Socials Update: alle social media trends van januari 2023

social media trends januari 2023

Inhoudsopgave

In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en social media trends. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.

Social media trends januari 2023

Ontdek hieronder alle social media trends van januari 2023 met onder andere trendvoorspelling rapporten voor het jaar 2023 van TikTok, Instagram en Pinterest!

Maandelijks versturen wij de Socials Update in een nieuwsbrief per e-mail. Meld je hieronder aan voor deze maandelijkse update!

Instagram publiceert trendvoorspellingen voor 2023

Instagram heeft het Trend Rapport voor 2023 gepubliceerd. Hierin worden de belangrijkste sociale en culturele trends van Gen Z toegelicht. Gen Z is de generatie geboren tussen 1997 en 2012. Het rapport is opgesteld aan de hand van inzichten vanuit Gen Z en daardoor super relevant!

Enkele van de belangrijkste punten die werden gedeeld zijn:

  • In 2023 zal een meerderheid van Gen Z winkelen om goede doelen te steunen waar ze om geven.
  • Voor Gen Z zijn make-up en schoonheidsproducten een vorm van zelfexpressie. Meer Gen Z consumenten gebruiken make-up om hun persoonlijkheid uit te drukken dan om hun gevoel van schoonheid te vergroten.
  • Bijna twee derde van Gen Z is van plan om geld te verdienen met social media.
  • Mixed media wordt steeds belangrijker. Zo wil meer dan 40% van de Gen Z volgers podcasts horen van hun favoriete creators. Een creator creëert content als teksten, afbeeldingen, video’s of infographics.

Je kunt hier het hele trend rapport bekijken!

Instagram trend rapport

TikTok deelt 2023 ‘What’s Next’ rapport

Op basis van interne inzichten heeft TikTok het 2023 ‘What’s Next’ rapport gepubliceerd. Het rapport richt zich op drie belangrijke macrotrends: Actionable Entertainment, Making Space For Joy en Community-Built Ideals. Deze trends zullen de manier van beïnvloeden waarop marketeers het komende jaar hun doelgroepen aanspreken.

Wat betekenen deze trends in het kort?

  • Actionable Entertainment: wanneer reclameboodschappen door TikTok-gebruikers gezien worden als entertainment, levert dat ongelooflijke bedrijfsresultaten voor merken.
  • Making Space For Joy: 90% van de TikTok-gebruikers vindt dat TikTok nooit verveelt. Dit biedt kansen voor merken die meer connecties met hun publiek willen maken.
  • Community-Built Ideals: TikTok-communities zijn hechter dan anderen, omdat ze heel specifiek zijn. Het delen van specifieke interesses helpt mensen te verbinden.

Lees het hele rapport via deze link!

Trend force 1

Snapchat deelt inzichten over consumentengedrag

Snapchat deelt nieuwe inzichten in wat Gen Z-consumenten motiveert en inspireert. Het platform geeft terecht aan dat Generatie Z geen kinderen meer zijn. Met een wereldwijde koopkracht van 4 miljard euro is het verstandig om er als marketeer goed op in te spelen.

Enkele inzichten van Snapchat lees je hieronder!

  • Het is niet langer de vraag of je Gen Z moet benaderen, maar hoe je Gen Z moet benaderen: Gen Z vereist een nieuwe social media strategie die niet alleen authentiek is, maar ook relevant voor het leven dat zij leiden.
  • Snapchat is het platform dat voor Gen Z aan alle eisen voldoet, met elementen als Discover, Stories en de Camera.
  • Elk merk of marketeer kan zich op ieder platform richten op Gen Z. Deze generatie is namelijk volop digitaal te vinden. Máár om effectief in contact te komen met deze generatie is een doelgericht platform nodig: Snapchat.

De volledige studie over wat Gen Z verwacht van merken kun je hier lezen.

Snapchat studie

LinkedIn Best Practices voor 2023

LinkedIn expert Richard van der Blom heeft zijn jaarlijkse algoritme rapport gepubliceerd. In dat rapport komt naar voren hoe je je LinkedIn prestaties kunt maximaliseren. Het rapport bevat een hoop nuttige inzichten om je LinkedIn strategie te verbeteren.

Welke inzichten lees je in het rapport?

  • Hashtags tussen 1 en 10 vertonen bijna geen verschil;
  • Negatieve engagement vertraagt de groei van je bedrijf;
  • De ideale post bevat 400 tekens minder vergeleken met 2021;
  • De ideale video lengte is tussen de 20 en 60 seconden en heeft een vierkant formaat.

Je kunt hier het volledige rapport checken!

LinkedIn best practices

Pinterest Predicts 2023 is gepubliceerd

Pinterest heeft het jaarlijkse ‘Pinterest Predicts‘-overzicht gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar de opkomende trends die nóg belangrijker zullen worden in 2023.

Deze trendvoorspellingen worden gedaan op basis van gebruikersgedrag, waaronder opgeslagen pins, aangemaakte borden en algemene zoekactiviteit. Pinterest beweert dat de jaarlijkse rapporten – die nu al drie jaar op rij wordt uitgebracht – voor 80% accuraat zijn.

Pinterest verdeeld de voorspellingen onder in vier hoofdcategorieën:

  1. Fashion: 2023 zal in het teken staan van luchtige stijlen, denk aan kant, tule, ruches en glans.
  2. Home: in 2023 zullen mensen nieuwe manieren vinden om geliefde items in hun huizen te eren door vintage – vaak geërfde – stukken te combineren met hun moderne stijl.
  3. Celebrations: in 2023, zal de trend zwembadfeestjes voor honden zijn. Bijzonder!
  4. Wellbeing: in 2023 zullen mensen hun scherm en bureau inruilen voor meer beweging.

Het volledige ‘Pinterest Predicts’-overzicht kun je hier lezen.

Pinterest predicts

Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van januari 2023. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen!

Deel dit artikel

Foto van Luuk

Luuk

Drie jaar geleden begon Luuk met het schrijven van artikelen voor gevestigde online magazines. Hij maakte hier kennis met online marketing en SEO. Ondertussen verbreedt Luuk voortdurend zijn kennis door in de praktijk bezig te zijn. Niet alleen websites van klanten, maar ook eigen websites ziet hij stijgen in de zoekmachine. Ook jij hebt zo te zien geklikt!

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist Lisanne haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief