Wil je een online optreden, evenement, gesprek of Q&A uitzenden? Dat kan met Facebook Live. Deze tool zorgt ervoor dat je op elk moment en op elke plek een uitzending kan starten om in contact te komen met je doelgroep.
Waarom Facebook Live inzetten?
Facebook Live geeft je tal van functies om het contact met je doelgroep te verbeteren en te laten groeien. Zo heb je de mogelijkheid om live antwoorden te geven op vragen van je doelgroep. Daarnaast kun je hen meenemen voor een uniek kijkje achter de schermen waarbij je direct kunt inspelen op de behoefte van je doelgroep door de live interactie.
Verder zorgt de interactie ervoor dat je gedeelde herinneringen opbouwt met je doelgroep, waardoor ze zich meer verbonden zullen voelen met je organisatie. We beschrijven in ons artikel over Facebook voor bedrijven hoe je Facebook nog meer kunt inzetten om je doelgroep beter te bereiken.
Hoe kan ik live gaan op Facebook?
Facebook Live geeft je ook de mogelijkheid om waar en wanneer je maar wilt live op Facebook uit te zenden. Het enige wat je daar voor nodig hebt, is een mobiele telefoon en de Facebookapp. Je kunt er echter ook voor kiezen om een volwaardige productie te organiseren waarbij je gebruik kan maken van professionele uitzendapparatuur en software.
Dit kan uitgezonden worden met Live Producer, waar je automatisch naar doorgestuurd wordt als je live gaat vanaf je laptop of computer. De keuze tussen een uitgebreide productie of een snelle uitzending via je mobiele telefoon is natuurlijk aan jou.
Wat zijn de 3 verschillende manieren voor Facebook Live?
Je kunt op drie manieren live gaan op Facebook: via de mobiele Facebook app, via Studio voor makers en via desktop. Op je mobiel gebruik je de Facebook app en op je pc ga je live via de Facebook website.
Studio voor makers is handig om te gebruiken wanneer je veel video’s voor Facebook produceert of over deze video’s geld wilt verdienen. Je kunt hier namelijk op één plek alle video’s van al je pagina’s beheren. Een handige tool dus om te gebruiken wanneer je veel pagina’s of video’s moet beheren.
Facebook Live via Facebook app
Hieronder volgt een visueel stappenplan om Facebook Live te gebruiken via de Facebook app.
1. Open de Facebookapp en tik op het ‘Live’ icoontje op de overzichtspagina
2. Pas de instellingen zo aan dat je precies weet wie jouw livevideo kunnen zien
3. Tik op ‘Live gaan’ om de uitzending te starten
4. Eindig de uitzending door op ‘Beëindigen’ te tikken
Facebook Live via Studio voor makers
1. Open de ‘Studio voor makers’ omgeving en klik op ‘Begin met live uitzenden’
2. Klik op ‘Livevideo maken’ om direct of binnen 24 uur live te gaan
Je kunt er ook voor kiezen om een Livevideo-evenement aan te maken. Hiermee heb je de mogelijkheid om de uitzending ver vooruit in te plannen en mensen op de hoogte te stellen van het evenement.
3. Pas de instellingen aan naar jouw wensen
Je kunt hier kiezen of je de webcam gaat gebruiken of een streamingsoftware. Daarnaast is het mogelijk om een bericht bij de video te typen.
4. Klik op ‘Live gaan’ om de uitzending te starten
Facebook Live via desktop
Facebook Live via desktop gebruiken? Bekijk dan het onderstaande stappenplan!
1. Ga naar de overzichtspagina op Facebook en selecteer ‘Livevideo’
2. Klik op ‘Livevideo maken’ om direct of binnen 24 uur live te gaan
Je kunt er ook voor kiezen om een Livevideo-evenement aan te maken. Hiermee heb je de mogelijkheid om de uitzending ver vooruit in te plannen en mensen op de hoogte te stellen van het evenement.
3. Pas de instellingen aan naar jouw wensen
Je kunt hier keizen of je de webcam gaat gebruiken of een streamingsoftware. Daarnaast is het mogelijk om een bericht bij de video te typen en te kiezen wie jouw livevideo allemaal kunnen zien.
4. Klik op ‘Live gaan’ om de uitzending te starten
Alle functies van Facebook Live
Facebook Live heeft een tal van handige functies waarmee je meer controle hebt over de manier waarop je interactie hebt met je fans. Deze functies worden ‘interactieve tools’ genoemd.
1. Livepolls
Door je doelgroep te betrekken in je uitzending zullen ze zich sneller aangetrokken voelen tot je merk. Livepolls kunnen hiervoor een handige functie zijn. Livepolls zijn een handige manier om uit te vinden wat de mensen van een stelling vinden. Door deze mini-enquête van één vraag voor te leggen aan je publiek weet je precies wat zij van een onderwerp vinden.
Je kunt de uitslag van deze enquête namelijk live bekijken wanneer de mensen nog aan het stemmen zijn. Een voorbeeld hiervan zou een stelling kunnen zijn waarin de mensen kunnen kiezen tussen ‘eens’ en ‘oneens’. Deze livepolls kun je eenvoudig klaarzetten voordat je een uitzending begint en deze op elk gewenst moment in de uitzending plaatsen.
2. Uitgelichte links
Hiermee kun je meerdere links delen naar bedrijven of websites die jij graag wilt benoemen. Hiermee kun je ervoor zorgen dat meer mensen de bedrijfswebsite zullen bezoeken.
3. Live in Verhalen
Met deze tool kun je meer bereik creëren door de livevideo ook in je verhaal te delen. Doordat de verhalen meteen te zien zijn bij het openen van Facebook, kan dit ervoor zorgen dat er meer mensen je uitzending zullen bekijken.
4. Live opmerkingen beheren
Je kunt ervoor zorgen dat er geen nare of ongepaste berichten in de opmerkingen te zien zijn door deze direct te verwijderen tijdens de uitzending. Je hebt de gehele controle over de opmerkingen en welke je wel of niet wilt verwijderen.
5. Eerste rang
Eerste rang geeft je de mogelijkheid om topfans uit te lichten in een speciaal gedeelte van de live-uitzending. De Eerste rang laat zien wie je meest loyale fans zijn, zodat je hun kunt benoemen tijdens de uitzending.
6. Badges
Fans kunnen badges verdienen door live-uitzendingen te bekijken en sterren te sturen. Deze badges bieden je inzicht in de betrokkenheid van je fans en zorgen ervoor dat ze zich gewaardeerd en gezien voelen.
Evenementen via Facebook Live
Facebook Live geeft je de mogelijkheid om evenementen te organiseren. Er zijn meerdere manieren om evenementen te organiseren. Facebook Live is uitermate geschikt voor grote virtuele evenementen waarbij de nadruk ligt op presenteren, zoals speeches, simulcasts of optredens.
Een groot voordeel van een evenement is dat je het ver van tevoren kunt inplannen. Hierdoor geef je de doelgroep de mogelijkheid om zich alvast voor te bereiden en plaats te maken in de agenda. Dit kan in potentie leiden tot veel meer bezoekers tijdens het evenement.
Aan de slag met Facebook Live
Facebook Live is een handige functie die je de mogelijkheid geeft om in contact te komen met je doelgroep en hier ook live interactie mee te hebben. Door interactie met de doelgroep te hebben, maak je gedeelde herinneringen met hen. Denk hierbij aan live vragen beantwoorden of ze een kijkje te laten nemen achter de schermen. Onbewust zullen ze hierdoor je merk meer gaan waarderen.
Wil je nog meer weten over Facebook en hoe je dit kan inzetten als organisatie om je bereik en naamsbekendheid te vergroten? Met onze Facebook training word je getraind om Facebook optimaal in te zetten en alle mogelijkheden hiervan te benutten. Schroom vooral niet om contact op te nemen en hopelijk zien we je snel in onze jungle!