Leer alles over social media door onze specialisten, ofwel vakidioten Training aanvragen

De 6 soorten pins op Pinterest & handige praktische tips

pins op pinterest pins pinnen pinterest categorieën

Inhoudsopgave

Pinterest leek een tijdje van de radar te zijn, maar toch is dit kanaal weer helemaal terug van weggeweest. Het kanaal is afgelopen jaar met wel 9%(!) gegroeid in aantal gebruikers. Binnen Pinterest zijn er veel verschillende mogelijkheden. In deze blog nemen we je mee door het kanaal Pinterest, welke type pins er zijn, en hoe je zelf aan de slag kan gaan. Twijfel je nog of jouw bedrijf met Pinterest aan de slag moet gaan? Lees snel alle (p)ins & outs in onze nieuwe blog!

Wat zijn pins op Pinterest?

Het meest belangrijke keywoord van Pinterest is pins. Pins zijn niets anders dan de foto’s of video’s die je tegenkomt op Pinterest. Pinterest is te vergelijken met een prikbord, maar dan online. De foto’s en knipsels die je vroeger op je prikbord hingen, zijn de dingen die je nu online kan pinnen.

Een pin kan bijvoorbeeld een DIY video zijn van hoe je een zonnebloem verpot, of een foto van een tiny house in Scandinavië. Maar je kunt ook pins vinden met 10 tips wat je kan doen tijdens een bezoek aan Barcelona. Je kunt het zo gek niet bedenken en je vindt het op Pinterest. Pinterest is een creatieve en visuele Google (zoekmachine), je vindt dus niet meteen artikelen of pagina’s maar foto’s of video’s die inspireren. Want op Pinterest draait het allemaal om inspiratie! Meer weten over dit kanaal? Lees dan eens de uitgebreide blog over Pinterest Marketing.

Alle soorten pins op een rijtje

Binnen Pinterest heb je verschillende soorten pins, voor de helderheid zullen we ze vanaf nu diverse ‘formats’ noemen. Deze diverse formats helpen je om jouw boodschap op verschillende manieren over te brengen aan je doelgroep. We nemen alle formats met je door, inclusief bijpassende voorbeelden.

1. Gewone pins

Een gewone pin is een foto pin, waar een titel, beschrijving en link bijhoort (zoals bij elke pin eigenlijk). Een voorbeeld van een gewone pin zie je hieronder. 👇🏼

Gewone Pin voorbeeld


2. Carrousel pins

Een carrousel pin is een pin met meerdere foto’s, een gebruiker kan wanneer deze op je pin heeft geklikt door de foto’s swipen. Hieronder zie je een voorbeeld van een carrousel pin, deze pins kun je alleen maken als je een zakelijk account hebt. Vaak werkt het maken van een carroussel het beste op desktop.

3. Rich pins

Een Rich pin is een pin die ‘rijk’ is aan informatie. Informatie die automatisch op wordt gehaald uit de webpagina waarnaar je verwijst. Deze pin bevat een soort koppeling die automatisch informatie toevoegt aan je pin en er voor zorgt dat je pin altijd up-to-date blijft aan je webpagina.

Er zijn veel verschillende soorten van Rich pins, de meest voorkomende soorten die voorbij komen zijn pins met extra productinformatie zoals prijzen. Daarnaast zien we op Pinterest ook veel rich pins met verwijzingen naar een app download of extra informatie van recepten bijvoorbeeld.

Om rich pins in te kunnen zetten is het belangrijk dat je metadata en structured data goed ingericht zijn. Op deze pagina lees je wanneer je pagina voldoet aan de voorwaarden.


4. Video pin

Een Video pin is zoals het al zegt een pin waarin een video getoond wordt. Je ziet dat dit steeds groter wordt op Pinterest, zowel in organische pins als in advertentie pins. Op Pinterest is er zelfs een speciaal tabje genaamd ‘kijk’ waarin alle ideepins naar voren komen. Video’s worden op Pinterest vaak gezien als een Idee pin.

5. Ideepin

Een idee pin zou je kunnen vergelijken met een Story, wat we kennen van Facebook en Instagram, maar dan op Pinterest. Alle idee pins zijn te bekijken via het tabje ‘Kijk’. Een idee pin kan een korte video zijn, maar kunnen ook meerdere foto’s na elkaar zijn. Door middel van een swipe omhoog ga je naar de volgende Idee pin

Leuk om te weten! Pinterest Idee pins zijn de eerste Story’s waarbij je je geen zorgen hoeft te maken om de tijd. Ze blijven namelijk voor altijd op je profiel aanwezig. Zo hoef je nooit meer te balen dat ze maar 24 uur zichtbaar zijn! 😉

Wanneer je gebruik maakt van Idee pins zullen deze als eerst op je profiel weergegeven worden, nog voor de andere content. Een Idee pin op iemands profiel kun je herkennen aan het blokje linksboven in de hoek.

Tot slot hebben Idee pins een standaard format, dit komt omdat ze alleen op het mobiele device bekeken worden. Het liefst ziet Pinterest dus een staand 9:16 formaat.

6. Collection pins

Een Collection pin is een pin, waarin je een foto van een gebruiker ziet en daaronder staan de producten die in de foto worden getoond. Deze pin kan alleen gebruikt worden als er gebruikt wordt gemaakt van Pinterest Catalogus.

Tijdens het maken van de pin vul je een product-ID, URL en Catalogus, daarna worden je producten in de pin getoond.

De collection pin krijgt een vergrootglas of product tag kaartje rechts onder in de hoek. Waneer een gebruiker hierop klikt komen de producten te voorschijn. Deze pins moeten mensen aansporen tot actie, ook krijgen gebruikers de mogelijkheid om andere producten uit de categorie te bekijken.

Pin maken op Pinterest: hoe ga ik aan de slag?

Pinterest is echt een medium om te inspireren en het heeft een enorm groot potentieël. Als jouw doelgroep zich op Pinterest bevindt en je gebruik wilt maken van dit potentieel, dan nemen we je nu mee in hoe jij aan de slag kunt gaan met Pinterest.

Wanneer je door de Pinterest timeline heen scrollt, zie je dat de meeste pins een titel hebben onder de content. De maker van de pin heeft de mogelijkheid om deze titel in te vullen, bij gepromote pins krijg je ook de maker of geverifieerde creator van de pin erbij te zien.

Wat voor elementen bevat een pin?

Wanneer je een pin aanklikt, heeft een pin vaste elementen.  Als je aan de slag gaat met Pinterest is het van belang dat je je bewust bent van deze elementen en deze invult, als je een pin maakt.

Welke elementen zijn dat? Zie onderstaande afbeelding voor meer uitleg:

  • Titel – dit is het dikgedrukte stuk tekst dat je onder de foto of video ziet
  • Beschrijving – dit is het kleine stukje tekst onder de titel
  • Rode bewaarknop – hiermee kunnen gebruikers jouw pin bewaren op hun eigen bord, dit noem je ook wel Repinnen.
  • Delen – deze functie zorgt ervoor dat je de pins kunt delen buiten Pinterest, via WhatsApp bijvoorbeeld of binnen Pinterest naar een vriend versturen.
  • Volg – klik hierop als je iemand wil volgen
  • Bezoek – hier kun je op klikken, wanneer een maker een link achter de pin heeft ingevuld, dan wordt je meteen naar de website geleid.

1. Maak een bedrijfspagina aan

Om pins te maken heb je een bedrijfspagina nodig. Je kunt op twee manieren een zakelijk account maken. Je kunt een persoonlijk Pinterest account aanmaken, waar je vervolgens een bedrijfspagina aan kunt toevoegen. Dat doe je door, naar instellingen te gaan en op ‘account toevoegen’ te klikken.

Of je kunt meteen een zakelijk account aanmaken, dit geef je aan bij het registreren voor een nieuw account.

Ga naar instellingen en klik op account toevoegen, dan krijg je vervolgens drie opties (zie onderstaande foto).

2. Creëer borden die bij jouw bedrijf passen

Borden op Pinterest kun je zien als de menu items van je Pinterest profiel. Alle pins die je maakt kun je zo op een bepaalde manier categoriseren. Pins over slaapkamers kunnen bij slaapkamers, pins over eten kunnen bij eten.

Door je pins op borden te plaatsen creëer je dus heel gemakkelijke en soort netwerk voor een bepaald onderwerp. Wanneer gebruikers op een pin komen kunnen ze gemakkelijk doorklikken naar je bord en zo vergelijkbare pins bekijken.

Hieronder een voorbeeld van IKEA

Pinterest borden

Pinterest categorieën voor jouw bedrijf

Binnen Pinterest zijn er veel verschillende categoriën, die bij jouw bedrijf kunnen passen, van interieur DIY’s tot cadeau ideeën en van Stedentrips tot kookrecepten. Hieronder zie je de meest populaire Pinterest categorieën. Deze categorieën kunnen je helpen om je content vorm te geven of te kijken waar gebruikers binnen Pinterest momenteel op zoeken waardoor jouw content daarop kan aansluiten. Op basis van deze categorieën zou je borden kunnen maken.

  1. Interieur & styling
  2. Eten, drinken en recepten
  3. Kunst
  4. Beauty inspiratie
  5. DIY projecten
  6. School inspiratie en hacks
  7. Entertainment
  8. Kleding inspiratie
  9. Design
  10. Sport

Zelf aan de slag met Pinterest?

Pinterest is een prachtig platform om je zichtbaarheid mee te vergroten. Pinners (gebruikers van Pinterest) zijn planners, je bereikt deze doelgroep daardoor veel eerder in de marketingtunnel. Zo kun jij meer invloed uitoefenen op het beslissings-en kooppatroon. Wil je meer weten hoe jij Pinterest kunt inzetten voor jouw zichtbaarheid? We leren het je graag in onze Pinterest training!

Groetjes uit de Jungle! 🐒

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lois

Lois

Enthousiaste en creatieve Social media manager die up to date is met de laatste trends binnen in Social media! Voor meerdere klanten is Loïs dagelijks actief op alle kanalen. Een verandering ziet Loïs dan ook snel. Waar Loïs echt energie van krijgt? Kennis delen! En dat heb je net zelf mogen ervaren! :)
pinterest training cursus workshop​

Pinterest training

Leer het van onze specialisten (ofwel vakidioten)

Tijdens onze Pinterest training brengen wij jou op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen. Met deze informatie weet jij hoe je jouw doelgroep bereikt door de juiste content te creëren. Wij leren je vervolgens werken met interactieve inzicht tools om jouw doelgroep verder te analyseren.

Recente berichten

Ontdek meer over

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief