Leer alles over social media door onze specialisten, ofwel vakidioten Training aanvragen

Instagram Shopping: alles over een shop op Instagram

instagram shopping

Inhoudsopgave

Instagram is één van de belangrijkste platformen als het gaat om producten onder de aandacht brengen bij je doelgroep. Heb jij een webshop en wil je via Instagram producten verkopen? Dat kan nu met Instagram shopping! Start vandaag nog met het inrichten of optimaliseren van jouw Instagram shop. In deze blog nemen we je mee door de Instagram shop!

Wat is Instagram shopping?

Instagram shopping is een tool die het mogelijk maakt om je producten onder de aandacht te brengen en te verkopen. Zo hoef je nooit meer te verwijzen naar de welbekende ‘Link in Bio’, maar kan je gebruikers rechtstreeks naar een product verwijzen. Dat doe je door producten te koppelen aan je content met een product tag. En voilà, shoppen maar. Een onderdeel dat zeker van belang kan zijn voor Instagram Marketing!

Instagram Shopping voor bedrijven

Het inzetten van Instagram Shopping is een echte must voor webshops. Je webshop krijgt namelijk de unieke kans om producten direct te laten zien in posts. Gebruikers kunnen tijdens het scrollen al je producten bekijken en het direct via jouw website bestellen. Alles zonder Instagram te verlaten, makkelijker kan het eigenlijk niet!

Instagram heeft zelfs een apart shopping overzicht voor iedere gebruiker. Het voordeel hiervan is dat ook niet volgers in aanraking kunnen komen met jouw merk. Hierdoor is het ook mogelijk om nieuwe klanten aan je te binden of kennis te laten maken met jouw bedrijf.

Instagram Shopping winkel

Door gebruik te maken van authentieke content valt het niet gelijk op dat verkopen het doel is. Op een relatief eenvoudige manier kan er veel meer verteld worden met een foto, zo kan er ingespeeld worden op de merkidentiteit en doelgroep.

Shop Instagram: alle functies op een rijtje

Instagram shopping kent veel verschillende functies. Om je een beetje wegwijs te maken in de Instagram shop nemen we graag de functies even met je door:

1. De product tag

De meest belangrijke functie binnen Instagram shopping is de product tag. Dit is de functie waarmee een product aan je website wordt gekoppeld. Je plaatst de product tag op het item wat je verkoopt. Als een gebruiker hier op klikt komt deze direct terecht op de productpagina.

Op de product tag kan geklikt worden. Deze popt-up als er op de afbeelding geklikt wordt. Dit werkt hetzelfde als met personen die getagd zijn.

2. Productpagina

De productpagina op Instagram kun je goed vergelijken met een productpagina van je webshop. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat hier de prijs, de beschrijving en de productdetails zijn ingevuld. Dit is namelijk de informatie die een klant ziet voor hij of zij een vervolgstap neemt.

3. Bekijken op de website

Op de productpagina staat ook een knop met ‘Bekijken op website’. Dit is de knop die je gelijk naar de productpagina van je website stuurt. Let op dit is een instant page, je blijft dus wel binnen de Instagram app. Klanten krijgen hier de mogelijkheid om te bestellen of andere producten op je webshop te bekijken.

4. Opslaan op verlanglijstje

Net als op vele webshops is het ook in de Instagram shop mogelijk om artikelen op te slaan op een wishlist. Een overzicht van je verlanglijstje vind je op je persoonlijke shopping tab. Daarnaast kun je een artikel ook versturen via DM, zo kan je nog even om een second opinion vragen als je twijfelt! 😉

5. Shopping tab

Ieder Instagram-account heeft een eigen shopping tabblad. Dit is de plek waar gebruikers in contact kunnen komen met (nieuwe) merken, producten of keuzes van redacteuren. Deze content is speciaal uitgezocht en is verschillend voor iedere gebruiker.

6. Bladeren

Wanneer je op de ‘homepage’ bent van een Instagram shop is er de functie om te bladeren. Dit is een drop down menu, hierin staan de opties om te filteren op producten, collecties of bijvoorbeeld de uitverkoop. Misschien goed om collecties nog even extra toe te lichten, dit kan je zien als thema’s. Zoals nieuwe artikelen, cadeau’s of bijvoorbeeld trends.

7. Zoeken

Als je in een winkel bent van een bedrijf is het mogelijk om te zoeken op producten. Zo kan er gezocht worden op namen van producten, maar ook op soorten producten. Daarnaast is het ook mogelijk om te sorteren en filteren op producten. Dit zijn alleen geen hele uitgebreide filters, want ze zijn voor iedere Instagram shop hetzelfde.

8. Live shopping Instagram

shopping is het ouderwetse TV-winkelen, maar dan in een nieuw jasje. Show al je producten tijdens een live sessie en communiceer met je fans. Tijdens de live video krijgen gebruikers de mogelijkheid om af te rekenen. Ideaal voor product launches bijvoorbeeld! Er zit voor nu alleen een klein maar aan. Live shopping is alleen nog maar beschikbaar in Amerika, we moeten nog even geduld hebben, maar zeker het wachten waard wat ons betreft!

Instagram shopping instellen: hoe ga ik aan de slag?

Een Instagram shop kan van toegevoegde waarde zijn voor je webshop. Wil jij starten met Instagram shopping? Dan moet je Facebookpagina en Instagram account aan een aantal voorwaarde voldoen:

  • Je producten moeten rechtstreeks te bestellen zijn via je website. (Webshop)
  • Je moet gevestigd zijn in een ondersteunde markt.
  • Je moet laten zien dat je betrouwbaar bent
  • Je moet nauwkeurige informatie opgeven en de effectieve methode volgen.

Weten wat bovenstaande eisen allemaal inhouden? Je leest het hier.
Voldoe je aan bovenstaande voorwaarde? Dan ben je klaar om te beginnen met het inrichten van je Instagram Shop!

Stap 1: Ga naar Handelsbeheer in de business manager van Facebook

Om te kunnen beginnen met Instagram shopping zal eerst je winkel toegevoegd moeten worden in het handelsbeheer dit doe je via de business manager. Om bij de business manager van Facebook te komen ga je naar business.facebook.com. Hier log je in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens zul je een menu te zien krijgen aan de linker kant. Door op alle tools te klikken, krijg je de mogelijkheid om naar handel te gaan. Je zit nu in handelsbeheer.

Stap 2: Winkel toevoegen

Op de overzichtspagina krijg je de mogelijkheid om een winkel aan te maken. Wanneer je al in het bezit van winkels bent dan zullen deze hier bijstaan. Hier wordt het mogelijk om in te stellen hoe je winkel eruit gaat zien.

Instagram shopping - winkel

Betalingsmethode:
Voor de betalingsmethode kan er een keuze gemaakt worden tussen twee verschillende opties. Dit zijn betalen op andere website (webshop) of betalen met chatberichten (door middel van een betaalverzoek)

Verkoopkanalen:
Maak hier de keuze of je de winkel op Instagram en Facebook wil. Ook is het mogelijk om te kiezen voor maar één van de kanalen.

Website toevoegen:
Bij dit onderdeel kopieer je de URL van je website.

Bezorgadressen toevoegen:
Hier is het mogelijk om te selecteren naar welke landen je wil verzenden. Het is altijd mogelijk om later landen toe te voegen of te verwijderen.

Tot slot krijg je nog een overzicht met welke keuzes je hebt gemaakt. Daarna dien je de winkel in ter beoordeling.

Stap 3: Catalogus toevoegen

Als je winkel is goedgekeurd is het in datzelfde overzicht mogelijk om een catalogus toe te voegen met producten. Een catalogus toevoegen begint altijd met een catalogustype te selecteren. Daarna zijn er drie opties om je catalogus toe te voegen. Productgegevens kunnen geüpload worden door dit handmatig , in een bulk of via je Facebook-pixel te doen. Geef hierna de catalogus een naam en een eigenaar.

Stap 4: Artikelen toevoegen

Als je de catalogus hebt toegevoegd is het natuurlijk altijd mogelijk om nieuwe producten toe te voegen. Dit kun je doen onder het overzicht Catalogus –> Artikelen. Als je een artikel handmatig toevoegt wil Instagram de volgende gegevens weten:

  • Afbeelding
  • Titel
  • Beschrijving
  • Link naar website
  • Prijs (afgeprijsd?)
  • Staat van het artikel
  • Merk
  • Uniek ID (om mensen te kunnen retargeten)
  • Categorie
Instagram shopping -artikel

Stap 5: Verkopen maar

Als je alles hebt ingericht is het tijd om te gaan verkopen! Ga aan de slag om content te maken of voeg de product tags toe aan al bestaande content. En hopelijk krijg jij snel veel verkopen!

Aan de slag met Instagram Shopping

Instagram shopping biedt een unieke kans om je verkopen te verhogen via Instagram. Je krijgt namelijk de ultieme kans om je producten op een makkelijke manier in aanraking te laten komen met je doelgroep. Geef je producten een beleving mee in de foto’s.

Ben jij klaar om te starten met Instagram shopping alleen weet je nog niet hoe? Check dan snel onze Instagram training. En wie weet verkoop jij binnenkort als een speer via Instagram.

Groetjes uit de Jungle! 🐒

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lois

Lois

Enthousiaste en creatieve Social media manager die up to date is met de laatste trends binnen in Social media! Voor meerdere klanten is Loïs dagelijks actief op alle kanalen. Een verandering ziet Loïs dan ook snel. Waar Loïs echt energie van krijgt? Kennis delen! En dat heb je net zelf mogen ervaren! :)
instagram training cursus workshop​

Instagram training

Leer het van onze specialisten (ofwel vakidioten)

In onze Instagram training ga je met een van onze Instagram professionals praktisch aan de slag. Zij vertellen je over alle trends, ontwikkelingen en nog belangrijker: het praktisch gebruik van Instagram. Dat alles aan de hand van jouw eigen accounts, zodat jij jouw doelgroep weet te bereiken.

Recente berichten

Ontdek meer over

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief