Leer alles over social media door onze specialisten, ofwel vakidioten Training aanvragen

Social media trends: de 54 belangrijkste updates van 2022

Social media trends: de 33 belangrijkste updates van 2022

Inhoudsopgave

Iedere maand brengen wij jou met de Socials Update op de hoogte van de meest actuele social media trends en ontwikkelingen. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.

Social media trends 2022

Ontdek hieronder alle social media trends in 2022 per maand. Je ontdekt updates van allerlei platformen, zoals LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok en Snapchat. Maandelijks versturen wij de Socials Update in een nieuwsbrief per e-mail. Meld je hieronder aan voor deze maandelijkse update!

Trends januari

1. Pinterest neemt videobewerkingsapp Vochi over

Pinterest heeft recent Vochi overgenomen. Dit is een app voor het maken en bewerken van video’s. De reden voor de overname is het streven van Pinterest om makers te helpen, meer kwalitatieve video’s naar Pinterest te brengen. Uiteindelijk zorgt meer inspirerende content ervoor dat gebruikers meer ideeën van makers bekijken en producten kopen.

Voorlopig blijft de Vochi app enkel beschikbaar als losstaande tool en heeft het nog geen directe integratie met Pinterest. Wel kunnen we in de toekomst meer innovatieve creator tools verwachten laat Pinterest weten.

https://www.youtube.com/watch?v=9K3aqMloNTU&ab_channel=Vochi

2. Bezorgservice voor TikTok gerechten

Ondanks dat iedereen andere video’s krijgt voorgeschoteld op TikTok, ziet iedere gebruiker een gemeenschappelijk onderwerp voorbij komen: eten! De meest heerlijke gerechten worden bereid en het is dan ook niet vreemd als je regelmatig honger krijgt door de vele video’s.

De oplossing? Een TikTok bezorgservice! Er worden bestaande restaurants gebruikt die specifieke TikTok gerechten toevoegen aan hun bestaande menu. De TikTok gerechten die toegevoegd worden, zijn gebaseerd op de meest populaire voedsel video’s op TikTok. We moeten je nog even teleurstellen, want in maart 2022 zal de bezorgservice enkel in de Verenigde Staten beschikbaar zijn. Hopelijk volgt Nederland daarna snel!

TikTok bezorgservice

3. Pinterest Predicts: voorspellingen voor 2022

Pinterest geeft voor het achtste jaar op rij een voorspelling van belangrijke trends die in 2022 zullen opkomen. Dit jaar is de zogeheten ‘Pinterest Predicts’ groter dan ooit, want het zijn meer dan 175 voorspellingen. Hiervoor analyseerden het platform het zoekgedrag van meer dan 400 miljoen maandelijkse gebruikers over de hele wereld.

Enkele voorspellingen voor dit jaar? Volgens Pinterest gaat 2022 onder andere in het teken staan van het voelen van emoties in ruimtes die daar speciaal voor gemaakt zijn, bijvoorbeeld met behulp van emotionele escape rooms. Daarnaast verwacht het platform dat iedere reden wordt aangegrepen om iets te vieren, zoals adoptiefeesten of ‘break-uptaarten. Alle trends ontdek je in de Pinterest Predicts 2022!

4. Twitter lanceert automatische bijschriften in video’s

Twitter voegt voortaan automatisch bijschriften toe in video’s waarvan audio is gedempt. Deze bijschriften zijn beschikbaar in 37 talen. Hierdoor wordt het voor gebruikers eenvoudiger om videocontent te bekijken zonder geluid. De bijschriften worden automatisch geactiveerd op iOS en Android. Desktop gebruikers kunnen de optie in- en uitschakelen.

De nieuwe functie is nog in ontwikkeling. Op dit moment kan je de bijschriften namelijk niet handmatig bewerken als creator. De komende tijd kan je dus optimalisatie van de functie verwachten.

5. Instagram gebruikersprofiel op jouw website

Binnenkort is het mogelijk om een gebruikersprofiel van Instagram te embedden op jouw website. Hiermee wordt een miniversie van jouw Instagram-profiel getoond op een website. Momenteel is dit enkel mogelijk met posts van Instagram. De nieuwe functie kan erg handig zijn om jouw profiel te promoten.

De functie wordt eerst uitgerold in het Verenigd Koninkrijk en zal later beschikbaar zijn in Nederland. Een gebruiker zal via de instellingen van Instagram goedkeuring moeten geven of zijn profiel geplaatst kan worden op een website.

Instagram profiel embedden

Trends februari

6. Live streamen op TikTok via desktop

TikTok speelt in op de populariteit van het streamingsplatform Twitch. Zij testen namelijk een nieuwe desktop streaming app, waarmee gebruikers rechtstreeks vanaf hun desktop uitzenden naar TikTok Live. Hiermee worden er meer manieren gecreëerd om in contact te komen met het publiek.

In de ‘TikTok Live Studio’-app wordt een live chat weergegeven en uitgebreide opties voor verbinding en codering. De app is momenteel gericht op het streamen van games. Wie weet in de toekomst ook een waardevolle functie voor een livestream over shopping. Tot nu toe is de app enkel beschikbaar voor een paar duizend gebruikers.

TikTok Live Studio

7. Instagram ‘Reminder’-tag op feedposts

Instagram test een nieuwe functie waarbij je een ‘Reminder’-tag kan toevoegen aan een feedpost. Deze reminder wordt voor de volgers linksonder bij een bericht weergegeven met een belletje. Deze ‘Reminder’-tag kan je vervolgens delen in jouw Instagram Stories.

Een handige optie voor het promoten van de kaartverkoop van een evenement, lancering van een nieuw product of het uploaden van een nieuwe podcast aflevering. Je stelt deze tag in bij het creëren van een nieuwe post. Het is helaas nog onbekend wanneer de functie voor alle gebruikers beschikbaar wordt.

Instagram Add Reminder

8. Nieuwe functies van Facebook Creator Studio

Facebook Creator Studio voegt een aantal nieuwe functies toe. De belangrijkste toevoeging is de mogelijkheid om een voorvertoning van 20 seconden te creëren voor video uploads. Dit korte fragment gebruik je vervolgens om te posten als een Facebook Verhaal. Door de koppeling met Instagram heb je ook direct te mogelijkheid om dezelfde voorvertoning te plaatsen op .

Op dit moment markeert Creator Studio automatisch een voorbeeldsegment uit jouw volledige video. Jij kan deze markering vervolgens naar wens verplaatsen. Is de voorvertoning gereed? Dan plaats je de clip in jouw Stories met een CTA-knop ‘Meer zien’. Op die manier klikken gebruikers eenvoudig door naar de gehele video!

Facebook Creator Studio voorvertoning video

9. Instagram Grid opnieuw rangschikken

Jouw profielraster met alle feedposts op Instagram wordt een grid genoemd. Tot nu toe wordt de volgorde van deze feedposts gebaseerd op de uploaddatum. Instagram test een nieuwe functie waarmee jij jouw grid opnieuw kan rangschikken. Eerder geplaatste foto’s kan jij zo naar voren plaatsen.

Het is een interessante functie om specifieke focus te leggen op feedposts die jij graag aan jouw bezoekers wilt laten zien. Eerder werd al bekend dat het platform werkt aan een ‘vastgepinde feedpost’-optie. Het rangschikken van het gehele profiel gaat nog een stap verder. Het is nog niet bekend wanneer de functie wordt uitgerold.

Instagram grid aanpassen

10. Poparazzi: het nieuwste social media platform

De app Poparazzi werd ongeveer een jaar geleden gelanceerd. Dit nieuwste social media platform is het omgekeerde van Instagram. Je deelt namelijk geen foto’s van jezelf, maar van jouw vrienden. Je creëert dus niet zelf jouw profiel, maar deze wordt opgebouwd door jouw vrienden. Daarmee zijn jullie elkaars ‘poparazzi’.

Je ontvangt direct een melding wanneer een vriend een foto van je maakt. Zelf heb je de volledige controle om elke foto die je niet leuk vindt van jouw profiel te verwijderen. Hoewel alle gebruikers foto’s van jou kunnen nemen op de app, zijn alleen jouw volgers in staat om direct foto’s op jouw profiel te plaatsen. De andere foto’s zullen eerst door jou moeten worden goedgekeurd. Wij zijn benieuwd of deze app een nieuwe hype wordt in het social media landschap!

Poparazzi

11. Abonneren op Instagram Creators

Instagram introduceert een abonnementsmodel. Met een handjevol creators testen zij deze abonnementen, waarbij makers een maandelijkse prijs kunnen instellen voor volgers. Er verschijnt vervolgens een ‘subscribe’-knop op hun profiel en op die manier worden er speciale voordelen geboden aan de abonnees.

Voorbeelden van die voordelen zijn Subscriber Stories, Subscriber Livesessies en badges die verschijnen naast de gebruikersnaam. Op dit moment is het abonnementsmodel enkel beschikbaar voor een aantal creators in de Verenigde Staten. Het is nog even afwachten wanneer de functie deze kant op komt. Benieuwd hoe het eruit ziet? Bekijk dan eens via jouw mobiel het profiel van Jordan Chiles of Sedona Prince!

Instagram abonnees subscriptions

Trends maart

12. Concertkaartjes kopen in Snapchat

Nu live events weer steeds meer worden georganiseerd, is het voor organisators van belang om de evenementen onder de aandacht te brengen. Een nieuwe Map-functie in Snapchat draagt zijn steentje bij. In samenwerking met Ticketmaster worden alle evenementen in de buurt weergegeven op een kaart. Denk aan cabaret voorstellingen, concerten of een voetbalwedstrijd.

Gebruikers swipen door de complete catalogus van Ticketmaster. Zien zij een event die hun interesse wekt? Dan kan je vrienden uitnodigen met stickers die rechtstreeks in hun Snapchat foto verschijnen of zelfs direct tickets kopen via een eenvoudig afrekenproces.

13. Freelancers beter zichtbaar op LinkedIn

Een LinkedIn servicepagina is een specifieke pagina waarop de diensten van organisaties worden getoond. Deze pagina is gekoppeld aan een persoonlijk profiel. Vanaf de servicepagina kunnen potentiële klanten een projectverzoek indienen bij de dienstverlener. Via LinkedIn kan je vervolgens een offerte sturen en een overeenkomst sluiten. De betaling vindt plaats via de normale procedure van de dienstverlener en dus buiten LinkedIn.

Het platform heeft nu twee nieuwe elementen toegevoegd aan de servicepagina. De eerste nieuwe functie is de koppeling van de servicepagina met een bedrijfspagina. Deze koppelingsfunctie is enkel beschikbaar voor bedrijfspagina’s met één beheerder, waarmee de update zich focust op freelancers en mkb’ers. De diensten worden vervolgens getoond op het persoonlijke profiel, de bedrijfspagina, de servicepagina en in de zoekresultaten.

Daarnaast kunnen gebruikers vanaf nu een media showcase toevoegen op hun servicepagina om zo je favoriete projecten uit te lichten. Met de nieuwe update kan je potentiële klanten eerder overtuigen van jouw kwaliteiten en diensten.

Benieuwd hoe je aan de slag kan? Lees dan dit stappenplan of bekijk de video hieronder.

14. Liken van Instagram Stories

Voortaan kan je op Instagram niet alleen foto’s liken op jouw feed, maar ook Instagram Stories. Eerst kon je alleen op stories reageren door een bericht te sturen. Dankzij de toevoeging van likes op een story kan je nu op een laagdrempelige manier jouw waardering uiten.

Daarnaast is het voor creators een groot voordeel dat de DM-inbox niet overstroomt met meldingen. Instagram brengt je namelijk niet op de hoogte van deze likes, omdat het doel is om meldingen te verminderen. Deze likes kan alleen jij inzien via de zogeheten viewer sheet waar je normaal gesproken analyseert wie je verhaal heeft bekeken. Ook deze statistieken verdwijnen na 24 uur.

15. Winkelen via Pinterest met AR

Pinterest heeft een nieuwe functie toegevoegd: Try On for Home Decor. Dit is een nieuwe manier voor gebruikers om online te shoppen voor hun woning. Je kan vanaf nu namelijk Augmented Reality gebruiken om wooninspiratie op te doen. Deze nieuwste technologie maakt het mogelijk om met behulp van de Pinterest Lens camera voorwerpen van aanbieders virtueel in een huis te plaatsen.

Op die manier kan je meubels uitproberen, voordat je daadwerkelijk iets koopt. Pinterest draagt daarmee bij aan het verminderen van het retourneren van producten. Op dit moment is de functie enkel in de Verenigde Staten beschikbaar. Het is nog even afwachten wanneer je in Nederland gebruik kan maken van Try On for Home Decor.

16. TikTok verlengt tijdsduur van video’s

Jongeren hebben een afnemende aandachtsspanne. TikTok speelt hier perfect op in met behulp van korte video’s. Je loopt daarbij alleen tegen één probleem aan. Het toevoegen van advertenties in korte content is ontzettend lastig. TikTok lost dit probleem op door alle gebruikers in staat te stellen om video’s van maximaal 10 minuten te uploaden.

Oorspronkelijk was de tijdslimiet 15 seconden per video. Deze werd later aangepast naar 60 seconden en vervolgens naar 3 minuten. Vorig jaar werd in augustus de videolengte aangepast naar 5 minuten. Met de aanpassing naar 10 minuten wil TikTok de creativiteit van creators stimuleren. En natuurlijk de mogelijkheden van TikTok Ads uitbreiden.

Adverteren op TikTok

Trends april

17. TikTok advertenties in zoekresultaten

TikTok is begonnen met een test voor advertenties in de zoekresultaten. Dit biedt een andere manier om gebruikers te bereiken via de zoektermen die zij gebruiken. TikTok adverteerders kunnen dit in de toekomst gebruiken om een doelgroep te targeten die op zoek zijn naar specifieke termen. Het grote voordeel: er is vaak een hogere aankoopintentie of interesse.

In het voorbeeld hieronder zie je dat de TikTok video linksboven een label ‘sponsored’ krijgt naar aanleiding van de zoekterm ‘skincare routine’. Wij zijn benieuwd hoe deze TikTok Ads optie zich gaat ontwikkelen voor adverteerders!

tiktok advertenties ads zoekresultaten

18. Nieuwsbrieven voor bedrijfspagina’s op LinkedIn

LinkedIn blijft zoeken naar nieuwe manieren om met elkaar in contact te komen. Dit keer wil het platform dat bereiken met LinkedIn Newsletters. Het is een nieuwe manier om community’s op te bouwen rondom onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw klanten. Deze gebruikers kunnen zich abonneren op jouw nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen.

Eerder waren nieuwsbrieven al toegankelijk voor gebruikers in de Creator Mode. Met komst van deze update kunnen bedrijfspagina ook nieuwsbrieven publiceren. Je brengt paginavolgers vervolgens eenvoudig op de hoogte van een nieuwsbrief via een automatische melding.

social media trends april 2022

19. Nieuwe ‘Event’-sticker voor Instagram Stories

Op Instagram kom je regelmatig evenementen tegen die binnenkort plaatsvinden. Organiseer jijzelf events? Dan kan jij binnenkort gebruikmaken van een handige functie. Instagram test namelijk ‘scheduled’-stickers voor de Stories, waarmee jij aankomende evenementen kan promoten.

De toekomstige sticker biedt de mogelijkheid om een herinnering voor je event te delen in Instagram Stories. Momenteel is er al een ‘countdown’-sticker waarmee je aftelt naar jouw event. Het verschil met de ‘scheduled’-stickers? Je kan bij deze nieuwe stickers een directe link naar jouw events toevoegen. En dat biedt veel kansen!

Event-sticker Instagram

Hoe ziet de ‘scheduled’-sticker eruit? Dat kan je hieronder bekijken. Het verschil met de ‘countdown’-sticker is het klikbare pijltje rechtsboven, waarmee je direct naar een eventpagina wordt verwezen.

Event sticker delen Instagram Stories

20. Locatie AR-lenzen op Snapchat

Snapchat is een innovatieve speler als het gaat om Augmented Reality. In 2019 begon het platform met het lancering van dertig AR-lenzen die je kon ontgrendelen op specifieke locaties. Vanaf nu heeft iedereen toegang tot Custom Landmakers via de Lens Studio.

Makers kunnen daarmee zelf AR-lenzen publiceren op locaties die zij belangrijk vinden. Denk aan standbeelden, winkelpuien of personages. De mogelijkheden zijn eindeloos, bijvoorbeeld om via AR een verhaal te tonen over een historisch dorp.

Uiteraard is het maken van AR-lenzen niet voor iedereen weggelegd, maar met het juiste team kunnen er unieke en waardevolle creaties ontstaan.

locatie AR filters Snapchat

Benieuwd naar het creatieproces van AR Landmarkers? Bekijk dan onderstaande video!

21. Pins van Pinterest op andere platformen delen

Het was tot nu toe niet mogelijk om jouw Pinterest pins te delen op andere platformen. Daar brengt Pinterest verandering in. Gebruikers kunnen voortaan Idee Pins downloaden en delen in andere apps. Er verschijnt daarbij automatisch een Pinterest watermerk.

Of het een waardevolle functie is? Het kan zeker handig zijn om jouw Pinterest foto’s te promoten. Critici zetten daarbij wel een kanttekening dat Instagram nu al Reels bestraft die een TikTok watermerk hebben. Momenteel worden watermerken van Pinterest nog niet bestraft, maar in de toekomst lijkt dat een realistische update.

Pinterest Pins delen

Trends mei

22. Instagram update algoritme voor content

Instagram wil meer nadruk leggen op origineel werk. Daarom wordt de manier waarop het platform content rangschikt aangepast. Instagram is namelijk van mening dat je meer waardering moet krijgen, als je content creëert vanuit het niets. Dit in tegenstelling tot het delen van content van iemand anders.

Hoe dit in de praktijk eruit gaat zien, is nog niet helemaal duidelijk. Naar verwachting gaan accounts die vaak content van andere accounts opnieuw posten, een daling in het bereik zien. Het platform bouwt zogeheten classifiers op om te beoordelen hoe waarschijnlijk het is dat content origineel is. Hoe dan ook, het creëren van originele content gaat nóg belangrijker worden!

23. Toekomst van Twitter: 200% meer gebruikers in 3 jaar

Het kan je haast niet ontgaan zijn: Elon Musk heeft Twitter gekocht voor zo’n 41 miljard euro. De reden voor deze overname? Musk vindt vrijheid van meningsuiting de basis van een functionerende democratie. Twitter is volgens hem het digitale stadsplein waar debat kan plaatsvinden dat ten goede komt voor de toekomst van de mensheid.

Maar wat wil de beste man nu concreet met Twitter? Het aantal gebruikers van Twitter verhogen van 229 miljoen nu tot 600 miljoen in 2025! En het plan voor 2028 is maar liefst 931 miljoen gebruikers. Ook het inkomstenmodel wordt aangepast. Momenteel komt 90% van de inkomsten voort uit advertenties. Dat wilt Musk gaan veranderen door een geoptimaliseerd abonnementsmodel aan te bieden. Wij zijn benieuwd naar de veranderingen van Twitter de komende tijd!

Twitter voor bedrijven

24. Uitrol van WhatsApp Communities is gestart

In een eerdere Socials Update schreven wij al over WhatsApp Communities. De eerste fase van deze functie is nu uitgerold. Zo zijn reacties in groepschats beschikbaar en kunnen gebruikers bestanden tot 2 GB per keer versturen binnen WhatsApp. Voorheen was dit limiet slechts 100MB.

Dit is slechts het begin van de Communities functies. Eerder werd al bekend dat er onder andere nieuwe beheertools, subgroepen en 32-persoons audiochats zullen verschijnen. En dat is nog niet alles! WhatsApp is nu namelijk bezig om geleidelijk een update uit te rollen om tot maar liefst 512 mensen toe te voegen aan groepschats. Momenteel ligt dit limiet op 256 gebruikers. Wij kijken nu al uit naar de vele updates die gaan verschijnen!

whatsapp communities

25. Nieuw ‘Vrienden’-tabblad op TikTok

Heb jij de afgelopen weken een verandering gezien in jouw TikTok-tabbladen? Het tabblad ‘Ontdekken’ is namelijk veranderd in het nieuw tabblad ‘Vrienden. Eerder verscheen in dit tabblad bredere trending content. Nu verschijnt hier een showcase van video’s die door je connecties zijn geplaatst.

TikTok probeert hiermee directe betrokkenheid in de app te genereren en vriendennetwerken te verbeteren. Als het platform erin slaagt om er een verbindende app van te maken in plaats van enkel trending clips te laten zien, kan het aantal gebruikers én schermtijd van TikTok nog meer stijgen.

26. Meer waarde voor hashtags op Instagram

Testen, testen, testen. Dat is iets wat social media platformen voortdurend doen om functies te verbeteren. Op dit moment voert Instagram een kleine test uit om hashtags zo waardevol mogelijk te maken voor gebruikers.

Dit willen zij bereiken door het tabblad ‘Recent’ te verwijderen uit de zoekresultaten van hashtags. Daarvoor in de plaats toont Instagram recentere en actuele content in de tabbladen ‘Top’ en ‘Reels’. Op die manier hoopt het platform dat gebruikers in contact komen met meer interessante en relevante inhoud op hashtags én tegelijkertijd op de hoogte blijven wat actueel is.

instagram hashtags update

Trends juni

27. TikTok lanceert tool voor betere inzichten

TikTok heeft een nieuw platform gelanceerd om specifieke inzichten te krijgen over jouw doelgroep(en). Het platform biedt een aantal filters aan, waarmee jij een doelgroep afbakent en zo meer te weten komt over belangrijke aspecten. Een aantal van die filters zijn locatie, leeftijdsgroep, feestdagen en branche. Op die manier kom jij bijvoorbeeld te weten wat wereldwijd de belangrijkste trends zijn onder TikTok-gebruikers tijdens Vaderdag.

Een nadeel: momenteel kan je nog niet filteren op Nederlandse TikTok-gebruikers. Voorlopig zal je het dus moeten doen met een global-filter of een filter voor landen als Frankrijk, Duitsland en Italië. Benieuwd naar de tool? Bekijk het inzichten platform hier!

28. Nieuwe integratie met eBay in Snapchat

Meer dan 142 miljoen kopers winkelen wereldwijd op eBay. Zij kopen op dat platform van alles, bijvoorbeeld de nieuwste sneaker drops. Gebruikers op Snapchat kunnen voortaan delen wat zij op eBay hebben gevonden. Het doel kan zijn om een mening te krijgen van je vrienden óf om eigen producten te promoten bij je connecties op Snapchat. En vooral dat laatste is interessant. Een soort gratis reclame, maar dan beperkt tot je connecties!

ebay snapchat

29. Update van feed algoritme op LinkedIn

Ieder social media platform wil zo waardevol mogelijke content tonen aan hun gebruikers. Ook LinkedIn! Dankzij een aantal feed-wijzigingen zien gebruikers voortaan meer gepersonaliseerde en relevante content. Wat kan je dan precies verwachten als gebruiker?

  • Je gaat minder berichten zien die nadrukkelijk vragen om engagement of dit aanmoedigen. Dit soort posts zijn volgens LinkedIn enkel om het bereik te vergroten. En dat is volgens hen misleidend en frustrerend.
  • Waarschijnlijk zie jij regelmatig polls in jouw feed verschijnen. Voornamelijk van personen die je niet kent. Met de wijzigingen worden deze polls beter gefilterd, zodat je enkel nuttige polls te zien krijgt van mensen uit jouw netwerk.
  • In jouw feed verschenen eerder ook updates van connecties die gericht waren aan – voor jou – onbekende personen. Bijvoorbeeld een felicitatie voor een jubileum. Ook dit wordt aangepast, zodat je steeds meer gerichte posts te zien krijgt uit je netwerk.

Moet jij nu actie ondernemen met jouw LinkedIn strategie? Dat is alleen noodzakelijk als jij in jouw content nadrukkelijk vraagt om likes, reacties of andere vormen van engagement. Deze tactieken worden namelijk niet langer beloond met een grotere zichtbaarheid!

Zoeken op LinkedIn

30. Speciale ‘Super Follower’ abonnementen op Twitter

Twitter is druk bezig met het doorvoeren van updates. Momenteel rolt het platform ‘Super Follower only Spaces’ uit. Met dit nieuwe abonnement kunnen makers een extra conversatieruimte bieden aan hun betaalde abonnees via live audio.

De niet-betalende volgers zullen deze uitzendingen wel zien in de feed, waarbij deze vertoond worden met een opvallende kleur. Willen zij er gebruik van maken? Dan krijgen zij de melding te zien dat zij zich moeten aanmelden als ‘Super Follower’. Wil je de abonnementen aanbieden? Dan kan je kiezen uit een bedrag tussen € 2,50 en € 9,50 per maand.

Super Follower Twitter

31. Livestreaming app voor Pinterest

Livestreamen op Pinterest? Dat is voortaan ontzettend eenvoudig met de nieuwe Pinterest TV Studio app. Deze app is beschikbaar voor iOS en Android. Geselecteerde makers kunnen via de app live gaan op Pinterest. Daarbij kan je meerdere apparaten gebruiken om verschillende camerahoeken te bereiken.

Het slechte nieuws: helaas is de app niet voor alle Pinterest creators beschikbaar. Je dient namelijk een code in te voeren om toegang te krijgen tot de livestreaming tools van de app. En die codes worden enkel door Pinterest ter beschikking gesteld. Het is daarom nog afwachten wanneer je gebruik kan maken van deze livestream functie!

Pinterest TV Studio app

32. Ouderlijk toezicht op Snapchat met ‘Family Centre’

Als ouder ben je helaas niet altijd op de hoogte van de gevaren van social media. Snapchat creëert een veiligere omgeving met de ‘Family Centre’. Ouders kunnen in deze omgeving zien met wie hun kind omgaat in de app, wie ze hebben toegevoegd en wie ze volgen. En aangezien kinderen vanaf 13 jaar al een account kunnen aanmaken, is deze ontwikkeling een fijne toevoeging voor ouders. Het is helaas nog niet bekend wanneer de ‘Family Centre’ wordt uitgerold.

Family Center Snapchat

33. Exclusieve TikToks met LIVE-abonnementen

TikTok heeft een nieuw verdienmodel uitgebracht: LIVE-abonnementen. Creators kunnen daarmee exclusieve streams delen met hun betalende volgers. Het geeft niet alleen creators de kans om hun inkomsten en gemeenschap te laten groeien, maar betrokken volgers kunnen zo ook hun favoriete creators bedanken. Word jij een LIVE-abonnee? Dan krijg je naast toegang tot exclusieve livestreams ook de onderstaande functies:

  • Abonnee Badge: er verschijnt een speciale badge naast jouw naam op jouw profiel. Deze wordt na verloop van tijd geüpgraded.
  • Aangepaste Emojis: je krijgt exclusieve emoji’s die zijn ontworpen door de creators. Deze kan je gebruiken tijdens LIVE-sessies om de community samen te brengen en sessies levendiger te maken.
  • Abonnee-only Chat: persoonlijkere banden tussen kijker en maker met behulp van een exclusieve chat.
@tiktoklive_creator Welcome to LIVE #subscription! Join today to get rewards and share access with your creator community! #LIVESubs #TikTokLIVE#Subscription ♬ original sound – TikTok LIVE Creator

Trends juli

34. Posts pinnen op Instagram profiel

Het is vanaf nu mogelijk om berichten vast te pinnen op jouw Instagram profiel. Hierdoor verschijnen niet altijd meer de meest recente berichten bovenaan jouw profiel, maar kan jijzelf bepalen welke berichten je wilt uitlichten. Je kan maximaal drie berichten vastpinnen op jouw profiel, waarbij je de keuze hebben tussen posts en Reels.

Hoe werkt het? Ga naar jouw profiel, klik op een post en vervolgens op de drie puntjes. Je ziet nu een optie “Vastzetten op je profiel”. Klik hierop en voilà, jouw bericht staat gepind!

berichten pinnen Instagram

35. Strengere reclameregels vanaf 1 juli

Het zat er al even aan te komen, maar influencers met meer dan 500.000 volgers moeten vanaf 1 juli voldoen aan strengere reclameregels. Zij zijn nu namelijk onderdeel van de Mediawet. Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Wij hebben de belangrijkste punten op een rijtje gezet:

  • Duidelijkheid geven als producten tegen betaling in beeld worden gebracht.
  • Er mag in betaalde video’s gericht aan kinderen geen speelgoed uitgebreid aangeprezen worden.
  • Medische producten mogen niet gesponsord worden.
  • Politieke informatie of nieuws mogen nooit onderdeel zijn van reclame-uitingen.


De nieuwe reclameregels hebben invloed op enkele honderden influencers. In de toekomst kunnen enkele maatregelen ook van invloed worden op influencers met minder volgers. Behoor je momenteel tot de groep met minder dan 500.000 volgers? Dan verandert er voor jou niets.

36. Shopify integratie op Twitter

Twitter heeft een nieuwe stap gezet binnen de e-commerce wereld. Een samenwerking met Shopify maakt het voor verkopers namelijk mogelijk om producten op profielen weer te geven. Als een gebruiker op een item klikt, word je naar de Shopify productpagina doorverwezen. Hier kan je vervolgens een aankoop doen.

Het assortiment van Shopify-verkopers synchroniseert regelmatig, waardoor je het aanbod op Twitter niet handmatig hoeft bij te werken. Ook is er een speciale Shop Spotlight in Twitter, waarmee je specifieke producten bovenaan op jouw profiel kunt uitlichten. Helaas is de Shopify integratie momenteel enkel mogelijk voor gebruikers in de Verenigde Staten. Het is nog even wachten tot wij er ook gebruik van kunnen maken!

Twitter Shopping

37. Nieuwe advertentie mogelijkheden op TikTok

TikTok heeft een nieuwe Attribution Manager-tool uitgebracht. Hiermee kunnen adverteerders aangepaste parameters instellen voor TikTok-campagnes. Zo kunnen marketeers vanaf nu specifieke tijdsperiodes selecteren om succes te meten. De click-through attribution (CTA) parameter kan variëren van één dag tot 28 dagen. De view-through attribution (VTA) opties variëren van nul tot zeven dagen.

In de praktijk: een merkmarketeer kan kijken naar weergaven (VTA) en onmiddellijke klikken (CTA) als belangrijke campagne indicator bij vergroten van merkbekendheid. Een automerk verwacht juist een langere overweging cyclus van een potentiële klant en stelt juist een langere tijdsperiode in. Kortom, meer mogelijkheden bij het meten van je resultaten!

38. Nieuwe leeftijdsverificatie voor Instagram

De gevaren van social media voor de jeugd is een thema dat steeds belangrijker wordt. En terecht! Instagram kondigt daarom nieuwe maatregelen aan om leeftijden te verifiëren. Op dit moment worden deze maatregelen getest in de Verenigde Staten.

Als een gebruiker zijn leeftijd probeert aan te passen van jonger dan 18 jaar naar ouder dan 18 jaar, worden zij verplicht om hun leeftijd te verifiëren. Daarvoor krijgen zij drie opties: hun ID uploaden, een video-selfie opnemen of wederzijdse vrienden vragen om hun leeftijd te bevestigen. Binnenkort waarschijnlijk ook in Nederland!

gevaren van social media leetijdverificatie instagram

39. AR-stickers voor Instagram Stories

Testen, testen, testen… social media platformen blijven bezig om gebruikers zoveel mogelijk waarde te bieden. Instagram test momenteel de mogelijkheden van AR-stickers voor Instagram Stories. Hierdoor kun je 3D-objecten in de echte wereld plaatsen.

Revolutionair in het social media landschap? Dat niet. Snapchat lanceerde in 2017 al de World Lenses dat grote overeenkomsten heeft met de plannen van Instagram. Wél is het uniek dat AR-stickers binnenkort de meer dan miljard gebruikers van Instagram bereiken!

Trends augustus

40. Verkopen via YouTube met Shopify

Eind juni sloeg Shopify de handen al ineen met Twitter. Deze maand is YouTube aan de beurt. Daarmee kunnen creators hun winkel koppelen en het assortiment weergeven op hun kanaal. Inclusief een realtime inventarissynchronisatie, waardoor de voorraad altijd up-to-date is. Shopify verkopers hebben drie mogelijkheden om producten weer te geven en verkoop te stimuleren:

  1. Live streams: het taggen en pinnen van producten tijdens een livestream, waarbij consumenten tegelijkertijd kunnen kijken naar de livestream en afrekenen.
  2. Video’s: het tonen van een productlijst onder video’s.
  3. ‘Winkel’tabblad: een nieuw tabblad op YouTube-kanalen met het volledige assortiment. Je moet daarvoor minimaal 1.000 abonnees hebben en voldoen aan vereisten voor geschikte inhoud.

41. Meer engagement met ‘Carrousel post’ op LinkedIn

Posts op LinkedIn waar je doorheen kunt swipen klinken niet per se als een nieuwe functie. Het kan zijn dat je al vaker zogeheten ‘Carrousel posts’ bent tegengekomen. De makers gebruikten daarvoor de PDF-bijlage optie om losse frames te maken. Het was daarmee geen standaard optie en kon alleen gecreëerd worden via een omweg.

En daar wordt verandering in gebracht! LinkedIn test momenteel de functie voor Carrousel posts zonder gebruik van de PDF-bijlage optie. Met een aantal klikken creëer je op de nieuwe manier een carrousel. Uit onderzoek van Socialinsider bleek eerder al dat deze manier van posten 3x meer klikken oplevert dan andere soorten content. De verwachting is dat later dit najaar de functie wordt uitgerold naar alle gebruikers.

carrousel post linkedin

42. Lancering van desktop versie voor Snapchat

Sinds de oprichting van Snapchat in 2011 is er altijd enkel een mobiele versie geweest. Nu – 11 jaar later – komt er eindelijk een desktop versie. Het platform wil daarmee (video)gesprekken gaande houden op desktops. De populariteit van thuiswerken en de ouder wordende doelgroep speelt daarin een belangrijke rol.

In eerste instantie is deze versie alleen beschikbaar voor Snapchat+ gebruikers in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Het is helaas nog even wachten tot web.snapchat.com ook in Nederland beschikbaar is.

43. Bereik verhogen op TikTok met nieuwe tools

TikTok lanceert een aantal nieuwe tools om bereik van video’s te verhogen door een verbeterde toegankelijkheid. De eerste tool is de toevoeging van automatische bijschriften die linksonder in het scherm verschijnen.

Daarnaast worden bijschriften, beschrijvingen en tekstuele stickers automatisch vertaald, waardoor video’s meer toegankelijk worden voor gebruikers over de hele wereld. Op dit moment worden er testen uitgevoerd voor de talen Engels, Portugees, Duits, Indonesisch, Italiaans, Koreaans, Mandarijn, Spaans en Turks. Op een later moment worden beide tools uitgerold voor alle TikTok creators.

44. Lokale bedrijven ontdekken met Instagram Maps

Instagram heeft een nieuwe kaartfunctie uitgebracht om lokale bedrijven te ontdekken. Gebruikers kunnen via de nieuwe Map Search populaire getagde locaties in hun omgeving verkennen. Daarnaast filter je eenvoudig locaties, om bijvoorbeeld restaurants, cafés of schoonheidssalon te vinden in jouw buurt.

Reden genoeg om jouw bedrijfsinformatie op Instagram up-to-date te maken, inclusief aantrekkelijke video’s en foto’s. Daarnaast verbeter je de zichtbaarheid van jouw bedrijf als bezoekers jouw account taggen op Instagram. Aan de slag dus!

Instagram business search map lokale bedrijven

Trends september

45. BeReal-functies op Instagram, ook een succes?

Het social media platform BeReal is de laatste maanden ontzettend populair. In het eerste kwartaal van 2022 steeg het aantal wereldwijde downloads met maar liefst 390% ten opzichte van het laatste kwartaal van 2021. Dat komt neer op 3,3 miljoen downloads, blijkt uit onderzoek van Data.ai.

Bij BeReal draait het om het delen van een authentiek moment. Iedere dag wordt op een willekeurig tijdstip gevraagd om een foto te maken. Met een tijdslimiet van 2 minuten en een foto met de front én back camera ontstaan er spontane foto’s.

Dual-modus en QR-code

Ook Instagram ziet de populariteit van BeReal toenemen. En dat is genoeg reden voor het platform om te testen met gelijksoortige functies. Voor Instagram Stories is er al een ‘Dual’-modus beschikbaar, waarmee je de front en back camera tegelijkertijd kunt gebruiken.

Daarnaast is er een Instagram Snapshot in ontwikkeling. Daarmee kun je een QR-code aan berichten toevoegen, die andere gebruikers kunnen scannen. Hiermee zien ze op een kaart waar je je op een bepaald moment precies bevindt. Dit vertoont overeenkomsten met de kaartfunctie van BeReal.

46. Nieuwe ‘Nearby’ content feed op TikTok

Als je bekend bent met TikTok, dan weet je dat jouw feed momenteel bestaat uit twee tabbladen: Following en For You. TikTok experimenteert momenteel met een derde tabblad: Nearby. Het voordeel? Met komst van het extra tabblad kan het platform lokaal relevante updates laten zien die betrekking hebben op jouw interesses. Bijvoorbeeld aanbevelingen voor restaurants of must-see wandelplekken. En dat is zeker van waarde voor lokale bedrijven.

Momenteel is het tabblad enkel beschikbaar voor een kleine groep gebruikers in Zuidoost-Azië. Ondertussen kun je wel al gebruikmaken van locatietags, die wellicht later worden gebruikt voor de Nearby-feed.

Nearby TikTok

47. Snapchat+ vanaf nu in Nederland en België

Social media platformen blijven continue zoeken naar nieuwe verdienmodellen. Zo ook Snapchat! Het betaalde abonnement Snapchat+ is vanaf nu beschikbaar in Nederland en België. Voor een bedrag van €4,99 per maand of €47,99 per jaar ontvang je unieke functies.

Zo krijgen jouw Snapchat verhalen een hogere prioriteit, waarmee je een verbeterde zichtbaarheid creëert. Ook heb je toegang tot nieuwe aangepaste app-iconen en thema’s, een Snapchat+ base en de mogelijkheden om ‘Beste vrienden’ vast te zetten als #1 beste vriend. Daarnaast kan je zien waar een vriend (die zijn locatie met je deelt) de afgelopen 24 uur is geweest via de kaartfunctie. Dit worden zogeheten Spookpaden genoemd.

Wordt het een succes in Nederland en België? Dat is afwachten. Wereldwijd heeft Snapchat inmiddels een miljoen betalende abonnees in onder andere de Verenigde Staten, Duitsland en Australië.

48. Nieuwe Reels functies op Facebook en Instagram

Ben jij een fan van Reels op Facebook en Instagram? Dan kan jij binnenkort genieten van een aantal nieuwe functies. Een voorbeeld daarvan is de ‘Add Yours’-sticker, waarmee gebruikers via een Reel op een Reel reageren.

Ook komt er een betere connectie tussen Instagram en Facebook. Post je een Reel op Instagram? Dan kun je dat ook direct plaatsen op Facebook. Daarnaast wordt er een flinke verbetering doorgevoerd wat betreft inzichten. Voor Facebook Reels zullen die worden weergegeven via de Creator Studio app. De daadwerkelijke lanceerdatum blijft voor nu nog onbekend.

Facebook Instagram Reels

49. Verbeterde Shopify integratie op Pinterest

Als je onze Socials Updates al langer volgt, dan weet je dat Shopify de laatste tijd flink bezig is om de integratie met social media platformen te verbeteren. Dit keer is Pinterest aan de beurt. Het doel is om de verkopen op het platform te maximaliseren met komst van een verbeterd conversieproces. Hierdoor is het voor gebruikers sneller én eenvoudiger om rechtstreeks vanuit pin listings een aankoop te doen.

Hoe er dat in de praktijk uitziet? Je kunt alle relevante productinformatie binnen Pinterest selecteren. Denk aan kleur en maat. Hierdoor is er geen verwijzing meer nodig naar de verkopende website om een aankoop te doen. Momenteel is de functie enkel nog beschikbaar bij geselecteerde Amerikaanse handelaren. Bij een geslaagde test zal het een kwestie van tijd zijn, voordat wij er ook van kunnen genieten!

Pinterest Shopify

50. Ongepaste reacties disliken op TikTok

Een van de risico’s van social media is dat gebruikers te maken kunnen krijgen met ongepaste reacties. TikTok wilt dit probleem verhelpen met de optie om reacties te disliken. De ‘Thumbs Down’-optie wordt helemaal rechts van iedere opmerking weergegeven.

Daardoor kunnen gebruikers snel en gemakkelijk negatieve reacties markeren. De reden voor het toevoegen van deze functie is om TikTok te helpen negatief gedrag in de app te identificeren. Precies in het straatje van TikTok om positiviteit uit te stralen!

TikTok disliken

51. Instagram publiceert drie gidsen voor bedrijven

Het winkelen voor de feestdagen gaat binnenkort van start. Dit is dus hét moment om je social media strategie te verbeteren en geen kansen aan je voorbij te laten gaan. Instagram speelt hierop in met enkele nieuwe handleidingen. Deze gidsen van ieder 8 à 9 pagina’s hebben betrekking op drie onderdelen van Instagram:

  1. Tactische begeleiding bij het opzetten van je winkel op Instagram voor succes.
  2. Het maken van effectieve Reels-videoadvertenties.
  3. Het opbouwen van verbindingen met nieuwe community’s door samenwerkingen met creators.

Benieuwd naar de gidsen? Klik dan op de onderstaande linkjes!

Instagram gidsen

52. Nieuwe linkstickers en berichtsjablonen op LinkedIn

LinkedIn gebruikers kunnen nu een klikbare link op berichten toevoegen. De link zal bezoekers naar een website of andere content leiden. Kleine kanttekening: het kan voor nu alleen nog maar via de mobiele app. Als je een foto uploadt zie je het bekende link-symbool (🔗). Pas de tekst van de link aan en genereer zo meer klikken naar een externe pagina.

LinkedIn linkstickers

Daarnaast heeft LinkedIn berichtsjablonen beschikbaar gemaakt voor alle bedrijfspagina’s. De sjablonen zijn zo ontworpen dat LinkedIn updates beter opvallen in feeds. Hiermee wordt gestreefd naar een hoger bereik. Hieronder zie je een aantal voorbeelden:

Berichtsjablonen LinkedIn

53. Rechtenvrije muziek voor creators op YouTube

Het kan vaak een lastige en tijdrovende klus zijn om geschikte muziek te vinden voor jouw video’s op YouTube. Het platform helpt de makers nu met de ‘Creator Music’-database in YouTube Studio. Deze database is gevuld met muziek die creators kunnen gebruiken in hun video’s. Er zijn daarbij twee opties:

  1. Koop een licentie: je betaalt een kleine vergoeding aan de artiest en rechthebbenden.
  2. Inkomsten delen: je betaalt geen vergoeding aan de auteursrechthebbende, maar deelt de video-inkomsten met de artiest en rechthebbenden.
Creator Music YouTube Studio muziek

54. ‘TikTok Now’ beschikbaar in Nederland

BeReal is momenteel een van de meest populaire social media platformen onder de jongere generatie. TikTok speelt daarop in door een nieuwe app te lanceren: TikTok Now. Deze app download je in de Play Store of App Store en is dus een losstaande app van TikTok.

TikTok Now heeft veel overeenkomsten met BeReal. Dagelijks worden de gebruikers gevraagd om een ‘Now’-clip te plaatsen, die op een willekeurig tijdstip laat zien wat ze aan het doen zijn. Je hebt vervolgens 3 minuten de tijd om een video van 10 seconden of een realtime foto te maken met de camera aan de voor- én achterzijde. Wij zijn benieuwd hoe deze concurrentiestrijd met BeReal zich gaat ontwikkelen.  

TikTok Now

Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van 2022. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo iedere maand op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen!

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Luuk

Luuk

Drie jaar geleden begon Luuk met het schrijven van artikelen voor gevestigde online magazines. Hij maakte hier kennis met online marketing en SEO. Ondertussen verbreedt Luuk voortdurend zijn kennis door in de praktijk bezig te zijn. Niet alleen websites van klanten, maar ook eigen websites ziet hij stijgen in de zoekmachine. Ook jij hebt zo te zien geklikt!

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief