Banking en social media: kansen voor de online bankwereld

Ecommerce websites

Inhoudsopgave

Social media is hét middel van nu om mensen te bereiken en om je boodschap over te brengen. Toch zien we banken nogal eens struggelen wanneer het op sociale media aankomt. In deze blog gaan wij in op waar de kansen voor social media liggen binnen een veranderende bankwereld, ofwel de banking sector!

De bank als digitale dienstverlener

Waar wij in het verleden voor het openen van een rekening, het afsluiten van een  reisverzekering of een financieel -advies nog contact opnamen met de adviseur van de bank, regel je deze zaken tegenwoordig vrij eenvoudig zelf online. 

De corona pandemie heeft er nu voor gezorgd dat deze digitalisering helemaal in een stroomversnelling is gekomen om fysiek contact tot een minimum te beperken. Maar Covid is er óók de oorzaak van dat wij inmiddels in een cashloze samenleving terecht zijn gekomen. In de lockdown maanden zijn wij namelijk veel vaker digitaal en contactloos gaan betalen. Betalingen met briefjes en munten zijn eigenlijk niet meer gewenst, we zijn het zelfs een beetje vies gaan vinden. 

Kortom de belangrijkste redenen om een bank te bezoeken zijn weg waardoor ook de rol van het bankfiliaal aan het veranderen is van een fysieke naar een meer digitale dienstverlener.

Hoe blijf je in beeld van jouw doelgroep?

Maar hoe blijf je als bank in deze nieuwe rol toch in beeld van je doelgroep? De meeste banken en ook andere organisaties zijn zich inmiddels bewust van de kracht van social media. Zij zetten deze nu vooral in om in beeld te blijven van hun klanten, hun naamsbekendheid te behouden of vergroten en om werknemers aan te trekken. En bij de één lukt dit beter dan bij de ander. 

Wanneer je als bank intensiever social media gaat inzetten binnen je marketing plan, start dan altijd met het ontwikkelen van een social media strategie. De strategie van een hoofdkantoor is namelijk écht anders dan die van lokaal kantoor. 

Voorbeeld in de praktijk

Een mooi voorbeeld hiervan is het account van Politie Nederland waarbij elke afdeling een eigen strategie heeft met elk haar eigen spelregels. Je kunt je voorstellen dat de wijkagent op social media een iets minder professionele houding hoeft aan te nemen om zo benaderbaar over te komen dan bijvoorbeeld een rechercheur. De social media doelstelling voor de wijkagent is een betere verbinding met de wijk maar voor de recherche is het doel vaker het verkrijgen van informatie.

Wat kan de banking leren van supermarkten?

Ook supermarkten bevinden zich in een veranderende markt. Boodschappen doen kan tegenwoordig net zoals het openen van een rekening eenvoudig online. En net zoals wij de opkomst van online banken zien zoals Knab en Bunq zien we hier de Picnics en Gorillas verschijnen. Om zich tegen dit online geweld te verdedigen zetten fysieke supermarkten in op ‘beleving’. Niet alleen in de winkel maar ook online. Zij vertalen als ‘t ware de winkelbeleving door naar social media.

Natuurlijk vind je daar ook de commerciële boodschappen maar er is op de eerste plaats aandacht voor een leuk recept, een kijkje achter de schermen of een leuke foto als sponsor van de eindmusical van groep 8. Door het tonen van een stukje maatschappelijke betrokkenheid creëren de supermarkten op deze wijze een positief gevoel bij hun online doelgroep. 

Social media en lokale banken

Deze manier van social media benadering past inmiddels ook bij de lokale banken. Want een prettige bijkomstigheid voor financiële instellingen, zoals de banking sector, is het feit dat met de komst van social media ook taboes zoals het praten over geld zijn weggevaagd. Wij zijn bereid te praten over salaris, hypotheken, verzekeringen en delen graag onze ervaringen hierover. Je weet dus als bank steeds beter wat de consument bezighoudt en daar kun je natuurlijk handig op inspelen.

Praktische tips voor de bankwereld

Wij hebben een paar tips op een rijtje gezet wanneer je als bank social media wilt inzetten.

1. Bepalen van jouw doelgroep

Veel organisatie beginnen met social media omdat ze aanwezig willen zijn maar doen dat zonder een strategie. Stel jezelf de vraag welke doelgroep willen wij als bank bereiken? Ga vervolgens het geschikte kanaal daarbij zoeken. Zo kan het zijn dat je diverse kanalen gebruikt, omdat je hiermee diverse doelgroepen wilt aanspreken en niet andersom! 

2. Het algoritme van social kanalen

Verdiep je in de algoritmes achter de verschillende social kanalen. Alle kanalen willen namelijk relevante content tonen aan hun gebruikers. Op het moment dat jij iets plaatst zal maar een beperkt gedeelte van jouw volgers dit te zien krijgen, dit is het testpubliek. Bij veel interactie gaat het platform jouw bericht aan meer mensen laten zien maar bij weinig interactie stopt het. Wees dus relevant voor je doelgroep en je zichtbaarheid komt vanzelf! 

3. Informatie verspreiden

Realiseer je ook dat financiële informatie al snel als ‘saai’ wordt beschouwd door je doelgroep. Verpak deze informatie op een aansprekende manier.

4. Snackable content

Mensen hebben weinig tijd, dus houdt de boodschap kort. Zeker op social zijn we op zoek naar ‘snackable content’ zoals we dat noemen. De kern van de boodschap na 30 seconden in beeld laten komen, grote kans dat je het gros van je doelgroep daar niet eens mee haalt. 

5. Reageren op berichten

Accepteer dat klanten kunnen reageren, positief en negatief. Maar reageer als bank altijd op deze berichten. Social care (webcare via social media) is het verlengstuk van offline contact hebben, maak hier dan ook dankbaar gebruik van. 

6. Tijd en ruimte

Actief zijn op social media is niet gemakkelijk, het is een communicatievorm die je moet trainen. Gun jezelf ook de tijd en ruimte hiervoor! 

7. KPI’s opstellen

Stel KPI’s op, want social media is uitstekend te meten!

Training voor de financiële sector

Ben jij na het lezen van dit artikel ook benieuwd om te weten hoe jij in de banking sector social media kan inzetten? Neem dan contact met ons op via de telefoon of per e-mail, óf bekijk direct onze op maat gemaakte training voor de financiële sector: Van Contant naar Content.

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Luuk

Luuk

Drie jaar geleden begon Luuk met het schrijven van artikelen voor gevestigde online magazines. Hij maakte hier kennis met online marketing en SEO. Ondertussen verbreedt Luuk voortdurend zijn kennis door in de praktijk bezig te zijn. Niet alleen websites van klanten, maar ook eigen websites ziet hij stijgen in de zoekmachine. Ook jij hebt zo te zien geklikt!

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief