In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en social media trends. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.
Social media trends januari 2024
In dit artikel lees je alle social media trends van januari 2024. Ontdek onder andere hoe TikTok in-stream verkopen wil boosten en een partnership tussen X en Shopify.
TikTok wil in 2024 in-stream verkopen boosten
TikTok wil in 2024 voor een enorme boost van de in-stream verkopen zorgen. De Chinese versie van TikTok, Douyin, haalt het merendeel van zijn inkomsten uit in-stream verkopen. In de afbeelding hieronder zie je hoe de e-commerce link wordt getoond en hoe je een aankoop kunt doen.
Maar TikTok heeft in de Westerse markten meer moeite om deze trend aan te laten slaan. In 2023 gaven -volgens Data.ai – gebruikers wereldwijd toch $3,8 miljard uit in de app. Dat is een stijging van 15% vergeleken met het voorgaande jaar.
TikTok wil de in-stream verkopen een boost geven door bijvoorbeeld voedselbezorging en andere lokale diensten te integreren in de app. Het succes van het Chinese Temu in het Westen, wat bekend staat om zijn betaalbare deals, biedt ook inspiratie voor TikTok.
Voor Nederlandse gebruikers is de directe impact nog onduidelijk. Het is mogelijk dat de nieuwe features later in 2024 of zelfs daarna pas beschikbaar worden. Maar TikTok’s inzet op in-stream verkopen biedt interessante mogelijkheden voor bedrijven en influencers om nieuwe inkomsten te creëren.
TikTok test nieuwe desktop tools voor creators en marketeers
Als creator of marketeer kun je op TikTok straks met een vernieuwde Creator Center UI uitgebreidere analytics inzichten en verbeterde tools zien, die ook nog eens gebruik maken van conversational AI. De desktopversie van de app toont nu voor sommige Business accounts een overzichtelijkere weergave van analytics. Dat kun je gebruiken om contentprestaties beter te analyseren.
Daarnaast heeft TikTok zijn Creative Center in de app verbeterd met een nieuwe toevoeging: een conversational chatbot. Zo kun je snel relevante secties en tools vinden in de app.
De bijgewerkte Creator Center UI wordt momenteel getest met geselecteerde gebruikers, maar de nieuwe chatbot is al beschikbaar in TikTok’s Creative Center.
Wil je alles leren over TikTok? Bekijk dan eens onze TikTok training!
Stories voor specifieke vrienden op Instagram
Instagram test een nieuwe functie waarbij je als gebruiker Stories kunt creëren specifiek voor een vriend. In deze nieuwe optie kunnen gebruikers hun Story delen via de ‘Friends Story’ optie, zoals je ziet in onderstaande afbeelding.
Kies je ervoor een Story op deze manier te delen? Dan kan de ontvangende vriend deze eerst bekijken en goedkeuren voordat het aan hun eigen Story feed wordt toegevoegd. De oorspronkelijke maker wordt dan benoemd.
Voor merken kan dit een vereenvoudigde manier zijn om User Generated Content (UGC) te verzamelen. Zij kunnen fans aanmoedigen hun content te delen om mogelijk op het merkprofiel te worden uitgelicht.
Instagram bevestigt dat ze deze optie testen met een selecte groep gebruikers, maar het is nog niet duidelijk wanneer het volledig wordt gelanceerd.
Wil je alles weten over Instagram en hoe je dit het best inzet? Onze Instagram trainingen zorgen dat je up-to-date bent!
X breidt partnerschap met Shopify uit
X heeft zijn ambities voor een “alles-in-één app” versterkt door een uitgebreid partnerschap aan te kondigen met Shopify. Als Shopify-verkopers heb je hierdoor meer mogelijkheden om jouw producten op het X-platform te promoten. Bij het klikken op een product word je dan doorverwezen naar de Shopify-productpagina waar je meteen een aankoopt kunt doen.
Zowel X als Shopify-president Harley Finkelstein geven aan dat dit de zichtbaarheid van Shopify-verkopers gaat vergroten.
X werkt nu aan het verkrijgen van licenties voor betalingsoverdracht in de VS en wil dit jaar nog betalingen in de app mogelijk maken. Wanneer dit naar Nederland komt is niet duidelijk.
TikTok lanceert marketingkalender voor 2024
TikTok heeft een nieuwe marketingkalender voor 2024 gepubliceerd. Deze zit boordevol belangrijke data en tips om je campagnestrategie te verbeteren en ondersteunen. Hiermee kun je specifieke evenementen en dagen optimaal benutten. Voor elke grote regio in Noord-Amerika, Europa en het Midden-Oosten is er een specifieke kalender gemaakt.
Je vindt in de kalender niet alleen belangrijke data, maar ook tips over het gebruik van TikTok’s advertentietools en functies. Elke periode geeft een overzicht van belangrijke gebeurtenissen, gevolgd door tips voor het inzetten van verschillende marketingelementen van TikTok. Er is ook een campagneplanningsjabloon inbegrepen, met links naar relevante hulpmiddelen.
De TikTok marketingkalender voor 2024 is een handig overzicht en is hier te downloaden (vereist e-mailregistratie).
Aanmelden nieuwsbrief Socials Update
Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van januari 2024. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen. Onze vakidioten delen graag hun social kennis!