Leer alles over social media door onze specialisten, ofwel vakidioten Training aanvragen

Bio Instagram: alles over een perfecte Instagram biografie

Instagram biografie

Inhoudsopgave

Je Instagram profiel is dé nieuwe homepage van je business. Je biografie is het eerste wat Instagram gebruikers zien van jou. Je moet het zien als je digitale visitekaartje en je wil ook dat je visitekaartje er goed uit ziet toch? Een goede biografie helpt je om meer volgers aan te trekken, omdat je zo profielbezoekers om kunt zetten naar volgers of klanten. Ben jij klaar om een goede Instagram biografie te maken? Lees dan snel verder!

Wat is een bio op Instagram?

We zeiden net al dat een biografie, ook wel bio genoemd veel wegheeft van het visitekaartje. De kracht van een visitekaartje is dat het essentiële gegevens bevat; wie je bent, wat je doet en jouw contact gegevens overzichtelijk. En dat allemaal in een mooi jasje.

Een Instagram biografie is eigenlijk precies hetzelfde. Een biografie is vaak het eerste wat nieuwe pagina bezoekers zien en we weten allemaal, een eerste indruk maak je maar één keer! Daarom is voor Instagram Marketing van belang om een krachtige biografie te hebben staan met alle informatie.

Hieronder een voorbeeld van onze eigen biografie, we nemen je stap voor stap mee hoe jij je biografie goed inricht. Je bio start bij je volledige naam, in dit geval ‘Monkeys & Bananas’ en eindigt bij je adresgegevens ‘Nijverheidssingel 315, Breda’.

Bio Instagram

Hoe maak ik een goede Instagram bio?

Een Instagram biografie bestaat uit een aantal onderwerpen:

  • Een titel, dit is de naam van je bedrijf – Monkeys and Bananas
  • Tekst en informatie, de beschrijving van jouw bedrijf – Online marketing ondersteuning door talenten
  • Call-to-action en hashtags, een call-to-action is een gewenste actie die je je volgers of pagina bezoekers wil laten doen en een hashtag kan je gebruiken om alle posts die zijn geplaatst over jou te vinden. – Bellen of contact opnemen via onze monkeyphone of jungle mail 😉
  • Je bedrijfsgegevens, dit zijn je adresgegevens en telefoonnummer – info@monkeysandbananas.nl en ons telefoonnummer
  • Een link in je biografie, dit is de link naar je website – www.monkeysandbananas.nl of de website waarvan jij momenteel wil dat bezoekers deze bekijken
  • Je branche toevoegen, dit kan je toevoegen wanneer je een professioneel account hebt – reclame/marketing

We nemen deze onderwerpen uitgebreid met je door!

Instagram bio tekst

Er zijn een aantal elementen van belang in een Instagram biografie. Denk aan een titel, een beschrijving van jouw bedrijf en aanvullende bedrijfsgegevens. Heb je deze zaken ingevuld? Dan zijn er nog steeds een aantal elementen die zorgen voor een verbeterde bio. Ontdek hieronder alle zaken!

Titel in Instagram biografie

Bovenaan je biografie zet je een titel neer. Normaal gesproken heeft Instagram jouw naam ingevuld maar dit kan je ook aanpassen. Je kunt hier je bedrijfsnaam neerzetten of misschien wel je expertise. Je kunt dus bepaalde trefwoorden gebruiken zodat mensen je kunnen vinden tussen de zoekresultaten. In het voorbeeld hieronder hebben wij gekozen voor ‘Monkeys & Bananas’.

Beschrijving van jouw bedrijf

In het vakje ‘bio’ zet je een beschrijving van je bedrijf neer. Denk aan je core business en wat je visie is, probeer dit in je biografie te verwerken.

Nog een aantal tips:

  1. Gebruik de trefwoorden waar je bedrijf om bekend staat. Zo kan een bezoeker meteen zien wat voor bedrijf je voortzet. Verplaats jezelf in de bezoeker en gebruik dan de juiste trefwoorden die de aandacht van de bezoeker trekt. Deze trefwoorden verwerk je in de bio.
  2. Houd je bio overzichtelijk. Probeer echt alleen de belangrijkste punten te pakken, zo weten bezoekers meteen wat je bedrijf inhoudt.
  3. Gebruik emoticons. Een beeld spreekt beter dan 100 woorden toch? Gebruik dit in je voordeel! Daarnaast kijken je hersenen eerder naar visuele aspecten dan naar woorden ;).
  4. Naar andere instagram pagina’s verwijzen, wij doen dit door middel van @stichtingkletsmajoor.

Oh ja, het is niet gemakkelijk om je bedrijf samen te vatten in maximaal 150 tekens, maar probeer de essentiële elementen erin te verwerken. Probeer verschillende dingen en kijk wat het beste bij jouw bedrijf past.

Call-to-cation en hashtags

Een call-to-action is dus een bepaalde actie, waarvan jij wil dat je pagina bezoekers deze uitvoeren. Het is bewezen dat call-to-actions effectief zijn, vaak weten bezoekers niet echt waar ze naar op zoek zijn. Doordat jij een actie voorstelt, zijn bezoekers sneller geneigd om deze actie daadwerkelijk uit te voeren. Dit is dus een handige en effectieve toevoeging aan je biografie!

Daarnaast hebben we hashtags, hashtags zijn ideaal om gevonden te worden. Niet alleen voor je klanten, maar ook voor jezelf. instax doet dit heel slim, zij willen dat mensen #instaxer gebruiken, wanneer mensen iets plaatsen dat te maken heeft met instax. Wanneer we #instaxer zoeken, vinden we dan alleen maar posts met een instax camera erin. Ideaal! Zo weten mensen meteen welke associatie ze kunnen maken met je merk maar ook hoe anderen erover denken!

Invullen van bedrijfsgegevens

Maak het eenvoudig voor bezoekers om contact met je op te nemen. Dit doe je door je e-mailadres, telefoonnummer en adres toe te voegen. Als een bezoeker via mobiel op jouw profiel kijkt, verschijnt daar een button met ‘contact’. Zodra hierop wordt geklikt, verschijnt er een optie om contact op te nemen via mobiel of e-mailadres.

Een link in je biografie zorgt ervoor dat mensen snel en gemakkelijk op je website of de pagina waarnaar je wil linken, bezoeken. Je ziet vaak dat mensen verwijzen naar ‘link in bio’ dit is dan precies wat ze bedoelen. Je link voeg je toe bij ‘website’ wanneer je je profiel aan het bewerken bent. Een link in je biografie staat professioneel en compleet, vergeet deze dus zeker niet!

Biografie Instagram voorbeelden

Hieronder hebben we wat voorbeelden toegevoegd van bio’s op Instagram, waar je inspiratie van kunt opdoen.

Biografie Instagram
Bio Instagram
Instagram biografie vb
Instagram biografie voorbeeld

Instagram biografie: aan de slag!

Zoals je ziet is het eigenlijk vrij simpel en super belangrijk om een goede Instagram biografie te maken. Wil je meer leren over hoe je Instagram het beste kunt inzetten? Volg dan een Instagram training. Op deze manier haal jij nog meer waarde uit dit kanaal. Zien we je snel? 😉

Dikke apengroet uit de jungle!

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meraux de Schutter

Meraux de Schutter

Energieke marketeer met kennis over de laatste trends in een snel veranderende social media wereld! Ik train graag en heb al veel organisaties mogen helpen met trainingen die varieren van algemeen social media training tot aan LinkedIN Sales navigator of Instagram.
instagram training cursus workshop​

Instagram training

Leer het van onze specialisten (ofwel vakidioten)

In onze Instagram training ga je met een van onze Instagram professionals praktisch aan de slag. Zij vertellen je over alle trends, ontwikkelingen en nog belangrijker: het praktisch gebruik van Instagram. Dat alles aan de hand van jouw eigen accounts, zodat jij jouw doelgroep weet te bereiken.

Recente berichten

Ontdek meer over

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief