In Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op social media. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt. Ontdek hieronder het maandoverzicht van juli 2021 met onder andere Reels advertenties en podcasts luisteren vanaf Facebook!
Reels advertenties op Instagram
Instagram heeft bekend gemaakt dat zij Reels advertenties beschikbaar maken voor alle landen. In april werd deze mogelijkheid getest in India, Brazilië, Duitsland en Australië. Door deze vorm van adverteren kunnen bedrijven een groter publiek bereiken, waardoor gebruikers inspirerende nieuwe content van merken en makers kunnen ontdekken. De Reels advertenties hebben een tijdsduur van maximaal 30 seconden. Daarnaast kunnen gebruikers reageren op de advertenties en deze ook liken, opslaan en delen. Instagram zal de komende tijd meer focussen op het creëren van een optimale gebruikerservaring voor Reels.
Trends van social media marketing
Sprout Social heeft een Social Index rapport uitgebracht, waarin wordt gekeken naar een aantal belangrijke trends voor social media marketing. Hierin staat beschreven hoe merken het beste gebruik kunnen maken van social media kanalen om de bekendheid en connectie met de doelgroep te vergoten. Zo wordt er onder andere verteld dat negen van de tien consumenten een product of dienst koopt van een merk die zij volgen op social media. Daarnaast verkiest 86% van de consumenten dat merk boven een concurrent. Het rapport is enorm waardevol voor marketeers om een verbeterslag te maken voor social media marketing!
Podcast luistertool van Facebook
Social media platformen spelen steeds meer in op het inbouwen van tools om zo meer creators aan zich te binden en actief te houden. Er geldt namelijk: hoe meer relevante content er wordt geboden voor de gebruikers, hoe meer volgers terugkomen naar het platform. Hierdoor wordt betrokkenheid met de volger gestimuleerd, waardoor het platform ook meer inkomsten genereert door onder andere advertenties. Om deze reden heeft Facebook een podcast luistertool geïntegreerd. Gebruikers kunnen hiermee rechtstreeks afleveringen luisteren op Facebook zonder het platform te verlaten.
Maak geen advertenties, maar TikToks
Ongeveer een jaar geleden werd TikTok for Business gelanceerd. Op het moment van lanceren werd de boodschap ‘maak geen advertenties, maar TikToks’ gecommuniceerd. Ditzelfde advies wordt nu herhaald om de creativiteit van marketeers te stimuleren. Het is dan ook aan de makers om de content authentiek aan te laten voelen. Door content te creëren die waardevol is voor de gebruiker, kunnen meer potentiële klanten worden bereikt. Merken creëren op die manier loyaliteit, omdat ze lid worden van de gemeenschap in plaats van een adverteerder. Dat is volgens TikTok absoluut de formule voor succesvolle advertenties!
Berichten posten op Instagram via desktop
Het is al een paar maanden in ontwikkeling, maar nu lanceert Instagram een eerste live test van de mogelijkheid om feedposts te publiceren vanaf de desktopversie van de app. Op dit moment heeft slechts een klein aantal gebruikers deze mogelijkheid. Deze optie is een grote vooruitgang voor social media marketeers om hun werkzaamheden op één apparaat te kunnen uitvoeren. Gebruikers kunnen al sinds 2019 Instagram feed- en IGTV-berichten uploaden vanaf de desktop via Facebook Creator Studio. Dit is beperkt tot zakelijke accounts. De nieuwe test biedt daardoor mogelijkheden voor alle accounts.
Er zijn veel meer mogelijkheden op social media. Daarvoor bieden wij verschillende social media trainingen aan. Tot snel? 😉