Snapchat filters: dit zijn alle mogelijkheden voor bedrijven!

Snapchat filters maken geofilter locatie filter

Inhoudsopgave

Snapchat is een populair platforum onder generatie Z. Het is een platform van de snelle, visuele en creatieve communicatie. Creatief zei je? Ja! Je kan op Snapchat namelijk je Snap helemaal ‘opmaken’ met verschillende visuele aspecten: van Gifjes tot aan filters. In deze blog gaan we het hebben over Snapchat filters. Deze functie kan jouw bedrijf namelijk extra zichtbaarheid opleveren. Geïnteresseerd? Blijf lezen!

Wat is Snapchat?

Snapchat is een communicatiemedium. De manier van communiceren op Snapchat wijkt zeker af van andere social media kanalen en ik ga je nu vertellen waarom. Bij Snapchat zie je een foto of video maar 10 seconden en daarna is deze weg. Je kan de foto daarna dus niet meer bekijken. Daarom wordt er weinig tekst en veel visuele aspecten gebruikt. Het is een soort combinatie tussen het 1-op-1 communiceren van WhatsApp en het visuele aspect van Instagram.

Door de persoonlijke communicatie en het 1-op-1 gevoel geeft Snapchat een unieke en waardevolle manier van het in contact komen met je doelgroep. Wil je liever eerst nog wat meer van snapchat in het algemeen weten voordat je de ‘filters’ in duikt? Lees dan de complete Snapchat guide!

Snapchat filters

Voordat we verder gaan met alle opties uitleggen, willen we eerst even wat voorbeelden laten zien van Snapchat filters. Hierdoor heb je direct een beeld wat we allemaal gaan uitleggen.

Filter snapchat
Snapchat filters
Ubereats filter business snapchat

Alle Snapchat filters op een rijtje

Er zijn een aantal verschillende opties om je bedrijf te ‘promoten’ op Snapchat. We nemen alle opties even met je door. Wij gaan het hierbij hebben over de geofilter, de normale filter en lenzen. Hierdoor weet jij direct alle verschillen en met welke optie én hoe jij aan de slag kan.

Snapchat Geofilter

De Snapchat Geofilter wordt ook wel de Communityfilter of de locatie filter genoemd. Deze filter wordt ingeschakeld wanneer je in een bepaald geografisch gebied bent. Hier wat concrete voorbeelden:

  • De vegetarische slager – ‘Eet geen vlees op dierendag’-filter
  • Steden hebben hun eigen filter, bijvoorbeeld de Breda filter
  • Festival met een eigen filter
Snapchat filter en geofilter
Geo filter

Het is heel gaaf om een Snapchat filter te maken die mensen kunnen gebruiken als ze jouw bedrijf of organisatie bezoeken.

TIP: zorg dat jouw Community filter relevant is voor het ‘gekozen’ moment waarop de Snap wordt gemaakt. Op deze manier kiezen Snapchatters sneller om het filter te gebruiken!

Hoe kan ik een Snapchat Geofilter maken?

  1. Ga naar Snapchat.com en klik op ‘Filters en Lenzen’. Klik vervolgens op ‘aan de slag’ en ‘community filter’. Upload vervolgens jouw GeoFilter ontwerp.
  2. Selecteer de datum en het tijdsbestek. Wanneer moet jouw Snapchat locatie filter ‘bruikbaar’ zijn?
  3. Selecteer jouw locatie.
  4. Zend jouw filter in en wacht op bevestiging. Snapchat moet namelijk eerst de Geofilter goedkeuren. Hierbij letten zij erop of de filter toegevoegde waarde heeft voor de community.

Richtlijnen voor een Snapchat locatie filter

Snapchat moet dus eerst de filter goedkeuren. Om het makkelijker door de keuring te laten komen, kan jij onderstaande dingen doen. Een filter moet namelijk aan een aantal ‘richtlijnen’ voldoen:

  • Zorg voor een creatief filter
  • Alle afbeeldingen/plaatjes die jij gebruikt, moeten 100% van jou zijn
  • Gebruik geen logo
  • Zorg ervoor dat het filter niet de hele Snap bedekt

Normale filter

Filters zijn een soort vaste ‘design overlays’ zoals Snapchat ze noemt. Een filter kan er verschillend uitzien, van kleureffecten of locatie filter. Hier wat voorbeelden van een filter.

Voorbeeld snapchat lens
Filter snapchat gebruik

Als bedrijf kun je ook een filter aanmaken, die men overal waar die is (dus niet alleen bij jou op kantoor) kan gebruiken. Dit vergroot jouw zichtbaarheid, omdat iedereen deze filter weer kan verspreiden. Daarbij is het wel van belang dat jou doelgroep de filter leuk vindt om te gebruiken en te versturen naar zijn/haar vrienden.

Je ziet dat bedrijven zoals Redbull dit gebruiken in hun marketing strategie. Goed om te weten: een normaal filter kost wel geld. Voor non-profit organisaties kan je gratis een Snapchat filter aanmaken.

Hoe maak ik een normale Snapchat filter?

  1. Maak een Snapchat Business Account aan op je laptop.
  2. Wanneer je je account hebt aangemaakt, kom je op jouw ‘business hub’.
  3. Klik op ‘Create Ads’.
  4. Vervolgens krijg je een menu, klik op ‘Create Filter’.
  5. Nu krijg je een menu waardoor je jouw filter kan samenstellen en maken. Het is belangrijk dat jouw filter helemaal gemaakt wordt. Loop vervolgens het menu door. 

Lenzen op Snapchat

Lenzen en filters zijn totaal iets anders. Lenzen geven een extra dementie aan je Snap door 3D-effecten, voorwerpen en personen op je scherm te laten zien. Lenzen zijn helaas wel moeilijk om te maken, maar des te leuker door de interactie met de gebruiker van de lens. Hoe ziet dat eruit? Wij laten het hieronder zien!

lens snapchat
Snapchat lens filter

De toekomstplannen van Snapchat filters

Snapchat heeft veel plannen om AR in te zetten en te gebruiken om voorwerpen te scannen en meer informatie te geven op je scherm. Denk aan een prijskaartje scannen van kleren en de informatie in je scherm bekijken. Dit zijn hele gave features die een grote rol in onze toekomst gaan spelen denken wij. Wij volgen de updates en passen het artikel aan als er meer mogelijkheden zijn.

Snapchat filters iets voor jou?

Snapchat biedt naast gewoon adverteren een hele interactieve manier om gebruikers in contact te laten komen met jouw bedrijf. Dit wordt bereikt met behulp van Snapchat filters. Daarom zou het een mooie optie zijn om Snapchat in te zetten voor jouw zichtbaarheid. 

Meer weten over de mogelijkheden voor bedrijven? Bekijk dan eens onze Snapchat training, waarmee jij jouw bedrijfsaccount effectiever kunt inzetten!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Eva Ubben

Eva Ubben

Enthousiaste, energieke en creatieve online marketeer. Gespecialiseerd in het overbrengen van kennis door letters en visuals. Eva haar expertise ligt op het gebied van Pinterest, Instagram en LinkedIn. Zij kijkt met een frisse blik naar organisaties, werkt nieuwe marketing concepten uit en zet in op het laten groeien van bedrijven. Daar wordt Eva blij van!
Snapchat training workshop cursus

Snapchat training

Dit leer je van onze specialisten:

Recente berichten

Ontdek meer over

Volg ons

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training!

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!