Wil jij jouw Instagram laten groeien en zien wie je Instagram-posts bekijkt, wanneer ze het meest effectief zijn of welke soort content het beste werkt voor je doelgroep? Dat en meer kun je achterhalen met Instagram Analytics! In dit artikel vertellen we je over Instagram statistieken.
Wat is Instagram Analytics?
Instagram Analytics, of Instagram statistieken, is een functie binnen Instagram waarmee jij inzicht krijgt in statistieken als wie je doelgroep is, wanneer je doelgroep het meest actief is en met welk type content zij de meeste interactie heeft. Op basis van deze statistieken kun je een passende Instagram marketing strategie maken en/of je huidige strategie bijsturen.
Maar ieder merk of ieder bedrijf heeft andere doelen en de belangrijkste statistieken verschillen dus voor iedereen. Een doel vaststellen is dus heel belangrijk omdat je dan kunt bepalen welke statistieken je in de gaten moet houden.
Waarom is Instagram Analytics belangrijk voor je marketing?
Stel je voor dat je een winkel hebt en precies weet wat je klanten het liefst kopen, wanneer ze winkelen en wat ze niet leuk vinden. Handig, toch? Dat is precies wat Instagram Analytics voor jou kan doen. Deze gegevens helpen je om:
- Je doelgroep te begrijpen: Analytics geeft je inzicht in de demografische gegevens van je volgers, zoals leeftijd, geslacht en locatie.
- Engagement te meten: Je ziet welke posts de meeste likes, reacties en shares krijgen. Dit helpt je te begrijpen wat je publiek aanspreekt.
- Je strategie te optimaliseren: Door te analyseren wat werkt, kun je meer van die content creëren en je posting-schema daarop afstemmen.
De belangrijkste Instagram statistieken
- Bereik: Dit meet het aantal unieke gebruikers dat jouw posts heeft gezien. Het geeft een goed beeld van hoe ver jouw content reikt buiten je directe volgers.
- Impressies: Dit zijn het totaal aantal keren dat jouw content is gezien. Dus ook wanneer iemand jouw post voorbij ziet komen in Verkennen en herhaalde weergaven door dezelfde gebruikers.
- Engagement: Engagement gaat om likes, reacties, shares en opgeslagen posts. Een hoge engagement rate geeft aan dat je content goed wordt ontvangen door je publiek.
- Klikken: Het aantal keer dat er op links is geklikt in je profiel bio of in je stories.
- Volgergroei: De snelheid van de groei en het aantal nieuwe volgers over een bepaalde periode.
- Demografische gegevens van volgers: Leeftijd, geslacht, locatie, en de meest actieve uren/dagen van je volgers.
- Story prestaties: Statistieken over hoe je Stories presteren, inclusief weergaven, vooruit- en terugspoelacties, en antwoorden.
- Instagram-reels engagement: De likes en reacties op je reels en shares en opgeslagen Instagram reels.
- Video-views: Het aantal keer dat jouw videocontent is bekeken.
Instagram statistieken bekijken
Nu vraag je je misschien af: “Hoe begin ik hiermee?” Het is vrij eenvoudig. Ga naar je Instagram-profiel, tik op de drie streepjes bovenin en kies ‘Statistieken’.
Let op! Je moet een bedrijfs- of creator account hebben om de functie te gebruiken en je ziet de gegevens vanaf het moment dat je je account hebt omgezet.
Vervolgens kom je op de overzichtspagina van statistieken. Je kunt hier de periode waarvan je de resultaten ziet, aanpassen. Zo kun je precies zien welke post het het best heeft gedaan in de door jouw gekozen periode.
Een andere manier om de statistieken van een post te zien, is door bij een post linksonder op ‘Bekijk statistieken’ te tikken.
Hulp nodig bij de statistieken lezen en inzetten?
Instagram Analytics is voor jou als bedrijf of creator onmisbaar in je digitale marketing strategie. Zeker nu het social media landschap steeds verandert. Met de statistieken krijg je inzichten die je nodig hebt om je contentstrategie op te zetten of te verbeteren. Want met de juiste kennis en tools is de sky the limit voor jouw Instagram succes!
Heb je meer hulp nodig? Dan is onze Instagram training perfect voor jou om je vaardigheden naar een professioneel niveau te tillen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.