Hoe maak ik dé perfecte Instagram biografie in 6 stappen?

Instagram biografie

Inhoudsopgave

Je Instagram profiel is dé nieuwe homepage van je business. Je biografie is het eerste wat Instagram gebruikers zien van jou. Je moet het zien als je digitale visitekaartje en je wil ook dat je visitekaartje er goed uit ziet toch? Een goede biografie helpt je om meer volgers aan te trekken, omdat je zo profielbezoekers om kunt zetten naar volgers of klanten. Ben jij klaar om een goede Instagram biografie te maken? Lees dan snel verder!

Wat is een Instagram biografie?

We zeiden net al dat een biografie, ook wel bio genoemd, veel weg heeft van het visitekaartje. De kracht van een visitekaartje is dat het essentiële gegevens bevat; wie je bent, wat je doet en jouw contact gegevens overzichtelijk. En dat allemaal in een mooi jasje.

Een Instagram biografie is eigenlijk precies hetzelfde. Een biografie is vaak het eerste wat nieuwe pagina bezoekers zien en we weten allemaal, een eerste indruk maak je maar één keer! Daarom is voor Instagram Marketing van belang om een krachtige biografie te hebben staan met alle informatie.

Hieronder een voorbeeld van onze eigen biografie, we nemen je stap voor stap mee hoe jij je biografie goed inricht. Je bio start bij je volledige naam, in dit geval ‘Monkeys & Bananas’ en eindigt vaak met contactgegevens.

Instagram biografie M&B

Hoe maak ik een goede Instagram biografie

Een Instagram biografie bestaat uit een aantal onderwerpen:

  • Een titel, dit is de naam van je bedrijf – Monkeys and Bananas
  • De beschrijving/branche van jouw bedrijf – Social-mediabureau
  • USP: Wat maakt jouw bedrijf uniek? Probeer het belangrijkste of leukste kenmerk van jouw bedrijf in één zin te omschrijven – Social is niet wat we doen, het is wie we zijn. Social by nature!
  • Je bedrijfsgegevens, dit zijn je adresgegevens en telefoonnummer – info@monkeysandbananas.nl
  • Een link in je biografie, dit is de link naar je website – www.monkeysandbananas.nl of de website waarvan jij momenteel wil dat bezoekers deze bekijken
  • Optioneel: Wil je naast je verschillende platformen iets speciaals uitlichten? Voeg dan een Linktree toe. Dit is een tool waarmee je meerdere linkjes in je biografie kunt weergeven, zo ook de link naar je website.

We nemen deze onderwerpen uitgebreid met je door!

1. Titel in Instagram biografie

Bovenaan je biografie zet je een titel neer. Normaal gesproken heeft Instagram jouw naam ingevuld, maar dit kan je ook aanpassen. Je kunt hier je bedrijfsnaam neerzetten of misschien wel je expertise. Je kunt dus bepaalde trefwoorden gebruiken zodat mensen je kunnen vinden tussen de zoekresultaten. In het voorbeeld hieronder hebben wij gekozen voor ‘Monkeys & Bananas’.

Instagram-Monkeys-Bananas

2. Beschrijving van jouw bedrijf

In het vakje ‘bio’ zet je een beschrijving van je bedrijf neer. Denk aan je core business en wat je visie is, probeer dit in je biografie te verwerken.

Nog een aantal tips:

  1. Gebruik de trefwoorden waar je bedrijf om bekend staat. Zo kan een bezoeker meteen zien wat voor bedrijf je voortzet. Verplaats jezelf in de bezoeker en gebruik dan de juiste trefwoorden die de aandacht van de bezoeker trekt. Deze trefwoorden verwerk je in de bio.
  2. Houd je bio overzichtelijk. Probeer echt alleen de belangrijkste punten te pakken, zo weten bezoekers meteen wat je bedrijf inhoudt.
  3. Gebruik emoticons. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden toch? Gebruik dit in je voordeel! Daarnaast kijken je hersenen eerder naar visuele aspecten dan naar woorden ;).

Ohja, het is niet gemakkelijk om je bedrijf samen te vatten in maximaal 150 tekens, maar probeer de essentiële elementen erin te verwerken. Probeer verschillende dingen en kijk wat het beste bij jouw bedrijf past.

3. USP: Wat maakt jouw bedrijf uniek?

USP staat voor Unique Selling Point. Het geeft dus aan waar jouw bedrijf uniek in is. De USP die wij uitlichten in onze biografie is Social is niet wat we doen, het is wie we zijn. Social by nature! Dit komt voort uit onze missie: wij willen het sociaalste bureau van Nederland worden! Dankzij deze USP laten we mensen dus snel zien waar wij voor staan en waarvoor ze bij ons moeten zijn. Dit is dus een handige en effectieve toevoeging aan je biografie!

Daarnaast kun je gebruik maken van hashtags om je vindbaarheid te vergroten. Niet alleen voor je klanten, maar ook voor jezelf. instax doet dit heel slim: zij willen dat mensen #instaxer gebruiken wanneer mensen iets plaatsen dat te maken heeft met instax. Wanneer we #instaxer zoeken, vinden we alleen maar posts met een instax camera erin. Ideaal! Zo weten mensen meteen welke associatie ze kunnen maken met je merk.

Instax-hashtags

4. Invullen van bedrijfsgegevens

Maak het eenvoudig voor bezoekers om contact met je op te nemen. Dit doe je door je e-mailadres, telefoonnummer en adres toe te voegen. Als een bezoeker via mobiel op jouw profiel kijkt, verschijnt daar een button met ‘contact’. Zodra hierop wordt geklikt, verschijnt er een optie om contact op te nemen via mobiel of e-mailadres.

Instagram-biografie-contact

Een link in je biografie zorgt ervoor dat mensen snel en gemakkelijk op je website of de pagina waarnaar je wil linken, bezoeken. Je ziet vaak dat mensen verwijzen naar ‘link in bio’ dit is dan precies wat ze bedoelen. Je link voeg je toe bij ‘website’ wanneer je je profiel aan het bewerken bent. Een link in je biografie staat professioneel en compleet, vergeet deze dus zeker niet!

6. Linktree in je Instagram biografie

Op Instagram kun je slechts één link delen in je biografie. Ben je actief op meerdere platformen? Of wil je je bezoekers graag meer laten zien dan alleen je website? Dan is Linktree een handige oplossing! Linktree is een tool waarmee je meerdere links op één pagina kunt verzamelen en delen via één URL.

Linktree instagram biografie

Instagram biografie voorbeelden

Hieronder hebben we wat voorbeelden toegevoegd van bio’s op Instagram, waar je inspiratie van kunt opdoen.

Biografie Instagram
Instagram biografie M&B
Instagram biografie vb
Myjewellery-biografie-

Aan de slag!

Zoals je ziet is het eigenlijk vrij simpel en super belangrijk om een goede Instagram biografie te maken. Wil je meer leren over hoe je Instagram het beste kunt inzetten? Volg dan een Instagram training. Op deze manier haal jij nog meer waarde uit dit kanaal. Zien we je snel? 😉

Dikke apengroet uit de jungle!

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meraux de Schutter

Meraux de Schutter

Energieke marketeer met kennis over de laatste trends in een snel veranderende social media wereld! Ik train graag en heb al veel organisaties mogen helpen met trainingen die varieren van algemeen social media training tot aan LinkedIN Sales navigator of Instagram.

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief