Pinterest Ads: hoe werkt en wat kost adverteren?

Pinterest Ads

Inhoudsopgave

Pinterest is hét platform waarop je gebruikers kunt inspireren. Op dit platform verzamel jij al je favoriete plaatjes, van babykamer ideeën tot reisinspiratie, geordend op jouw eigen aangemaakte borden. Pinterest is een platform waarop ‘je niet stoort, maar inspireert’. Daarom is dit een ideaal platform om te adverteren. Wil jij gebruikers ook inspireren door middel van advertenties? We leggen je uit hoe je Pinterest Ads kunt inzetten!

Pinterest Ads: dé gids met alle mogelijkheden!

Misschien lees je deze blog nu en denk je ‘huh, wat is Pinterest eigenlijk?’ Lees dan eerst onze complete gids over Pinterest. Wie weet is dit het platform om jouw bedrijf te laten shinen. Pinterest gaat over het pinnen van beelden die jouw aanspreken. Je bent als gebruiker op Pinterest op zoek naar inspiratie over uiteenlopende onderwerpen. Als bedrijf kun je hier natuurlijk van profiteren door Pinterest Ads te gebruiken.

Pinterest Ads kunnen ingezet worden om verschillende doelen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bewustwording creëren 
  • Overwegingen 
  • Conversies verhogen en stimuleren
  • Offline verkoop stimuleren

Adverteren op Pinterest, hoe doe je dat? 

Stap 1) Maak een persoonlijk Pinterest account aan

Je zakelijke Pinterest account is gelinkt aan je persoonlijke account. Zorg ervoor dat je daarom een account hebt aangemaakt via het registratieformulier van Pinterest. Zorg dat je alles goed invult: je naam, profiel, biografie en misschien zelfs een profielfoto.

Account aanmaken op Pinterest

Stap 2) Koppel je persoonlijk account aan je business account

Dit klinkt als een lastige stap, maar het gaat heel simpel. Ga naar de koppelpagina van Pinterest. Hierdoor kom je op de pagina waar je jouw bedrijfsaccount kunt inrichten. Volg daar onderstaande stappen:

  • Voer op deze pagina je bedrijfsnaam in
  • Je website (als je die hebt). Pinterest linkt namelijk al je Pins door aan je website. Dit is ideaal voor het genereren van verkeer en zichtbaarheid voor je website
  • Daarnaast vul je jouw land/regio en je taal in
business account pinterest

Stap 3) Tik ‘volgende’ en beschrijf je bedrijf

  • Waar richt jouw merk zich op? Hier heb je keuze uit verschillende opties. Kies de meest relevante voor jou.
  • Vervolgens vraagt Pinterest wat je doelen zijn. Kies er maximaal drie. Overigens kun je dit ten alle tijden veranderen, dus geen keuzestress.
  • Waar richt je bedrijf zich op? Ben je bijvoorbeeld een influencer of blogger? Zo kan Pinterest de juiste content voorschotelen aan mogelijke klanten of geïnteresseerde Pinterest gebruikers.
Doelgroep beschrijven voor Pinterest Ads

Stap 4) Wel zichtbaar zijn, maar niet adverteren? Jouw keuze!

Tik op ‘volgende’. Het kan zijn dat je gewoon zichtbaar wil zijn op Pinterest, maar (nog) niet wil adverteren. Geen probleem! Kies hier de optie waarbij je je het meest comfortabel voelt. 

Pinterest Ads

Stap 5) Doel instellen van Pinterest account

Tik op ‘volgende’ en kies wat jij wil doen om zichtbaar te worden op Pinterest. 

Doel instellen van Pinterest account

Stap 6) Verken jouw zakelijke Pinterest Hub

Nu je een Pinterest Business/zakelijk account hebt gemaakt, kun je jouw hub verkennen. Je kunt je statistieken inzien (die je waarschijnlijk nog niet hebt aangezien je net begint met Pinterest), je ziet jouw pins en je kunt advertenties aanmaken. Kortom, alle tools zijn aanwezig om jouw bedrijf te laten shinen op Pinterest.

Zakelijke hub Pinterest

 

Stap 7) Maak jouw eerste Pin

Nu je jouw Pinterest business/zakelijke account hebt aangemaakt, is het zaak om content te maken. Dus aan de slag met je eerste pin! We helpen je een handje met wat praktische tips hieronder.

Hét stappenplan voor het maken van een Pin

  1. Ga naar jouw zakelijke account en tik op ‘Maken’ links bovenin.
  2. Druk op ‘Pin maken’.
  3. Vervolgens kom je op een pagina waar jij je Pin kunt maken.
  4. Voeg je titel toe bij je Pin. Een relevante titel is belangrijk aangezien er op Pinterest gezocht wordt op de objecten in de foto’s van de Pin en tekst.
  5. Vertel daarna waar je pin over gaat. Geef hierbij een duidelijke beschrijving. Geen hele boekwerken, maar een duidelijke en aantrekkelijke beschrijving van je pin. Laat een beetje over aan de ‘nieuwsgierigheid’ van mensen, waardoor ze doorklikken naar je website
  6. Deze link moet je overigens toevoegen aan de foto zelf. Zo komen gebruikers altijd op de goede pagina terecht. Wanneer je je Pin maakt, zie je meteen waar je de juiste link naar jouw website, blog of iets anders kunt toevoegen.
  7. Voeg je visual, foto of video toe. Het toevoegen van een video is een nieuwe functie van Pinterest.
  8. Wil je meer Pins tegelijk maken? Klik dan op het plusje links bovenin. Mega efficiënt!
  9. Je kunt ook verschillende afbeeldingen in een Pin plaatsen of je Pin bewerken. Dit doe je door een foto, video of visual toe te voegen aan je Pin en vervolgens op het potloodje te drukken
  10. Het potloodje geef je de optie om tekst toe te voegen, afmetingen te veranderen of je logo op de Pin te plaatsen

Praktische tips voor het maken van een Pin

  • Pinterest is helemaal gericht op het visuele aspect. Zorg dus dat je beelden jouw doelgroep aanspreken.
  • Hashtags hebben sinds de update van 2020 geen nut meer. Gebruikers zoeken op tekst en beelden, dus hashtags hebben niet de impact die ze hebben op bijvoorbeeld Instagram.
  • Zorg dat je beelden van goede kwaliteit zijn.
  • Edit je foto zo min mogelijk. Authentieke content spreekt ons (als social media gebruikers) het meeste aan.
  • Krijg zelf inspiratie voor Pins door relevante bedrijven of onderwerpen te volgen.
  • Wanneer je tekst bij je Pin schrijft, bedenk dan ‘wat vindt mijn doelgroep interessant?’. Hou het bij een kernboodschap, zeker omdat gebruikers maar een klein stukje tekst zien bij je Pin.

Hoe maak je een Ad op Pinterest en wat kost het?

Op Pinterest kun je ook adverteren als bedrijf. Je geeft aan, wanneer je een bedrijfsaccount maakt, wat je doel is met Pinterest. Aan de hand van dit antwoord, wordt jouw Pinterest Ad strategie afgestemd. Daarnaast zijn er verschillende formaten, campagnes en advertentie opties. Hieronder laten wij zien hoe het werkt!

Stappenplan voor het maken van Pinterest Ads

  1. Op je business hub/account, klik je op ‘maken’. Hierna klik je op ‘advertentie’.
  2. Vervolgens kies je een Pin die je wil laten zien aan je doelgroep. Dit kan een Pin zijn die je al gemaakt hebt of juist een nieuwe.
  3. Vervolgens vul je je budget en de duur van je advertentie in.
  4. Vergeet niet je URL achter de pin te zetten. Hierdoor kunnen gebruikers van Pinterest direct op jouw website komen.
  5. Pinterest zorgt er zelf al voor dat jouw Ad bij de goede mensen terecht komt, maar je kan zelf ook zorgen voor een betere zichtbaarheid. Zorg dat je de leeftijd, geografische gegevens, geslacht en taal invult zodat jouw Pin bij de juiste mensen komt.
  6. Daarnaast kan je nog specifieke zoekwoorden toevoegen, zodat jouw doelgroep je Pin nóg beter kunt vinden.

Verschillende types Pinterest Ads

Promoted Pins
Deze Pins onderscheiden je niet van een ‘normale’ Pin. Deze Pins zijn alleen ‘geboost’ waardoor ze een ‘Promoted’ label hebben, maar deze Pins kan je gewoon aan je borden toevoegen.
Carrousels
Dit zijn Pins met verschillende foto’s. Hier kunnen Pinterest gebruikers doorheen scrollen. Mensen zijn benieuwd wat de ‘volgende’ foto is en scrollen daardoor sneller door in de Carrousel.
Promoted Video Pins
Dit zijn video’s die brand awareness creëren. Video’s beginnen al te spelen wanneer een gebruiker 50% van de video ziet op zijn of haar timeline.
Overig
Daarnaast heb je nog Pins waarin het downloaden van een app gepromoot wordt of het kopen van kledingstukken.

Wat kost adverteren op Pinterest?

Op Pinterest zitten er minimum bedragen aan het adverteren, maar je mag zelf een maximum bedrag invullen. Dit betekent dat het best flexibel is. Ook zitten er verschillen in de kosten qua doelen en formaten. Denk aan video’s of pins.

Pinterest Ads: jouw bedrijf meer zichtbaar maken?

Pinterest is een medium om gebruikers te inspireren en heeft daarom ook een fijn ‘Ad karakter’. Dus ga jij jouw bedrijf zichtbaar maken op Pinterest? We zijn benieuwd! Dikke apengroet uit de jungle!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Eva Ubben

Eva Ubben

Enthousiaste, energieke en creatieve online marketeer. Gespecialiseerd in het overbrengen van kennis door letters en visuals. Eva haar expertise ligt op het gebied van Pinterest, Instagram en LinkedIn. Zij kijkt met een frisse blik naar organisaties, werkt nieuwe marketing concepten uit en zet in op het laten groeien van bedrijven. Daar wordt Eva blij van!

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!