We proberen al heel wat jaren producten en diensten te verkopen. Maar hoe verkoop je effectief? Dit is een groot vraagteken en zeker met de komst van LinkedIn is dit weer veranderd. Effectief verkopen, waardoor jij en je klanten gelukkig worden, doe je met behulp van de LinkedIn Social Selling Index of afgekort LinkedIn SSI. Social Selling richt zich niet alleen op bestaande klanten, maar ook op nieuwe klanten. Ben je benieuwd hoe het werkt? We leggen je er alles over uit in deze blog!
Wat is het Social Selling principe?
In het kort is Social Selling het bouwen van online relaties met mensen. Dit wordt vaak gedaan door ‘aanwezig’ te zijn op online platforms. Het resultaat hiervan is dat mensen als eerste aan jouw bedrijf denken, als ze op zoek zijn naar een dienst of product dat jouw bedrijf levert.
Om geen verwarring te veroorzaken: Social Selling is geen keiharde acquisitie. Het is echt aanwezig en zichtbaar zijn op online platformen, waardoor je awareness creëert voor jouw bedrijf. Social Selling is dus ook niet social media marketing of adverteren op social media. Het leuke van Social Selling is dat je het in kaart kunt brengen. Dit noem je een Social Selling Index (SSI).
Wat zijn de voordelen van Social Selling?
LinkedIn is het platform waarop jij jezelf kunt presenteren in het huidige werkveld. LinkedIn is ook direct een kanaal, waarop jij Social Selling kunt toepassen. Er zijn een aantal voordelen om van het principe te gebruiken. Deze voordelen hebben wij hieronder op een rijtje gezet!
- Een relevant netwerk opbouwen;
- Jezelf als ‘merk’ laten zien;
- Sterke relaties binnen je netwerk opbouwen;
- Bekend worden binnen je doelgroep
- Bedrijven die Social Selling gebruiken hebben 51% meer kans om hun sales quota te gebruiken
Hoe meet ik mijn LinkedIn SSI?
Om jouw persoonlijke ‘merk’ te laten spreken, is LinkedIn een geschikt platform. En nee, hiervoor hoef je geen bedrijf op te richten, maar jezelf enkel als merk te laten zien. Je hebt een tool om jouw eigen Social Selling Index te meten. Dit doe je via de tool LinkedIn SSI van LinkedIn!
Scores van de LinkedIn Social Selling Index
Wanneer je je aanmeldt bij de LinkedIn Social Selling Index, komen er allerlei grafieken tevoorschijn. Wat kunnen we hieruit opmaken? LinkedIn meet een aantal factoren en hangt punten aan deze factoren. Je kunt totaal 100 punten halen, waarvan 0 ‘ondeskundig is’ en 100 ‘zeer ervaren’. Daarnaast zie je ook meteen hoe jij scoort ten opzichte van de gebruikers uit jouw bedrijfstak en zie je hoe jij scoort binnen je netwerk.
Welke factoren meet de LinkedIn SSI?
1. Hoe compleet is jouw profiel?
Heb je al jouw gegevens ingevuld, heb je een samenvatting over jezelf geschreven? Heb je een goede foto en een banner? Dit meet de LinkedIn SSI. Hoe completer je profiel, hoe beter.
2. Het vinden van de juiste mensen
Hoe actief zoek je contact met mensen buiten je netwerk? Ga je wel eens op zoek naar andere mensen via LinkedIn? LinkedIn zegt hierover dat het belangrijk is om je klant in gedachte te houden en daarvoor relevante content te delen.
3. Kennis uitwisselen
Hoe actief ben je op LinkedIn? En als je actief bent, deel je dan relevantie content? Of scroll je alleen maar? En hoe goed wordt er op jouw posts gereageerd. Je krijgt ook punten wanneer je lid bent van groepen of berichten opslaat.
4. Relaties opbouwen
Hoe druk ben jij met het opbouwen van relaties? Reageer je vaak op een aantal mensen of hou je niet zo van reageren? LinkedIn meet je interactie met personen en ook hier krijg je weer punten voor. LinkedIn haar doel is hier vooral dat je op zoek gaat naar ‘besluitvormers’. Dit vertaalt zich naar mensen met een hoge functie. Maar wij zijn van mening dat uitvoerend personeel net zo belangrijk is als ‘besluitvormers’.
Jouw LinkedIn Social Selling Index verhogen
Normaal denken wij graag buiten de kaders, maar in dit geval kunnen we heel veel leren van de regels van de LinkedIn Social Selling Index.
- Ga aan de slag met het compleet maken of updaten van je profiel
- Maak connecties met mensen die voor jou meerwaarde creëren en stem je content daarop af
- Deel relevante content met je netwerk en ga actief op zoek naar inspirerende content voor jou door middel van bijvoorbeeld groepen
- Bouw aan je relaties, reageer op gebruikers hun content of ga het gesprek aan. En mocht je dan toch een gave connectie kunnen maken met een ‘besluitvormer’, sprokkel die puntjes dan!
Hopelijk kun je nu concreet aan de slag met je het verhogen van jouw LinkedIn SSI. Mocht je door de bomen de jungle niet meer zien, helpen we je graag daarmee. Daarnaast biedt LinkedIn Marketing nog veel meer kansen. En als je echt aan de slag wilt, bekijk dan de mogelijkheden van een LinkedIn training!