In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en social media trends. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.
Social media trends september 2023
In dit artikel lees je alle social media trends van september 2023. Ontdek onder andere het TikTok’s AR-effecten platform en Multi-Ads van Instagram Reels.
TikTok’s Effect House: creëer je eigen AR effecten
TikTok’s Effect House is na meer dan één jaar uit de bètafase. Net als bij Snapchat (Lens Studio) en Meta (Spark AR) kun je nu je eigen Augmented Reality-effecten creëren.
Met al meer dan 21 miljard geïnspireerde video’s sinds de eerste versie in 2022, biedt dit platform een enorme kans om een breder publiek aan te trekken. Daar komt bij dat TikTok makers ook de mogelijkheid biedt om geld te verdienen met hun AR-creaties. Voor Nederlandse gebruikers is het platform per direct beschikbaar, dus je kunt meteen aan de slag!
Langere Instagram Reels van 3 tot 10 minuten
Instagram test met het verlengen van de tijdsduur van Instagram Reels. Om precies te zijn clips die 3 tot 10 minuten duren. Dit lijkt een reactie te zijn op TikTok’s langere video-uploads en een poging om langere videoformats weer populair te maken, vooral na het schrappen van IGTV vorig jaar.
Voor bedrijven biedt dit een kans om langere content te delen. Nederlandse gebruikers zullen nog even moeten wachten; de functie wordt momenteel intern getest en is nog niet extern beschikbaar.
Partnerships-labels op LinkedIn voor gesponsorde berichten
LinkedIn introduceert labels voor merkpartnerschappen, waarmee gebruikers nu officiële partnership-labels kunnen toevoegen aan gesponsorde berichten.
Dit lijkt een stap richting meer transparantie in betaalde partnerships. Deze ontwikkeling is ook in lijn met de komende EU Digital Services Act, die transparantie in online advertenties voorschrijft.
Als je dus betaald krijgt voor een post op LinkedIn, moet je voortaan dit label toevoegen. Voor Nederlandse gebruikers is deze functie per direct beschikbaar.
Vergroot je bereik met TikTok Search Ads
TikTok introduceert een nieuwe functie waarmee adverteerders hun advertenties kunnen laten zien in gerelateerde zoekopdrachten binnen de app.
Met een nieuwe “Search Ads Toggle” kunnen merken ervoor zorgen dat hun in-feed advertentiecampagnes ook worden weergegeven in zoekresultaten. Deze schakelaar staat standaard aan, dus als je niet wilt dat je advertenties in gerelateerde zoekopdrachten verschijnen, kun je dit uitschakelen.
Voor bedrijven is dit een eenvoudige manier om hun bereik te vergroten en zich te richten op gebruikers die actief op zoek zijn naar relevante informatie.
Instagram test met Multi-Ads voor Reels
Instagram experimenteert met een nieuwe advertentie-indeling voor Reels, waarbij meerdere gerelateerde merken op één scherm worden getoond tussen Reels. Deze multi-advertenties zijn optioneel voor merken. Je kunt namelijk kiezen of je in dit formaat wilt verschijnen.
Het voordeel is dat de advertenties mogelijk tegen lagere kosten worden getoond aan gebruikers die al betrokken zijn bij gerelateerde inhoud. Aan de andere kant zou het kunnen leiden tot minder zichtbaarheid, aangezien je concurreert met meerdere merken in één frame. Momenteel test Instagram nog met deze functie.
Aanmelden nieuwsbrief Socials Update
Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van september 2023. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen. Onze vakidioten delen graag hun social kennis!