Leer alles over social media door onze specialisten, ofwel vakidioten Training aanvragen

Socials Update: alle social media trends van maart 2022

social media trends van maart 2022

Inhoudsopgave

In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt. Ontdek hieronder alle social media trends van maart 2022 met onder andere tickets kopen via Snapchat en een langere tijdsduur van TikTok video’s.

Concertkaartjes kopen in Snapchat

Nu live events weer steeds meer worden georganiseerd, is het voor organisators van belang om de evenementen onder de aandacht te brengen. Een nieuwe Map-functie in Snapchat draagt zijn steentje bij. In samenwerking met Ticketmaster worden alle evenementen in de buurt weergegeven op een kaart. Denk aan cabaret voorstellingen, concerten of een voetbalwedstrijd.

Gebruikers swipen door de complete catalogus van Ticketmaster. Zien zij een event die hun interesse wekt? Dan kan je vrienden uitnodigen met stickers die rechtstreeks in hun Snapchat foto verschijnen of zelfs direct tickets kopen via een eenvoudig afrekenproces.

Freelancers beter zichtbaar op LinkedIn

Een LinkedIn servicepagina is een specifieke pagina waarop de diensten van organisaties worden getoond. Deze pagina is gekoppeld aan een persoonlijk profiel. Vanaf de servicepagina kunnen potentiële klanten een projectverzoek indienen bij de dienstverlener. Via LinkedIn kan je vervolgens een offerte sturen en een overeenkomst sluiten. De betaling vindt plaats via de normale procedure van de dienstverlener en dus buiten LinkedIn.

Het platform heeft nu twee nieuwe elementen toegevoegd aan de servicepagina. De eerste nieuwe functie is de koppeling van de servicepagina met een bedrijfspagina. Deze koppelingsfunctie is enkel beschikbaar voor bedrijfspagina’s met één beheerder, waarmee de update zich focust op freelancers en mkb’ers. De diensten worden vervolgens getoond op het persoonlijke profiel, de bedrijfspagina, de servicepagina en in de zoekresultaten.

Daarnaast kunnen gebruikers vanaf nu een media showcase toevoegen op hun servicepagina om zo je favoriete projecten uit te lichten. Met de nieuwe update kan je potentiële klanten eerder overtuigen van jouw kwaliteiten en diensten.

Benieuwd hoe je aan de slag kan? Lees dan dit stappenplan of bekijk de video hieronder.

Liken van Instagram Stories

Voortaan kan je op Instagram niet alleen foto’s liken op jouw feed, maar ook Instagram Stories. Eerst kon je alleen op stories reageren door een bericht te sturen. Dankzij de toevoeging van likes op een story kan je nu op een laagdrempelige manier jouw waardering uiten.

Daarnaast is het voor creators een groot voordeel dat de DM-inbox niet overstroomt met meldingen. Instagram brengt je namelijk niet op de hoogte van deze likes, omdat het doel is om meldingen te verminderen. Deze likes kan alleen jij inzien via de zogeheten viewer sheet waar je normaal gesproken analyseert wie je verhaal heeft bekeken. Ook deze statistieken verdwijnen na 24 uur.

Winkelen via Pinterest met AR

Pinterest heeft een nieuwe functie toegevoegd: Try On for Home Decor. Dit is een nieuwe manier voor gebruikers om online te shoppen voor hun woning. Je kan vanaf nu namelijk Augmented Reality gebruiken om wooninspiratie op te doen. Deze nieuwste technologie maakt het mogelijk om met behulp van de Pinterest Lens camera voorwerpen van aanbieders virtueel in een huis te plaatsen.

Op die manier kan je meubels uitproberen, voordat je daadwerkelijk iets koopt. Pinterest draagt daarmee bij aan het verminderen van het retourneren van producten. Op dit moment is de functie enkel in de Verenigde Staten beschikbaar. Het is nog even afwachten wanneer je in Nederland gebruik kan maken van Try On for Home Decor.

TikTok verlengt tijdsduur van video’s

Jongeren hebben een afnemende aandachtsspanne. TikTok speelt hier perfect op in met behulp van korte video’s. Je loopt daarbij alleen tegen één probleem aan. Het toevoegen van advertenties in korte content is ontzettend lastig. TikTok lost dit probleem op door alle gebruikers in staat te stellen om video’s van maximaal 10 minuten te uploaden.

Oorspronkelijk was de tijdslimiet 15 seconden per video. Deze werd later aangepast naar 60 seconden en vervolgens naar 3 minuten. Vorig jaar werd in augustus de videolengte aangepast naar 5 minuten. Met de aanpassing naar 10 minuten wil TikTok de creativiteit van creators stimuleren. En natuurlijk de mogelijkheden van TikTok ads uitbreiden.

Adverteren op TikTok

Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van maart 2022. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media workshops!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Luuk

Luuk

Drie jaar geleden begon Luuk met het schrijven van artikelen voor gevestigde online magazines. Hij maakte hier kennis met online marketing en SEO. Ondertussen verbreedt Luuk voortdurend zijn kennis door in de praktijk bezig te zijn. Niet alleen websites van klanten, maar ook eigen websites ziet hij stijgen in de zoekmachine. Ook jij hebt zo te zien geklikt!

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief