In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt. Ontdek hieronder alle social media trends van december 2021 met onder andere Community-groepen in WhatsApp en nieuwe LinkedIn tools!
Meta (voorheen Facebook) wil fysieke winkels openen
Eind oktober werd bekendgemaakt dat het overkoepelende bedrijf van Facebook de naam wijzigde naar ‘Meta’. Dit Amerikaanse bedrijf is onder andere eigenaar van Facebook, Instagram en WhatsApp. Deze verandering is het begin van een nieuwe poging om jongeren tussen de 18 en 24 jaar terug te winnen. Sinds 2012 daalt namelijk het gebruik onder deze doelgroep door de komst van nieuwe platformen zoals TikTok.
Het bedrijf van Mark Zuckerberg bleef niet stilzitten. Er ligt nu namelijk een plan om fysieke winkels te openen. Als dit plan daadwerkelijk doorgaat, kun je in de winkels terecht voor apparaten die zijn ontwikkeld door Reality Labs. Dit zijn producten als de VR-headset ‘Oculus Quest’ (binnenkort Meta Quest), de AR-bril ‘Stories’ en gadgets voor videobellen. Het is nog maar afwachten wanneer wij een Meta winkel kunnen bezoeken in Nederland!
WhatsApp werkt aan groepen binnen chatgroepen
Binnenkort kun jij in WhatsApp één grotere chatgroep uitsplitsen in meerdere groepen. Dit wordt de ‘Community-functie’ genoemd. Beheerders van groepen krijgen op die manier de mogelijkheid om onderscheid te maken tussen alle leden. Daarvoor hoef je niet een geheel nieuwe chatgroep te maken. De beheerder maakt eenvoudig vanuit de bestaande chatgroep een nieuwer en kleiner groepje aan.
Het grote voordeel? Je hoeft niet meer losse WhatsApp-groepen aan te maken voor zaken die prima onder één samenhangende groep kunnen vallen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf die een WhatsApp-community heeft voor iedere afdeling en een groter kanaal voor algemene mededelingen. Krijgt een werknemer een andere functie? Dan wissel je deze persoon eenvoudig van community. Het is helaas nog niet bekend wanneer we gebruik kunnen maken van deze functie.
Instagram lanceert ‘Add Yours’-stickers
Instagram heeft een functie gelanceerd om de betrokkenheid in Stories te verhogen. Dit zijn de zogeheten ‘Add-Yours’-stickers. Een creator van een Story kan daarmee andere gebruikers vragen om te reageren op zijn verhaal om zo reply-threads op Stories te creëren.
Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Een gebruiker plaatst een ‘Add-Yours’-sticker in zijn Story en vraagt andere gebruikers bijvoorbeeld om hun favoriete foto van hun huisdier te delen. Jij plaatst jouw foto met de sticker online en jouw volgers kunnen op ‘contribute’ klikken. Zij gebruiken nu dezelfde link om hun foto met huisdier in hun Stories te zetten. Je kunt vervolgens zien op hoeveel accounts deze sticker is doorgegeven en wie deze accounts zijn. Zo kan je dus een echte trends starten!
Bekijk onderstaande video hoe jij hiermee aan de slag kan!
Nieuwe LinkedIn tools voor ‘Creator Mode’
LinkedIn voegt twee nieuwe functies toe voor gebruikers die de Creator Mode hebben ingeschakeld. De eerste functie is LinkedIn Live dat eerst enkel beschikbaar was voor gebruikers en pagina’s met meer dan 150 volgers. Deze volgers of connecties moesten daarbij voldoen aan bepaalde criteria. Vanaf nu kunnen creators ook live video’s delen met hun volgers. LinkedIn zegt zelf dat live video’s gemiddeld 24x meer reacties krijgen dan normale video’s.
Daarnaast hebben creators op LinkedIn toegang gekregen tot nieuwsbrieven. Hiermee kun je in contact blijven met jouw publiek. Iedere keer als je een nieuw artikel in jouw nieuwsbrief publiceert, ontvangen abonnees automatisch een push-melding in de app of een e-mailnotificatie.
Helaas kunnen momenteel nog niet alle gebruikers zich aanmelden voor de Creator Mode. Benieuwd of jij dit wel kan? Ga dan naar jouw LinkedIn-profiel en scroll door tot ‘Uw statistieken’. Als hier ‘Creatormodus’ tussenstaat, kun jij de functie met slechts een paar klikken activeren (zie onderstaande afbeelding).
TikTok in 2021: een compleet jaaroverzicht
Het zijn de laatste weken van 2021 en daarmee kan de balans worden opgemaakt van verschillende platformen. Grote kans dat jij jouw Spotify Wrapped al hebt bekeken met de meest beluisterde nummers. Ook TikTok heeft nu een jaaroverzicht gecreëerd met de top creators, de populairste liedjes en de meest voorkomende trends.
Als jij zelf vaak op TikTok aanwezig bent, herken jij vast veel elementen. Zo waren een aantal van de meest gebruikte liedjes Adderall (Corvette Corvette) van Popp Huna, Astronaut In The Ocean van Masked Wolf en TWINNEM van Coi Leray. Of wat dacht je van de meest bekeken TikTok-video ‘Drone Dancing’ door David Allen (313,9 miljoen views)? Tijd om achterover te leunen en te genieten van het jaaroverzicht hieronder!
Social media trends van december 2021
Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van december 2021. Tijd om deze laatste maand van het jaar nog even te knallen en jouw social media strategie een extra boost te geven. Benieuwd wat je daarvoor allemaal kan doen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media workshops!