Er wordt tegenwoordig steeds vaker over algoritmes gepraat, in positieve en negatieve zin. Zo weten de meeste mensen wel dat een algoritme op basis van jouw interesses bepaalt wat je op je social media apps te zien krijgt. Dit zorgt ervoor dat je geïnteresseerd blijft en de app blijft gebruiken.
Echter denken veel mensen bij het horen van algoritmes aan de fabeltjesfuik van Facebook vanwege het item dat Arjen Lubach hier over had gemaakt. De fabeltjesfuik kan er voor zorgen dat je een uiterst ongenuanceerd standpunt inneemt over een bepaald onderwerp omdat je de andere kant van het verhaal niet meer te zien krijgt op het platform wat je gebruikt. Lees hier verder om te weten te komen wat een algoritme nu echt inhoudt en hoe het verschilt per social media kanaal.
Wat is een algoritme?
Een algoritme is in het beginsel niets anders dan een eindige reeks instructies die een bepaald probleem kunnen oplossen in een vaste volgorde. Een simpel voorbeeld van een algoritme is een recept voor het maken van een taart. Het recept neemt je mee langs alle stappen die nodig en na het opvolgen van deze stappen heb je een taart op het aanrecht staan.
Doordat computers tegenwoordig veel rekenkracht hebben, is het mogelijk om lange algoritmes in korte tijd uit te voeren. Bijna alle technologie van tegenwoordig gebruikt algoritmes om te kunnen functioneren. Zo voorspelt Buienradar wanneer en waar het gaat regenen, kunnen de nieuwste auto’s zichzelf binnen de lijnen van de rijbaan houden en weet Google Maps wat de snelste route is om van A naar B te komen.
Algoritme op social media, hoe werkt het?
De algoritmes op social media zijn vooral bedoeld om jou als gebruiker tevreden te houden. Ze zorgen er dus voor dat je vooral dingen te zien krijgt die je interesseren. Dit doen ze door bij te houden naar welke onderwerpen je lang kijkt, vaak op reageert of leuk vindt.
In het vorige hoofdstuk is al uitgelegd dat een algoritme net een soort recept voor het bakken van een taart is. De algoritmes (recepten) van social media worden aangepast naarmate blijkt dat je bepaalde onderwerpen leuk vindt. Als bijvoorbeeld blijkt dat je erg van slagroom op de taart houdt, zal het algoritme (recept) zo aangepast worden dat alle recepten voor het bakken van een taart voortaan slagroom zullen bevatten.
In de volgende alinea’s word je meegenomen langs de verschillende social media platformen en hoe zij hun algoritmes gebruiken. Daarnaast worden de verschillen en overeenkomsten tussen de platformen benoemd:
Algoritme Instagram
Instagram wordt vooral gebruikt om bekenden te volgen en zelf je volgers een kijkje in je eigen leven te geven. Het algoritme van Instagram zorgt ervoor dat je als eerste de berichten voorbij ziet komen van de mensen waarmee je het meeste interactie hebt. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel foto’s je van elkaar hebt geliket en hoe vaak je reageert op elkaars posts.
Deze groep bepaalt uiteindelijk of je post aan de volgende groep mensen wordt voorgesteld. Als deze groep namelijk genoeg interactie heeft met je post zal Instagram bepalen om je post aan nog meer mensen te laten zien.
Als die nieuwe groep mensen ook veel interactie met je post heeft, gaat het naar de volgende groep enzovoort. Uiteindelijk kan er dus een sneeuwbal effect ontstaan waarin je post ontzettend veel interactie heeft met Instagram gebruikers. Daarnaast zie je op de zoekpagina accounts verschijnen over onderwerpen waar je veel naar gezocht hebt of veel bekijkt, zoals sport, koken of bijvoorbeeld kunst.
Algoritme Facebook
Facebook lijkt in veel opzichten op Instagram. Zo verschijnen hier berichten van vrienden en familie als eerste op je startpagina. Daarna zal vaak content verschijnen die informeert of vermaakt. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsberichten of video’s die veel mensen laat lachen. Als een post snel veel vind-ik-leuks en reacties ontvangt, zal het snel bovenaan de startpagina van gebruikers verschijnen. Het tegenovergestelde is ook waar. Als een post veel negatieve aandacht krijgt, wordt de kans dat het bericht bovenaan de startpagina een flink stuk kleiner.
Algoritme LinkedIn
Ook LinkedIn lijkt veel op Facebook en Instagram. Zo wordt gekeken met wie je de meeste interactie hebt. Wanneer deze persoon dan iets plaatst, zal hij of zij bovenaan je startpagina belanden. LinkedIn is een zakelijk platform en wil dit zakelijke karakter ook vasthouden. Hier verschilt het platform dus met Facebook en Instagram. Elke post wordt nagekeken en beoordeeld om zo te bepalen of het wel of niet geschikt is om bovenaan de startpagina te laten verschijnen.
Algoritme TikTok
TikTok is zo ingericht dat je zo lang mogelijk de app gebruikt om tussen de filmpjes door zo veel mogelijk advertenties te bekijken. Welke TikTok video’s je liket, deelt of waar je reacties op plaatst, zijn van groot belang voor het bepalen van de video’s die je te zien krijgt. Als je de app voor het eerst gebruikt, is het handig om op onderwerpen te zoeken je leuk vindt en deze video’s te liken. Zo zal je sneller nieuwe video’s tegenkomen die je interesseren en zul je de app ook met meer plezier gaan gebruiken.
Inhoud is voor TikTok ook van belang. Zo zijn de hashtags, tekst in de video en het gebruikte geluid belangrijk om te bepalen wat je leuk vindt. Als je veel interactie hebt met video’s waar hetzelfde of een soortgelijk geluid wordt gebruikt, zal je feed al snel vol staan met filmpjes die goed bij het geluid van de andere video’s passen.
Aan de slag met het algoritme
De social media platformen doen er alles aan om je tevreden te houden en hun platform zo lang mogelijk te laten gebruiken. Je hoeft vaak zelf niet meer op zoek naar onderwerpen die je leuk vindt of interesseren. Zorg er wel voor dat je je niet laat leiden door een algoritme en ook op zoek gaat naar de andere kant van het verhaal of naar andere onderwerpen die je misschien interessant vindt.
Ben je geïnteresseerd in social media en wil je meer te weten komen over de verschillende platformen en hoe je deze kan inzetten als individu of bedrijf? Kijk dan vooral even rond op onze website. Hier vind je alles wat je te weten wilt komen over social media. We bieden ook social media trainingen aan om je alle kneepjes van het vak bij te brengen en de eindeloze mogelijkheden uit te lichten. Groeten uit de jungle en misschien tot snel!