Hashtags Instagram: dé gids over het gebruik van hashtags

Instagram hashtags uitleg voorbeeld definitie werking algoritme

Inhoudsopgave

Hashtags of tags zie je tegenwoordig overal, maar hoe werkt het? Stiekem weten we niet echt hoe hashtags werken. Hashtags zijn eigenlijk hele handige dingen, die voor jou als organisatie veel zichtbaarheid kunnen opleveren. Hoe werkt het en hoe zorgen hashtags voor meer zichtbaarheid? Dat lees je in deze gids over hashtags Instagram. Een essentieel onderdeel binnen Instagram Marketing!

Waar komen hashtags vandaan? 

In 2007 kwam het ‘hekje’ voor het eerst aan het licht. Dit werd namelijk voorgesteld door een IT-expert, Chris Messina. Een hashtag werd in de IT gebruikt om dingen te groeperen. De hashtag was een idee voor Twitter, die het eerst niet wilde implementeren. Maar in 2009 werd de hashtag uiteindelijk toch geïmplementeerd. Kijk eens naar het succes ervan, wow! 

Nu vinden we hashtags zo normaal. Maar wat doen ze eigenlijk, hoe werkt het precies en hoe kan je, door het juiste gebruik, meer bereik genereren? Het antwoord op die vragen lees je hieronder.

Wat doen hashtags en hoe werkt het?

Een hashtag wordt door middel van het hokjes teken gecreëerd, een zogeheten hyperlink. Dit zorgt ervoor dat alle berichten met dezelfde hashtag op één plaats kunnen worden gevonden. Wanneer hashtags goed geplaatst worden ziet dat er op onderstaande manier uit. Allemaal berichten die iets met elkaar te maken hebben. Door het gebruik van hashtags kun je berichten onder een bepaald woord (hashtag) laten vallen. Dit helpt om beter gevonden te worden. 

Hashtags Instagram voorbeeld
Hashtags Instagram effectief voordelen

Wat is het nut van hashtags op Instagram?

Het principe van hashtags kan nog wat onduidelijk voor je zijn. Wij leggen het graag uit aan de hand van het onderstaande voorbeeld.

Stel je voor: jij wilt bananenbrood specialist worden. Daarom ben je in de bibliotheek en je bent op zoek naar kookboeken. Je komt terecht bij de thrillers en je weet dat je hier niet goed zit. Kookboeken zal je daar namelijk niet gaan vinden. Een pad verder zie je alle non-fictie boeken, alweer het verkeerde pad. Helemaal aan het eind vind jij uiteindelijk de boekenkast met kookboeken, heel fijn!

De titels van de ‘boekenkasten’ zijn dus eigenlijk de hashtags, waar de boeken ( jouw berichten/posts) onder vallen. Dus stel dat jij uiteindelijk een bananenbrood hebt gebakken door dat kookboek, kan je deze in de boekenbak ‘kookboeken’ plaatsen of in dit geval in #bananenbrood of in #bananen plaatsen.

Zo werkt het met Instagram hashtags dus ook. Alle foto’s die aan een hashtag zitten vallen dus in ‘één boekenbak’. 

Hashtags Instagram: alle voordelen op een rijtje

Hashtags Instagram en je zichtbaarheid

Hashtags kunnen je zichtbaarheid vergroten buiten je volgers. De reden hiervoor is dat je door hashtags op de timeline van gebruikers kunt komen en dat gebruikers jouw post kunnen vinden door middel van de hashtags.

Hoe merk je dit? Wanneer je een professioneel account of een bedrijfspagina hebt, kun je de statistieken bekijken van posts. We nemen als voorbeeld Instagram. In deze statistieken zie je (als jouw post is gevonden door middel van hashtags) hoeveel gebruikers jou door middel van hashtags gevonden hebben.

Wanneer je hashtags gebruikt die relevant zijn, zie je vaak dat jouw post meer gevonden/bekeken wordt. Dit is dus extra zichtbaarheid! Je ziet hieronder in de foto bij ‘weergaven’ in het lichtgrijs ‘via hashtags’. Dit zijn het aantal mensen dat via hashtags zijn binnen gekomen.

Hashtags impact zichtbaarheid
zichtbaarheid hashtags

Hashtags Instagram volgen

Daarnaast kunnen hashtags gevolgd worden. We zien dit nog niet zo vaak, maar het is wel mogelijk. Wanneer je dit doet zie ja alle berichten die dezelfde hashtag hebben gekregen op je feed verschijnen. Je ziet dat dit op LinkedIn al veel gebeurd, maar op Instagram bijvoorbeeld minder.

Als jij een hashtag niet volgt, kan een post met een bepaalde hashtags nog steeds getoond worden op jouw Verkennen-pagina. Als Instagram namelijk merkt dat je lang naar een bepaalde post kijkt of op de like button drukt, toont Instagram gerelateerde posts in jouw overzicht. Dit artikel vermeldt jouw favoriet tegen super lage prijzen. Kies uit bezorging op dezelfde dag, bezorging op locatie of afhalen van bestellingen.

Hashtags-zichtbaarheid.
Hashtags bereik volgen

Hashtags Instagram en het algoritme

Alle social media kanalen werken met algoritmes om zo lang mogelijk jouw aandacht vast te houden. Dit willen ze doen door jouw alleen maar content voor te schotelen die jij leuk vindt. Wanneer je hashtags gebruikt weet het algoritme in welke soort categorie het jouw posts kan plaatsen.

Wanneer een gebruiker veel posts rondom het thema sport liket, dan denkt een social media kanaal ‘deze gebruiker vindt sporten heel leuk. We gaan deze gebruiker meer sport content aanbieden’. Wanneer je hashtags gebruikt help jij het algoritme om jouw content letterlijk in een hokje te zetten. Dit betekent dat jouw content sneller zal worden aangeboden bij gebruikers die binnen jouw ‘categorie’ vallen.

Overige voordelen van hashtags Instagram

Instagrammers gebruiken hashtags ook wel eens om restaurants te checken of kortingscodes te vinden. Door middel van hashtags is het mogelijk om ervaringen, foto’s en video’s van andere gebruikers te bekijken. Heel handig als je wil weten of dat restaurant wel écht leuk is. Door middel van hashtags kan je ook kortingscodes spotten van bijvoorbeeld jouw favoriete kleding merk. Uiteindelijk toch wel handig dat al die foto’s in één plek hangen!

Hoeveel hashtags moet ik gebruiken?

Per social media platform verschilt het hoeveel hashtags je het beste kunt gebruiken. Hieronder een compleet overzicht hoeveel hashtags voordelig zijn om in je post te verwerken per platform.

Hashtags per platformAantal hashtags
Instagram hashtags2-5 hashtags
Facebook hashtags2-5 hashtags
TikTok hashtagsOnbeperkt
LinkedIn hashtags3-4 hashtags

Kortom, alle apen op een (hash)stokkie

Hashtags kunnen in jouw voordeel werken. Gebruik ze daarom ook om in die ‘boekenbak’ te komen. Met hashtags kan je namelijk meer impact maken. Vind je het nog allemaal net wat te ingewikkeld, no problemo. We helpen je graag in een Instagram training!

Deel dit artikel

Foto van Meraux de Schutter

Meraux de Schutter

Energieke marketeer met kennis over de laatste trends in een snel veranderende social media wereld! Ik train graag en heb al veel organisaties mogen helpen met trainingen die varieren van algemeen social media training tot aan LinkedIN Sales navigator of Instagram.

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist Lisanne haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief