In Socials Update brengen wij jou iedere week op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op social media. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één weekoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt. Ontdek hieronder het weekoverzicht van week 19!
Career Gaps op LinkedIn
Een loopbaan is niet altijd een reeks van aaneengesloten periodes dat je aan het werk bent. Er kunnen diverse redenen zijn waardoor je tijdelijk stopt met werken. Denk aan ouderschap of andere levensverantwoordelijkheden. Doordat gaten in jouw CV vaak vragen opleveren bij potentiële werkgevers, introduceert LinkedIn nieuwe functiebenamingen. Onder andere ’thuisblijfmoeder’, ’thuisblijfvader’ en ’thuisblijfouder’ zijn nieuwe benamingen. Ook voegt LinkedIn nieuwe benamingen toe voor freelancers, waarbij je niet langer een bedrijf of werkgever hoeft in te vullen.
TikTok in de sportwereld
Nu er in deze tijd veel minder wordt gesport en er geen sportevenementen plaatsvinden, is er juist weer meer ruimte om na te denken over nieuwe mogelijkheden. Voor de sportwereld is er daarbij veel groeipotentie om content te creëren dat jongeren bereikt. Het verschil met andere social media platformen: de toon is veel positiever en gebruikers zijn erg betrokken bij de content. Juist content over sport doet het goed op TikTok, omdat het spectaculair is en emotie met zich meebrengt. Een TikTok challenge is dan ook een perfecte manier om de doelgroep te bereiken en volgers om te zetten in fans.
Creator mode op LinkedIn
Het hart van LinkedIn is de community van leden die regelmatig inhoud delen, ook wel LinkedIn Creators genoemd. De Creator Mode is een nieuwe functie voor deze leden. Hiermee wordt de content prominenter weergegeven op het profiel en worden anderen aangemoedigd om je te volgen. De Creator Mode kun je eenvoudig activeren in jouw profielendashboard. Hierna verandert de primaire profiel button van ‘Connect’ naar ‘Volg’ en worden eigen bijdragen boven werkervaring getoond. Daarnaast heb je de mogelijkheid om hashtags toe te voegen aan jouw profielintro, zodat potentiële volgers zien waarover jij regelmatig post. Doordat 50% van de volgers van profielweergaven komt, zorgt de Creator Mode voor een groei van volgers.
AR voor Snapchat wordt nog belangrijker
Uit onderzoek van Snapchat blijkt dat AR (Augmented Reality) de komende jaren steeds belangrijker wordt. Naar verwachting zal tegen 2025 bijna 75% van de wereldbevolking en bijna alle smartphonegebruikers frequent AR gebruiken. Momenteel zie je dit in Snapchat vooral terug in de vorm van filters, maar ook dit zal in de toekomst veranderen. Denk aan 3D-visualisaties van meubels bij inrichting van jouw woning. Hetzelfde onderzoek toont aan dat meer consumenten momenteel waarde hechten aan AR als hulpmiddel voor zekerheid en demonstratie. AR lijkt misschien een techniek dat nog ver weg van je staat, maar er gaat gegarandeerd een verschuiving plaatsvinden.
TikTok en Moederdag
Op zondag 9 mei was het Moederdag en ook op social media kon je hier niet omheen. TikTok heeft inzichten getoond dat één op de vier gebruikers een moeder is. Het is daarmee niet enkel een platform waar jongeren bereikt kunnen worden. Juist deze moeders zijn zware mobiele telefoongebruikers en ontdekt merken via social media. De activiteiten op TikTok op Moederdag creëerde een grote piek in volume, geplaatste content, views en betrokkenheid. Ook voor komende feestdagen is het daarom waardevol om gebruik te maken van deze trend en jouw merk te laten zien!
Ook weten hoe jij aan de slag kan met social media? Bekijk dan de mogelijkheden van onze social media trainingen.