Leer alles over social media door onze specialisten, ofwel vakidioten Training aanvragen

Hoe maak en promoot je op de juiste manier LinkedIn Events?

linkedin events

Inhoudsopgave

Houden jullie wel eens seminars, brainstorms of andere online evenementen en wil je een breed publiek aanspreken? Gebruik LinkedIn Events!

LinkedIn Events is de tool op LinkedIn om events die jij host als bedrijf onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit is erg gemakkelijk en je bereikt altijd het juiste publiek. Wil je meer weten over deze functie binnen LinkedIn Marketing? Blijf lezen!

Wat zijn LinkedIn Events?

LinkedIn Events zijn online seminars, workshops en meetups die je via LinkedIn onder de aandacht van je doelgroep kunt brengen.

Je kunt als bedrijf of persoon LinkedIn Events hosten en promoten via LinkedIn. LinkedIn gebruikers kunnen daaraan deelnemen om hun netwerk, bedrijf of skills te verbeteren. Dit is een unieke manier om als bedrijf of persoon in contact te komen en waarde te bieden aan je doelgroep.

Wat voor soort LinkedIn Events zijn er?

Voorheen was er de keuze om een LinkedIn Event openbaar te maken of privé te houden. Die optie is echter weggehaald door LinkedIn. Dat betekent dat iedereen het evenement kan vinden en iedereen kan tijdens en na het evenement de inhoud ervan bekijken.

1. Online event

Lange tijd was online meekijken de enige optie om een evenement bij te wonen. Hoe frustrerend het ook was, een online evenement heeft ook zijn voordelen. Zo kun je bij ziekte of blessure toch aanwezig zijn en hoef je geen belangrijke informatie te missen. Voor de ‘digital nomads’ onder ons, is een online evenement ook ideaal. Zo kunnen ze gewoon een evenement bijwonen ook al bevinden ze zich op dat moment op een ander continent. Daarom heeft LinkedIn ervoor gekozen om deze optie beschikbaar te houden.

LinkedIn live is een handige tool om hiervoor te gebruiken. Het stelt je in staat om een liveshow te creëren wat voor iedereen te volgen is.

2. Event op kantoor

Als je toch meer te porren bent voor een fysiek evenement omdat je bijvoorbeeld veel waarde hecht aan sociaal contact dan heb je gelukkig weer de mogelijkheid om deze te organiseren. Het is dan natuurlijk wel noodzakelijk dat je een geschikte ruimte beschikbaar hebt om een grote groep mensen te kunnen ontvangen.

Hoe maak je een LinkedIn Event aan op desktop?

Stap 1: Maak een event aan

Klik naast ‘Evenementen’ op het plusje om een nieuw evenement aan te maken.

LinkedIn Event - Evenement aanmaken

Stap 2: Kies het type evenement

Het was lange tijd niet mogelijk om fysieke evenementen bij te wonen maar dat is gelukkig, op moment van schrijven, weer mogelijk. Daarom geeft LinkedIn je de mogelijkheid om te kiezen tussen een online evenement of een evenement op kantoor.

LinkedIn Event - Soort evenement kiezen

Stap 3: Voeg een coverafbeelding toe

Een coverafbeelding bij je evenement zorgt voor een professionele uitstraling. Het is dan ook aan te raden om dit niet achter wegen te laten maar voor een geschikte coverafbeelding te zorgen. Deze is eenvoudig toe te voegen door ‘Coverafbeelding uploaden’ te selecteren, waarna je gevraagd wordt om een afbeelding toe te voegen vanaf je pc.

LinkedIn Event - Coverafbeelding

Stap 4: Vul de benodigde informatie in

Om een event aan te kunnen maken moet je bepaalde gegevens verplicht invullen. De begindatum en -tijd zijn, naast de titel, voor beide soorten evenementen vereist. Mocht je voor een fysiek evenement gekozen hebben dan ben je ook verplicht om het adres te benoemen. Verder kun je een einddatum en -tijd aangeven, een beschrijving invullen en een externe link geven voor mensen die online mee willen kijken. Je kunt ook connecties toevoegen als gastsprekers. Bevestigde sprekers worden weergegeven in het onderdeel ‘Details van het evenement’.

LinkedIn Event - Volgende

Stap 5: Deel het evenement op je tijdlijn

Nadat alle info ingevuld is, is het tijd om het evenement te delen. Nadat je op ‘volgende’ hebt geklikt, krijg je de optie om een mooi bericht bij het evenement te schrijven zodat de mensen die het bericht lezen, weten voor wie is en wat het inhoudt.

LinkedIn Event - Plaatsen

Hoe maak je een LinkedIn Event aan op mobiel?

Stap 1: Maak een event aan

Tik op je profielfoto en selecteer daarna ‘Evenement maken’.

Stap 2: Kies het type evenement

Je kunt hier, net zoals op desktop, kiezen tussen twee soorten evenementen. Namelijk ‘online’ of ‘op kantoor’.

LinkedIn Event Mobiel - Event

Stap 3: Voeg een coverafbeelding toe

Tik op de afbeelding om deze te vervangen. Een mooie coverafbeelding zorgt voor een professionele uitstraling. Het is dan ook zeker aan te raden om deze toe te voegen.

LinkedIn Event Mobiel - Omslagfoto

Stap 4: Vul de benodigde informatie in

Je kunt hier dezelfde informatie invullen als op desktop. Denk hierbij dus aan de datum en tijd, locatie, eventuele gastsprekers en of het een online of evenement op kantoor is. Datum en tijd aanpassen doe je door op het balkje van ‘Datum en tijd’ te tikken. Vervolgens verschijnt een apart menu waar je alles naar wens kan invullen. Tik daarna op ‘Opslaan’ om weer terug te keren naar het vorige scherm.

Stap 5: Deel het evenement op je tijdlijn

Als alles naar wens is ingevuld heb je de kans om een mooi berichtje bij het evenement te typen waarna je op ‘Plaatsen’ kunt tikken om het bericht te delen op je tijdlijn.

LinkedIn Event promoten

Er zijn een aantal simpele stappen die je kunt zetten om meer awareness te creëren voor je evenement. Het uitvoeren van deze stappen kost niet veel tijd maar kan er toch voor zorgen dat je evenement aanzienlijk meer bekeken en/of bezocht wordt.

1. Plan het evenement van tevoren in

Zorg ervoor dat je minsten 2 tot 4 weken van tevoren je evenement gedeeld hebt. Dit geeft je meer tijd om je evenement te promoten op via LinkedIn maar ook via andere kanalen.

2. Nodig connecties uit

Je hebt de mogelijkheid om connecties persoonlijk uit te nodigen. De uitnodiging zal bij de connecties op dezelfde manier binnenkomen als een connectieverzoek. Deelnemers van het evenement hebben ook de mogelijkheid om connecties uit te nodigen. Als je de mensen nadrukkelijk meegeeft om dit ook te doen, kan het aantal deelnemers explosief groeien.

3. Plaats berichten binnen het evenement

Zorg ervoor dat je regelmatig een bericht plaats binnen het evenement. Zo houd je de deelnemers warm en zullen ze er vaker aan herinnerd worden dat ze nog connecties kunnen uitnodigen.

4. Gebruik Event Ads

Mocht je het evenement delen als bedrijfspagina dan heb je mogelijkheid om je evenement te promoten middels het gebruik van Event Ads. Hiervoor dien je wel toegang te hebben tot de administrator opties van het bedrijfsaccount. Met Event Ads kun je een door jou bepaalde doelgroep beter bereiken waardoor het evenement mogelijk meer bekeken en/of bezocht gaat worden.

Soorten rollen voor LinkedIn Events

Wanneer je een LinkedIn Event host, heb je verschillende rollen die je kunt toewijzen aan gebruikers. We leggen uit hoe het zit.

1. Organizer

Als organizer of organisator ben jij de host van het event. Jij maakt het event aan en beslist wie er spreekt of spreken. Als organizer kun je namelijk sprekers ‘aanmelden’. Daarnaast kun je ook genodigden toevoegen. Je kunt een Event aanmaken wanneer je een persoonlijke LinkedIn pagina hebt of wanneer je een bedrijfspagina hebt. Let er wel op, als je het met een bedrijfspagina doet, moet jij de admin of eigenaar van de pagina zijn.

Wanneer de organizer het event eenmaal heeft aangemaakt, kun je deze niet meer veranderen. Je kunt als organisator altijd alle details van je event bewerken. Wanneer er bewerkingen worden gemaakt zullen de aanwezigen op de hoogte worden gebracht.

Als organizer kun je altijd een gebruiker zijn of haar uitnodiging intrekken of de gebruiker verwijderen.

2. Attendee

Oftewel, aanwezigen. Dit is een LinkedIn gebruiker die de uitnodiging van de organizer heeft geaccepteerd en het event kan bijwonen.

Wanneer je als aanwezigen een uitnodiging hebt geaccepteerd van het event, kun je alle gebruikers zien die aanwezig zullen zijn. Voor aanwezigen is dit een ideale plek om alvast wat connecties te maken met mensen die op het evenement aanwezig zullen zijn! 😉

Zelf aan de slag met LinkedIn Events

LinkedIn is natuurlijk een ideale plek om in contact te komen met je doelgroep en je bedrijf op een professionele wijze onder de aandacht te brengen. Daarom is LinkedIn Events een hele toffe aanvulling om nog meer waarde te bieden aan je doelgroep!

Wil je meer weten over LinkedIn of LinkedIn events? We helpen je graag in een van onze LinkedIn trainingen.

Tot snel? Dikke apengroet uit de jungle ;).

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jesse van der Meijden

Jesse van der Meijden

Jesse haalt voldoening uit het overbrengen van informatie aan lezers, ook als zij niet thuis zijn in het onderwerp. Zelf gebruikt hij dagelijks Instagram, Facebook en LinkedIn. Hij is op de hoogte van de nieuwste functies en wil weten hoe het in elkaar zit. Met die opgedane kennis kan hij zijn lezers informeren en adviseren, zodat zij zich beter kunnen redden in de voor hen (on)bekende wereld.
linkedin training cursus workshop​

LinkedIn training

Leer het van onze specialisten (ofwel vakidioten)

Onze LinkedIn training helpt jullie bedrijf of organisatie om de juiste doelgroep te bereiken. Dit wordt gedaan met behulp van krachtige berichten waarbij je handig gebruikmaakt van het algoritme. Met onze LinkedIn training gaan wij direct praktisch aan de slag met het optimaliseren van jullie accounts.

Recente berichten

Ontdek meer over

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief