In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en social media trends. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.
Social media trends april 2023
In dit artikel lees je alle social media trends van april 2023. Ontdek onder andere de nieuwe Keyword Insights tool van TikTok en de nieuwe audio-events van LinkedIn!
Zoekwoordonderzoek voor TikTok is vanaf nu mogelijk
En je voert het onderzoek uit met Keyword Insights. Deze tool is bedoeld om adverteerders te helpen bij het vinden van de meest succesvolle zoekwoorden en zinnen in TikTok advertenties.
De tool biedt informatie over trending zoekwoorden die kunnen verschijnen in voice-overs, tekst of advertentie bijschriften. Door een zoekterm in te voeren in de zoekbalk, kunnen adverteerders informatie verzamelen en de inzichten verfijnen op basis van regio, branche, advertentiedoel en tijdsbestek.
Deze nieuwe tool is een geweldige manier voor TikTok adverteerders om hun advertentietekst te verfijnen en nieuwe strategieën te verkennen voordat ze geld uitgeven aan een nieuwe campagne!
LinkedIn optimaliseert het inplannen van berichten
LinkedIn heeft een nieuwe functie gelanceerd waarmee bedrijven hun berichten kunnen inplannen. Er bestond al een mogelijkheid, maar de nieuwe variant biedt meer opties.
Bedrijfspagina’s kunnen tot drie maanden vooraf hun posts inplannen en alle geplande posts bekijken via de tools op de bedrijfspagina. Daarnaast kunnen bedrijfspagina’s nu ook een geautomatiseerde post delen wanneer ze een openstaande vacature toevoegen, om zo de exposure en het bereik te maximaliseren.
Hoewel deze nieuwe functies alleen beschikbaar zijn in de webversie van het platform, kunnen ze handig zijn voor LinkedIn-gebruikers die hun posts willen plannen en hun vacatures willen promoten.
Nieuwe advertentiemogelijkheden op Instagram
Instagram lanceert twee nieuwe advertentiemogelijkheden: Reminder Ads en Search Ads.
Met Reminder Ads kunnen gebruikers zich aanmelden voor herinneringen voor specifieke evenementen. Ze krijgen dan drie meldingen voor het evenement: één dag van tevoren, 15 minuten voor de start en bij aanvang. Hiermee kunnen merken hun live evenementen beter promoten en gebruikers aanmoedigen om deel te nemen. De functie kan ook handig zijn voor in-app evenementen, zoals live streams, tv-shows, film releases of sportevenementen.
Daarnaast lanceert Instagram advertenties in zoekresultaten. Dit geeft merken een extra mogelijkheid om te adverteren op basis van specifieke zoekopdrachten.
Audio-events op LinkedIn
LinkedIn voegt audio-evenementen toe aan bedrijfspagina’s, waarmee bedrijven een nieuwe manier hebben om in contact te komen met hun publiek op het platform. Hoewel LinkedIn hiermee iets achterloopt op de social audio trend, kan het wel passen bij de professionele en zakelijke context van LinkedIn.
De audio-evenementen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor het maken van professionele connecties of voor het bijwonen van branchegerelateerde discussies met experts uit het vakgebied.
LinkedIn lanceerde audio-evenementen vorig jaar in Creator Mode en breidt deze nu uit naar Company Pages. Bedrijfspagina’s kunnen nu ook andere pagina’s volgen op de app om op de hoogte te blijven van relevante industrietrends en concurrentieanalyse te doen.
Benieuwd hoe je een audio event maakt? Bekijk dan onderstaande video!
Aanmelden nieuwsbrief Socials Update
Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van april 2023. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen!