Ik denk dat ieder bedrijf met een gezonde groeiambitie altijd op zoek is naar manieren om New Business binnen te halen. LinkedIn Sales Navigator is een super krachtige en effectieve tool voor het benaderen van prospect en leads. Dit kan dus zeker niet ontbreken bij LinkedIn Marketing!
New Business en LinkedIn, hoe werkt het?
In het kort. Met LinkedIn Sales Navigator stel je in eerste instantie een interessante prospectlijst samen, binnen LinkedIn leads genoemd. Een lijst van bedrijven of personen waarmee jij graag in contact zou komen.
LinkedIn geeft daarbij op basis van jouw voorkeuren suggesties van vergelijkbare profielen van interessante bedrijven en personen die jij misschien nog niet kent. Zorg er voor dat deze prospectlijst niet te lang wordt, ongeveer 100 tot 150 personen.
Volgen van een interessant LinkedIn Profiel
Met LinkedIn Sales Navigator ga jij de profielen in je prospectlijst ongemerkt volgen met als doel om op het juiste moment contact te maken. Doordat je ziet wat de profielen die je volgt ‘leuk’ vinden, welke artikelen zij delen en op welke berichten zij actief reageren krijg jij een goed beeld van wat er ‘leeft’ binnen deze organisatie. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om ‘later’ met een persoonlijke boodschap én op het juiste moment in te haken op een actualiteit.
‘Later’ omdat wij van mening zijn dat je beter eerst subtiel in beeld kunt komen bij een prospect zodat het meer vertrouwd voelt op het moment dat jij deze actief benadert. De prospect heeft dan al bij het zien van jouw naam een gevoel van herkenning.
Denk bij subtiel onder de aandacht komen eens aan om een aantal keren een bericht van hem of haar te ‘liken’ een reactie te plaatsen of een relevante connectie te taggen in een LinkedIn post. Het doel is waarde te creëren, nieuwsgierigheid op te wekken en online een zaadje te planten in het hoofd van je prospects.
Do’s en dont’s in een persoonlijke boodschap
Ik krijg nog steeds vaak overduidelijk copy-paste berichten binnen in mijn LinkedIn berichten inbox. Deze negeer ik bijna op de automatisch-piloot en al helemaal als iemand dit doet in de vorm van een uitnodiging om te ‘connecten’ of om simpel iets te verkopen. Misschien wel mijn belangrijkste punt, heb geduld. Stuur pas een persoonlijke boodschap via een Inmail als deze écht relevant is.
Besteed echt aandacht aan je bericht. Kijk of je gemeenschappelijke connecties of activiteiten kunt benoemen en kies een sterke onderwerpregel voor je LinkedIn bericht. Grote kans op een positieve reactie. Mocht je geen reactie krijgen kun je het na verloop van tijd alsnog een keer proberen.
Training LinkedIn Sales Navigator
Mocht je nu meer willen weten over de mogelijkheden is een Linkedin Sales Navigator training een perfecte oplossing! Tijdens deze training leer jij hoe je social selling inzet als onderdeel van je New Business strategie. Inclusief praktische uitleg van de functionaliteiten die de Sales Navigator aanbiedt!