Politie en social media: moet je aanwezig zijn of juist niet? Dit is een vraag waar de meningen verdeeld over zijn. Er kleven natuurlijk ook nadelen of zelfs gevaren aan. In samenwerking met Politie Rotterdam, Politie Oost, Nathan Okkerse en Sander Hoed is een social media training op maat ontwikkeld: Blauw op Social Media. Deze training is bedoeld om agenten op een professionele manier te ondersteunen in zijn of haar aanwezigheid op social media.
Het vertrouwen in nieuws
Social media heeft de opkomst van nepnieuws aanzienlijk geholpen. Uit onderzoek van Het Commissariaat voor de Media is gebleken dat Nederland tot de landen behoort met het hoogste vertrouwen in nieuws. Dit vertrouwen is vooral groot in nieuws dat Nederlanders zelf gebruiken. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat Nederlanders nieuws op social media juist veel minder vertrouwen. Vooral politici, buitenlandse regeringen en actiegroepen worden het vaakst genoemd als bron van nepnieuws.
Politie in het nieuws
De verspreiding van nepnieuws heeft invloed op de politie. Denk bijvoorbeeld aan de beelden op social media van de relschoppers die de confrontatie zochten met de politie naar aanleiding van de afkondiging van de avondklok. Als er dan hard wordt ingegrepen vinden natuurlijk die beelden de weg naar buiten, waarop een zestien jarige relschopper stevig wordt aangepakt of de waterspuit een ‘goedwillende’ demonstrant treft.
Beeldvorming op social media
Er kan gelukkig worden gezegd dat het vertrouwen in de Nederlandse politie vrij hoog is. Toch tonen de beelden die regelmatig verschijnen dat politie en social media onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het imago van de politie kan door deze negatieve beeldvorming gemakkelijk beschadigd worden. Hiermee lijkt de tijd van ‘de politie is je beste vriend’ te verdwijnen en is de afstand tussen burger en politie groter aan het worden.
Een incompleet verhaal
Als een van de voornaamste oorzaken van de afstand tussen burger en politie worden vaak YouTube filmpjes genoemd. Deze filmpjes laten vaak, bewust of onbewust, niet het hele verhaal zien. Wat bijna altijd ontbreekt in deze filmpjes is de aanleiding en dat is nu nét het belangrijkste stuk. De aanleiding laat namelijk de context zien waarin iets plaatsvindt. Het weglaten van de aanleiding gebeurt bewust wanneer de beelden bewerkt zijn (manipulatie), maar ook onbewust als het beeldmateriaal er gewoon niet is. Er wordt vaak namelijk pas gefilmd op het moment dat er een escalatie plaatsvindt, want dat is het startschot van interessante content.
Politie en social media: onze visie
Veel organisaties worstelen met hun aanwezigheid op social media uit angst voor kritiek. Zij hebben namelijk geen controle over de informatie die op social media verschijnt naar aanleiding van beelden die door henzelf of anderen wordt gepubliceerd. Het werk van de politie ligt nu eenmaal onder een social media vergrootglas, maar dat biedt ook kansen. Volgens ons is dit juist de reden om als politie sterk aanwezig te zijn op social media.
Blauw op Social Media
De hoofdrol is weggelegd voor agenten in blauw, waarbij gebruik wordt gemaakt van een goede strategie en heldere spelregels. Deze agenten hebben het sociale bereik én de geloofwaardigheid om nepberichtgeving te ontkrachten of de juiste context te bieden. Met deze visie zijn wij aan de slag gegaan en hebben een strategie en training ontwikkeld voor agenten: Blauw op Social!
Omslagafbeelding: via: flickr.com | Kees Torn, CC