Als we het hebben over fluitende vogeltjes, dan hebben we het over Twitter. Dit social media platform bestaat al een tijdje. Sommige mensen denken dat Twitter ‘dood aan het bloeden is’, maar wij geloven dat het platform weer up-and-coming wordt. Twitter groeit sterk het aantal gebruikers ligt op 3,5 miljoen een stijging van 22% ten opzichte van 2021.
In deze blog leggen we je alles uit over Twitter voor bedrijven en geven we je tips en tricks hoe jij je bedrijf zichtbaar kan maken op Twitter.
Wat is Twitter en wat kun je ermee?
Twitter heeft ongeveer 3,5 miljoen gebruikers, waarvan 1,4 miljoen dagelijkse gebruikers. Twitter is over het algemeen het populairst in Amerika, maar in de internationale markt groeit Twitter het hardst.
Daarnaast zien we dat Twitter vooral gebruikt wordt in de tech- en investeringsbranche. Op het platform vindt korte en snelle informatieoverdracht plaats in een zogeheten ‘Tweet’. De andere platformen hebben dit ook, maar Twitter is echt extreem. Je mag zelfs maar 280 karakters onder een post plaatsen, dat vergeleken met andere platformen kort is. Je kan er media aan toevoegen, waaronder een foto of korte video. Hierbij geldt dat een video maximaal 2 minuten en 20 seconden mag duren.
De functie van Twitter in het kort
Twitter dient voor het publieke debat en dus voor ‘snel nieuws’. Je ziet dat er veel meningen op Twitter worden geuit onder Tweets, waardoor er discussies ontstaan. Daarnaast is het vooral in de tech- en investeerwereld upcoming, maar Twitter is in de politiek ook altijd aanwezig gebleven. Zelfs onze eigen minister-president gebruikt twitter intensief. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. Denk bijvoorbeeld aan Trump die vaker (negatief) in het nieuws is gekomen vanwege zijn Tweets. Zijn account is zelfs geschort van Twitter door zijn oproepen tot protesten tijdens de verkiezingen. Dit laat ook wel de kracht van Twitter zien.
Feitjes over Twitter die je nog niet weet!
- Twitter is heel populair in de B2B markt, 67% van bedrijven in deze markt gebruikt Twitter als een marketingmiddel.
- Elke dag worden er 500 miljoen tweets geplaatst.
- De gemiddelde Twitter-gebruiker heeft 707 volgers.
- Mensen kijken 2 miljard video’s op Twitter elke dag.
- 80% van de actieve Twitter-gebruikers heeft toegang tot de site via mobiel.
- Emoji’s zijn razend populair op Twitter, gebruiken dus!
- Twitter is een echte beïnvloeder, 40% van de gebruikers zegt iets te kopen nadat ze het op Twitter hebben gezien. Wij gokken dat het komt door de waarheidsgetrouwe en kwalitatieve informatie die er op Twitter te vinden is.
- De grootste demografische groep uit gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar.
- De meeste Twitter-gebruikers zijn man, wel 66%!
- Leuk feitje: hashtags zijn ‘uitgevonden’ door iemand bij Twitter. Eerst vond het bestuur van Twitter het helemaal niets, dus heeft het even geduurd voordat ze helemaal zijn geïntegreerd.
Twitter voor bedrijven: hoe begin je?
Twitter voor bedrijven is populair, mede doordat 77% van de Twitter users een beter beeld bij een merk heeft wanneer ze reageren op Tweets en/of Tweets plaatsen. Tijd om aan de slag te gaan met Twitter!
1. Maak een Twitteraccount aan
Bij de meeste social media platformen kun je een ‘business account’ aanmaken, maar bij Twitter maak je gewoon een pagina aan. Dit is het zelfde voor bedrijven of voor persoonlijke accounts. Dus maak een Twitter account aan en je bent al een hele stap verder.
2. Vul je Twitterpagina met de juiste informatie
Voeg je logo en omslag foto toe, en beschrijf daarna jouw bedrijf in de biografie. Zorgt dat jouw biografie in lijn staat met wat jouw ‘core business’ is. Een tip van ons: gebruik emoji’s en/of visuele beelden. Deze slaan vaak beter aan dan tekstuele elementen!
3. Volg relevante bedrijven/personen/topics
Nadat je jouw profiel hebt ingericht kun je relevante mensen, bedrijven en topics gaan volgen. Hierdoor krijg je in jouw timeline relevante content aangeboden. Twitter vraagt automatisch na het aanmaken van je account welke mensen je wil volgen. Ben je iemand vergeten te volgen, kijk dan bij Explore waar je kunt zoeken naar gebruikers.
4. Post je eerste bericht
Nu je een bedrijfspagina hebt, is het tijd om jouw eerste bericht te posten. Visuele beelden slaan goed aan op Twitter, dus maak hier gebruik van! Plaats een Gifje, foto of poll met een kort berichtje erbij. Druk op ‘Tweet’ en de postduif komt eraan om jouw berichtje te verspreiden.
Een Tweet met een poll
Een poll is een korte vraag aan jouw volgers. Dit kan je inzetten voor je bedrijf om je volgers en doelgroep beter te leren kennen. Stel bijvoorbeeld de vraag: Monkeys of Bananas? Je kunt instellen hoe lang je poll zichtbaar is. Druk vervolgens op Tweet en klaar. Hiermee speel je nog meer in op de mogelijkheden van Twitter voor bedrijven.
Het Twitter woordenboek: alle begrippen en functies op een rijtje!
Om je helemaal mee te nemen in de Twitter experience, hebben we wat belangrijke termen op een rijtje gezet voor je. Zo ben je in één klap op de hoogte van alles wat je moet weten als je aan de slag wilt met Twitter voor bedrijven.
Timeline Dit is de pagina waarop je binnenkomt. Hier staat content van de mensen die jij volgt |
Verified Misschien zie je achter sommige accounts een vinkje staan. Dit betekent dat het een verified account is. Dit kan jij zelf ook aanvragen/ontvangen door actief, authentiek en opmerkelijk te zijn. Daarnaast moet je je email, website en ID verificatie aanleveren. |
Tweet Dit is een kort bericht dat je post met bijvoorbeeld een foto, video of poll. Typ een berichtje, druk op ‘Tweet’ en je Tweet is de wereld in gevlogen. |
Retweet Dit is een herhaling van een Tweet. Je kunt een tweet van iemand ‘Retweeten’. Je deelt op dat moment zijn of haar Tweet. Dit kan verschillende redenen hebben: je bent het eens, je wilt extra aandacht creëren of het is een herkende situatie. |
Like Dit is een reactie op een Tweet die iemand heeft geplaatst, wanneer je deze leuk vindt. |
Explore Dit is de pagina waar je op zoek kan gaan naar andere gebruikers of topics die jij interessant vindt. |
Messages Hier kun je een privé berichtje sturen naar een andere gebruiker. |
Bookmarks Tweets die je interessant vindt en die je wilt bewaren. |
Lists Dit zijn lijstjes waar content van een bepaalde categorie in staat. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar nieuws in jouw regio, staan hier alle laatste updates. |
Profile Hier vind je jouw eigen profiel. Je kunt hier ook je profiel en instellingen aanpassen of je volgers en je eigen tweets bekijken. |
More Dit is een menu waarin je van alles kunt vinden. Denk aan statistieken en instellingen. |
Adverteren op Twitter voor bedrijven
Het is goed om te weten dat adverteren op Twitter heel moeilijk is. Je moet door Twitter zijn goed gekeurd en er is een hele waslijst aan restricties. Als adverteren je doel is, is Twitter dus niet het meest vooraanstaande platform om dat te doen.
Maar aan elk nadeel zit z’n voordeel. Doordat bedrijven weinig adverteren op Twitter, zijn gebruikers eerder geneigd om een aankoop te doen. Doe hier dus je voordeel mee! Het is een manier om snel informatie over te brengen bij gebruikers, dus wat ga jij vertellen aan je doelgroep?
Zo gebruik je Twitter zakelijk effectief!
Twitter is een goed middel om jouw bedrijf zichtbaarder te maken online. We geven je hier wat tips hoe je Twitter effectief kan inzetten:
- Gebruik foto’s
- Zorg voor kort en bondige teksten
- Likjes in je Tweet kunnen zorgen voor achtergrond informatie
- Zorg voor relevante content, dat deelbaar is
- Ga de conversatie aan met je doelgroep
- Probeer niet alleen te zenden, maar ook te luisteren
Daarnaast is het goed om te weten dat 6 van de 10 mensen verwachten dat een merk binnen een uur reageert. We leven nu eenmaal in een samenleving van instant gratification. As we nu een belangrijke vraag hebben, willen we graag nu antwoord. We geven je hier wat voorbeelden hoe bedrijven met Twitter omgaan. Je ziet dat deze bedrijven zorgen voor een korte informatie overdracht. Ze zijn aanwezig, maar het is niet in your face.
Twitter voor bedrijven: laat jij de vogels fluiten?
Twitter is een platform dat veel potentie heeft om te groeien, zeker met de ontwikkelingen die er nog aankomen. Door het effectieve inzetten van Twitter, creëer je een goede zichtbaarheid. Het is een korte informatie overdracht, dat relevant en deelbaar is.
Door als bedrijf op Twitter aanwezig te zien, maak je deel uit van de publieke debat. Past het bij jouw doelgroep? Dan is het zeker een kijkje nemen waard. Mocht je nog steeds door de jungle de vogels niet zien, helpen wij je graag om je wegwijs te maken met Twitter. Daarnaast schrijven wij ook regelmatig artikelen over andere social media platformen. Tot snel?!