Medewerkers effectiever inzetten met Instafari

Werknemers activeren op socials met instafari

Inhoudsopgave

Het invullen van vacatures, merkcommunicatie of het genereren van leads; taken die vroeger vaak vervuld werden door HR (afdeling personeelszaken) of Marcom (Marketing en Communicatie). Tegenwoordig is niets minder waar. Er wordt verwacht van werknemers dat zij proactief meedenken met alle uitdagingen die het bedrijf kent. Stiekem wordt er dan natuurlijk gehoopt dat de medewerkers op hun eigen social media kanalen die vacatures of promoties delen met hun netwerk.

In praktijk valt dit helaas erg vaak tegen. Maar hoe komt dit dan? Waarom zijn werknemers zo terughoudend met liken en delen van bedrijfscontent op hun eigen kanalen? Mág ik dit eigenlijk wel van mijn werknemers verwachten?

Social media is de moderne mond-tot-mond reclame

Sinds 2021 telt Nederland maar liefst 13,7 miljoen actieve Nederlanders op minstens één of meerdere social media kanalen. Wanneer je deze cijfers bekijkt is het natuurlijk logisch dat er enorm veel te winnen valt voor bedrijven op social media. Dit kan in allerlei vormen en maten: van het aantrekken van personeel tot aan het binden van klanten aan je merk.

Werk en privé op social media

Persoonlijk vind ik het de normaalste zaak van de wereld om over mijn werk te ‘praten’ op social media. Maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. Er is vast een (grote) groep die zich ongemakkelijk voelt om te ‘praten’ over zijn of haar werk op social media. Werk en privé wil deze groep liever strikt gescheiden houden. Ik vind ook zeker dat wij dit moeten (blijven) respecteren.

De aanpak van employee branding

De aanpak: het is erg belangrijk om eerst de randvoorwaarden centraal te hebben, voordat je als bedrijf professioneel employee branding in wilt gaan zetten. In de praktijk zie ik zelf dat er (te) veel initiatieven van employee branding uiteindelijk doodbloeden. Dit is toch ongelofelijk zonde!

De instafari

Waar een probleem zit, daar hebben wij een oplossing: de instafari! Dit is een onderzoek, een verkenningstocht (of safari 😉), binnen de organisatie naar deze onzichtbare voorwaarden. Er wordt gekeken naar de bereidwilligheid van de mensen en naar mogelijke content die werknemers de moeite waard zouden vinden om te delen op hun privé kanalen, zoals Instagram, LinkedIn en Facebook.

Instafari om werknemers te activeren op social media

Waarom delen werknemers berichten (of juist niet)?

Niet alleen zal de instafari duidelijk maken dat jouw werknemers bepaalde berichten juist wel of niet delen, maar vooral waarom. Het interessante aspect hieraan: vaak ligt de oorzaak niet bij werknemerstevredenheid. Het zit ‘m vaak meer in een gevoel van schaamte, het gevoel van het alwéér jouw vriendengroep ‘lastigvallen’ met de zoveelste reclameboodschap.

Verhalen van échte mensen

Tot slot, alvast een tip van mij: betrek je medewerkers bij de content creatie! De meeste interactie ontstaat door content gecreëerd door je eigen medewerkers. Geen modellen, geen stockfoto’s, maar échte verhalen van échte mensen!

Mocht je in de praktijk tegen een uitdaging aanlopen of wil je juist van jouw merkambassadeurs échte Social Heroes maken. Bel of mail, en ik denk graag met jullie mee. Of bekijk natuurlijk direct de mogelijkheden van een social media workshop!

Deel dit artikel

Foto van Meraux de Schutter

Meraux de Schutter

Energieke marketeer met kennis over de laatste trends in een snel veranderende social media wereld! Ik train graag en heb al veel organisaties mogen helpen met trainingen die varieren van algemeen social media training tot aan LinkedIN Sales navigator of Instagram.

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist Lisanne haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief