In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en social media trends. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.
Social media trends februari 2024
In dit artikel lees je alle social media trends van februari 2024. Ontdek onder andere hoe TikTok AI search introduceert en nieuwe gesponsorde posts op LinkedIn.
TikTok als zoekmachine: test met een AI-zoekfunctie
TikTok test een AI-gestuurde zoekfunctie in Douyin, het Chinese zusje van TikTok, waarmee gebruikers content binnen en buiten de app kunnen zoeken.
Dit vergroot de mogelijkheden voor bedrijven om zichtbaar te zijn in de app. Gezien het toenemende gebruik van TikTok als zoekmachine, vooral onder jongeren, kan deze AI-zoekfunctie TikTok transformeren tot een krachtiger platform voor het ontdekken van en zoeken naar producten en diensten.
Instagram test gespreksstarters in Notities-functie
Instagram test nieuwe gespreksstarters in Notities, waarmee je een groepschat kunt beginnen met standaard vragen.
Adam Mosseri van Instagram benadrukt dat het doel is om gebruikers meer expressiemogelijkheden te bieden. Onder jongeren zijn de notities vooral populair. Daarom blijft Instagram deze functie bijwerken om jongere gebruikers te behouden en zich te onderscheiden van platforms zoals TikTok en Snapchat.
Wil je alles leren over Instagram? Bekijk dan eens onze Instagram training!
LinkedIn introduceert nieuwe gesponsorde posts optie
LinkedIn rolt een nieuwe advertentiemogelijkheid uit voor alle gebruikers: gesponsorde berichten.
Met jouw bedrijfspagina’s kun je nu artikelen promoten met een CTA-knop – zoals in het voorbeeld hieronder “Unlock article” – die een aanmelding vereisen voor volledige toegang. Zo heb je een extra tool voor leadgeneratie en kun je de respons en prestaties van jouw LinkedIn-content beter meten. LinkedIn is nu nog bezig met de implementatie van deze optie.
Wil je alles weten over LinkedIn en hoe je dit het best inzet? Onze LinkedIn trainingen zorgen dat je up-to-date bent!
Nieuwe regels in Meta voor AI-bewerkte advertenties
Meta’s nieuwe regels voor het aanduiden van AI bewerkte advertenties zijn nu van kracht. Als je advertenties wilt plaatsen over sociale kwesties, verkiezingen of politiek, moet je nu aangeven als je advertentie een fotorealistische afbeelding, video of realistisch klinkende audio bevat die met AI of andere methoden is gecreëerd of aangepast.
Dit is een belangrijke stap voor transparantie, gezien de toenemende mogelijkheden van AI. Vergeet niet deze optie aan te vinken, anders riskeer je verwijdering van je advertentie of zelfs een verbod.
X test nieuwe videotab in de app
X test een nieuwe videotab in de onderste functiebalk van de app, ter ondersteuning van hun ‘video-first’ benadering.
Deze tab maakt het makkelijker om de nieuwste videocontent te ontdekken. X zet op deze manier in op het verhogen van gebruikersbetrokkenheid door zich te richten op video, aangezien 80% van de sessies op X ook videoconsumptie omvat en er dagelijks 100 miljoen mensen verticale video’s bekijken.
Aanmelden nieuwsbrief Socials Update
Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van februari 2024. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen. Onze vakidioten delen graag hun social kennis!