Zoeken op LinkedIn: alle functies op een rijtje

Zoeken op LinkedIn

Inhoudsopgave

Nu LinkedIn blijft groeien merken we steeds vaker dat het interessanter wordt om meer te doen dan alleen berichten te posten, te liken en te reageren. Inmiddels zijn er ruim 4,7 miljoen Nederlanders op LinkedIn te vinden. Zoeken op LinkedIn kan daarom erg waardevol zijn. Bijvoorbeeld als jij een lead of een nieuwe werkgever zoekt. Wij geven je praktische tips om jouw zoektocht effectiever te maken!

De juiste zoekwoorden op je profiel

Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk dat jij zelf goed gevonden kunt worden op LinkedIn. Het is dus goed om met de juiste zoektermen je eigen profiel te vullen. Op die manier vergroot je de kans dat iemand die opzoek is naar een persoon als jij, ook écht op jouw profiel uit gaat komen. Denk daarbij dus ook goed na over eventuele zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Je kunt jezelf natuurlijk ‘digital strategy expert’ noemen, maar je zou ook kunnen kiezen voor een titel als ‘marketing specialist’. Maak hierin een bewuste keuze waarop jij gevonden wilt worden!

Zoekfunctionaliteiten van LinkedIn

In de afgelopen jaren hebben we gezien dat LinkedIn haar zoekfunctionaliteiten behoorlijk heeft uitgebreid. Inmiddels kun je niet alleen zoeken op LinkedIn op namen van personen, maar ook op het volgende:

  • Personen
  • Vacatures
  • Bijdragen
  • Groepen
  • Onderwijsinstellingen
  • Evenementen
  • Bedrijven

Zoeken naar andere personen

Zoeken op LinkedIn is waardevol om verschillende redenen. Zo kun je de zoekfunctie gebruiken wanneer jij met je product en/of dienst bij de juiste persoon aan tafel wilt komen. In dit voorbeeld wordt gesproken van ‘inkoper’. Stel je hebt een product dat je wilt aanbieden bij verschillende bedrijven. Hiervoor wil je graag met inkopers van deze organisaties in contact komen. Om te beginnen dien je dan een bewuste keuze te maken voor de zoekwoorden die je gebruikt. Je kunt natuurlijk ook verschillende zoekacties doen voor onder andere: inkoper, inkoopmanager of purchasing.

Zoeken op LinkedIn

Filters instellen op LinkedIn

Wanneer je hebt gekozen heb voor ‘inkoper’, kies je als eerste voor de filter ‘personen’. Vervolgens kun je kiezen tussen een aantal mogelijkheden:

  • Connecties
  • Locaties
  • Huidig bedrijf
  • Alle Filters

Wanneer je kiest voor ‘alle filters’ zie je aanvullend nog een aantal mogelijkheden:

  • Vorig bedrijf
  • Onderwijsinstelling
  • Bedrijfstak
  • Profieltaal
  • Dienstverleners
  • Etc.

Een aantal van de filters worden hieronder verder besproken:

Connecties: 1ste – 2de – 3de 

Het is vaak handig om te kiezen voor de filter 2de connecties. Je krijgt dan alle personen te zien die een gemeenschappelijke connectie met jou hebben. In de praktijk kun je dan de gemeenschappelijke connectie vragen hoe goed hij de inkoper, waar we naar opzoek zijn, kent. Op basis hiervan kun je eventueel contact met hem opnemen en de persoon in kwestie noemen. In de praktijk blijft dat dit de kans sterk vergroot op een reactie. Contact opnemen doe je meestal door een connectieverzoek te sturen, met daarbij een stukje tekst.

Filters op LinkedIn

Locatie

Door op een bepaalde locatie te zoeken op LinkedIn verklein je de zoekresultaten. Vaak hebben mensen een voorkeur voor regionale contacten, waardoor het advies is (mits dat voor jou en je branche/business natuurlijk ook geldt) om te starten in je eigen stad of provincie.

Huidig bedrijf

Het kan natuurlijk zo zijn dat je heel specifiek opzoek bent naar iemand die voor een bepaalde organisatie werkt. Geen probleem! Kies hier het huidige bedrijf, en je ziet direct de naam van de persoon waarmee jij in contact wilt komen. Let er wel op dat je niet zeker weet of de persoon in kwestie zichzelf ook ‘inkoper’ noemt op LinkedIn. Het is de moeite waard om dezelfde zoekopdracht dus met verschillende functie titels te doorlopen.

Aan de slag met LinkedIn voor jouw organisatie

Tijd om in de praktijk aan te slag met de functionaliteiten van zoeken op LinkedIn. Mocht je na het lezen van dit artikel het gevoel hebben dat je veel meer uit LinkedIn zou kunnen halen, bekijk dan eens alle kansen van LinkedIn voor bedrijven.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Alain

Alain

Enthousiaste eigenaar van Monkeys & Bananas. Sinds ruim 5 jaar houdt Alain zich bezig met online marketing en alle trends binnen deze wereld. De uitdaging is om dan de belangrijkste onderwerpen eruit te pakken, zodat we deze in onze trainingen kunnen behandelen. Dat is Alain zijn kracht én zijn passie. Want hij wordt enthousiast van het overbrengen van kennis.

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Gratis social media tips ontvangen?

Onze experts delen graag hun kennis over social media met jou. Ontvang praktische tips en voorbeelden om jouw social media strategie te verbeteren!