdiept in het platform vindt steeds meer succesvolle business-cases. Wij durven dus volmondig te antwoorden dat TikTok voor bedrijven boordevol kansen zit. Daarvoor is wel een juiste strategie nodig. Hieronder bespreken wij een aantal succesvolle TikTok challenges van merken en nemen de bijbehorende strategieën onder de loep.

Challenge op TikTok: hoe werkt het?

Belangrijk bij het creëren van een TikTok challenge is dat je het jouw volgers niet té moeilijk maakt. Daarnaast moet de challenge natuurlijk te linken zijn aan jouw product of dienst. Zorg ervoor dat het niet per se nodig is om het product in huis te hebben, maar dat ook potentiële gebruikers mee kunnen doen aan de challenge. Vervolgens kies je bijpassende audio en een krachtige hashtag. Et voilà: jouw TikTok challenge is klaar om verspreid te worden.

Een TikTok promoten doe je zo!

Een TikTok challenge bedenken is één, maar hierna moet je deze promoten. Veel bedrijven denken (en hopen) namelijk dat de verzonnen challenge op een magische manier viraal gaat. Realistisch gezien is die kans enorm klein. Zet daarom niet in op die zeer kleine kans, maar zorg ervoor dat jezelf de challenge promoot. Doe dit op TikTok, maar ook op andere kanalen zoals Facebook of Instagram. Daarnaast is het mogelijk om influencers in te schakelen, maar daarover later meer!

Wil je jouw challenge naar een hoger plan tillen? Maak dan gebruik van TikTok’s ‘Hashtag Challenge Plus’. Deze advertentievorm maakt het voor de gebruikers mogelijk om producten aan te schaffen, gerelateerd aan de challenge, direct vanuit de app!

TikTok challenges

Succesverhalen van TikTok challenges

Steeds meer merken zetten in op het creëren van engagement. Dit deden ze door challenges te verspreiden onder de doelgroep. Hieronder laten wij een aantal succesverhalen zien!

De challenge van Chipotle

Een goed voorbeeld is Chipotle: een restaurantketen met meer dan 2.500 vestigingen in Noord-Amerika en Europa. Dit merk heeft een aantal succesvolle TikTok challenges, waaronder de #ChipotleLidFlip en de #GuacDance challenge. Een aantal video’s en hashtags gingen viraal. Zo is de hashtag #GuacDance al meer dan 1,1 miljard keer bekeken!

https://www.tiktok.com/@brentrivera/video/6717324567502703878

Fornite: een high-value reward

In het verlengde van de bovenstaande case ligt het voorbeeld van Fortnite. De bekende videogame Fortnite van Epic Games staat bekend om de sterke call to actions op TikTok. Door challenges te creëren met een hoge beloning, lukt het hen om enorm veel bereik te creëren op het platform.

Met de hashtag #EmoteRoyaleContest vroegen zij hun volgers om een feestelijk dansje te maken dat in de game terecht zou kunnen komen als een nieuwe ‘emote’. De deelnemers aan de TikTok challenge maken daarbij niet alleen kans op een prijs. Fortnite zet daarmee ook in op co-creatie. De volgers krijgen namelijk het gevoel onderdeel zijn te zijn van Fortnite dat bijdraagt aan het succes. Een gouden combinatie!

@poki

i can’t believe i’m saying this but i have my own @Fortnite Emote! 🤯🥳 you can get one too by entering a dance with #EmoteRoyalecontest #EpicPartner

♬ original sound – Pokimane

Ralph Lauren: inzetten van influencers

Ralph Lauren is een van de merken die succesvol gebruik maken van influencers in combinatie met een TikTok challenge. Het modemerk koos ervoor om een campagne te koppelen aan de US Open en influencer Diana Silver.

Deze combinatie zorgde in de eerste instantie al voor een enorm groot bereik. Naast het bereik van Diana Silver heeft de hashtag #USOpen meer dan 240 miljoen weergaven. Ralph Lauren heeft vervolgens de twee groepen (fans van US Open en fans van Diana Silver) samengebracht met de hashtag #WinningRL. Deze hashtag werd gebruikt voor de volgende challenge: “Are you winning at real life? 🏆 Tell us how with #WinningRL and we’ll pick 3 champs”

De hashtag #winningRL haalde meer dan 800 miljoen views. Dit laat zien dat een goede combinatie van influencers, actualiteit en challenges goud waard zijn!

@ralphlauren

Are you winning at real life? 🏆 Tell us how with #WinningRL and we’ll pick 3 champs

♬ Clap – TikTok アシスタント

TikTok challenges maken voor bedrijven: waar begin ik?

De TikTok challenge moet te linken zijn aan jouw product of dienst, maar ook klanten die het product niet bezitten moeten mee kunnen doen. Daarnaast zijn er nog veel meer factoren en wij leggen deze jou uit!

Wat is de juiste strategie voor TikTok challenges?

Een krachtige hashtag is enorm belangrijk om te linken aan jouw TikTok challenge. Wij helpen je graag bij het leren van de juiste strategie!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Meraux de Schutter

Meraux de Schutter

Energieke marketeer met kennis over de laatste trends in een snel veranderende social media wereld! Ik train graag en heb al veel organisaties mogen helpen met trainingen die varieren van algemeen social media training tot aan LinkedIN Sales navigator of Instagram.

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!